Mortal Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg hadde lest litt på forumet her og sjekket litt runt på priser o.l. og hadde bestemt meg for å kjøpe et Nikon D50 og Sigma 17-70 objektiv. Men så leser jeg tilfeldigvis at de krypterer sitt raw-format, slik at man ikke kan bruke hvilket som helst raw-program til å åpne filene. Hva er dette for noe tull? Jeg vil gjerne ha full tilgang til mine egne bilder takk. Nikon D50 er nå et uaktuellt kjøp. Nå lurer jeg på om det er andre produsenter som har lignende praksis og om noen har noen gode alternativer til D50 jeg kan vurdere. Jeg har sett litt på Canon EOS 350d, men synes ikke kvaliteten på selve huset virker like bra pluss at det er dyrere. Lenke til kommentar
jo-kris Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 skal ikke være noen spesiell sperre på Nikon. Jeg har D50, og åpner bildene mine i Photoshop uten problem. Så det skal du ikke bekymre deg for... Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Sikker på at du ikke var litt trøtt når du leste det? Såvidt jeg vet er det ikke noe forskjell på Canon og Nikon sitt raw-format? Uansett hadde jeg ikke utelukka å kjøpe Nikon D50 bare på grunn av det. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg hadde lest litt på forumet her og sjekket litt runt på priser o.l. og hadde bestemt meg for å kjøpe et Nikon D50 og Sigma 17-70 objektiv. Men så leser jeg tilfeldigvis at de krypterer sitt raw-format, slik at man ikke kan bruke hvilket som helst raw-program til å åpne filene. Hva er dette for noe tull? Jeg vil gjerne ha full tilgang til mine egne bilder takk. Nikon D50 er nå et uaktuellt kjøp. Nå lurer jeg på om det er andre produsenter som har lignende praksis og om noen har noen gode alternativer til D50 jeg kan vurdere. Jeg har sett litt på Canon EOS 350d, men synes ikke kvaliteten på selve huset virker like bra pluss at det er dyrere. 6384009[/snapback] Dette gjelder samtlige produsenter, og det gjelder alle kameraer. Alle har sine forskjellige RAW-filer, t.o.m. fra samme produsent er det ulike RAW-filer. Du kan bruke hvilke som helst RAW-konverter til en D50. Disse åpner RAW-filene fra omtrent det som er av kameraer. Det eneste kan være at det på helt nye kameraer kan ta litt tid før det er klart. Kjøp en D50 med god samvittighet. Så laster du ned Rawshooter Essentials som er et meget bra og gratis program for konvertering av RAW-filer. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Må bare slenge meg med her. Nikon sitt RAW-format skiller seg på ingen måte fra konkurrentene. Alle bruker forskjellige måter å kode dataene på, men gjør selvfølgelig dette tilgjengelig for programvareprodusentene. Alle vanlige RAW-programmer leser RAW-filene fra D50 så det er ingen grunn til bekymring. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Det er faktisk riktig at Nikon har brukt kryptering i RAW formatet, mens andre fabrikanter har vært uten kryptering. Det har i praksis den betydningen at Nikon's format er mer egnet for låste bilder, og bilder til bruk innen rettsvesenet og andre med strenge krav til bildeintegritet og verifisert gjengivelse . Nikon kan nå tilby dette til alle i det nye proffkameraet D2XS, og det vil bli tilgjengelig for D2X og D2HS via ny firmware. Man må så vidt jeg vet da bruke et nytt Nikon Program (Nikon NX) for å få nytte av denne teknologien. (Verifiserte originalfiler ). Locktight teknologi har vært brukt lenge og tilbys av Lexar som lenge har vært samarbeidspartner med Nikon og brukes av Nikon D2X D2HS og D200. Det betyr at kun du har adgang til bildene dine, mens det nye er at rettslig godkjente bilder (veifiserte originalfiler) tilbys uten ekstrautstyr. Det har altså vært omdiskutert som trådstarter er inne på, men idag er det ikke noe problem. Adobe har vel avtale med Nikon, og andre software utviklere knekker koden. Det går ikke lang tid før for eksempel Bibble Labs inkluderer et nytt kamera i sitt utmerkede program. Det er tilgjengelig for litt over 100 $ og kan lastes ned som shareware for prøving. Bibble Labs var vel de første som kunne tilby et alternativ til Nikon Capture (Nikon's eget program). Men diskusjonen blusser opp igjen hver gang et nytt proffkamera dukker opp, fordi Nikon Capture ikke inkluderes, og må kjøpes seperat til flere tusen kroner. Derfor sverger mange til Bibble Labs og Adobe Photoshop, fremfor Nikon Capture (evt. NX) og Adobe Photoshop. Adobe Photoshop kan også brukes med godt resultat på egen hånd. Det er etterhvert blitt flere softwarefirma som klarer å dekryptere Nikon's NEF filer og bruke i sine redigeringsprogream for RAW. Men det er ikke noe å tenke over for de fleste, alt blir ordnet innen kort tid, og gjelder i alle fall kun helt nye kameramodeller. Siden RAW formatet blir endret for hver kameramodell, gjelder problemet også de andre merkene som Canon, men Nikon's RAW format (NEF) er altså i tillegg kryptert, slik at det kan være vanskeligere. Bibble Labs gjorde i sin tid en kjempejobb ! Det er faktisk slik at saken ikke er et problem, men utvider bruksområdet for Nikon's format. Det er grunnen til at Nikon velger å gjøre det på sin måte. Endret 26. juni 2006 av brainware Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Det jeg tror trådstarter sikter til, er "krypteringen" av hvitbalansen på Nikons RAW-filer, som prinsipielt er et problem, men som i praksis ikke har vært det. Såvidt jeg har forstått, fins det fullt funksjonelle RAW-konvertere for alle aktuelle plattformer, men det er i mine øyne mildt sagt utidig av Nikon å finne på noe sånt. Autentisering av opptak for bruk i rettslig sammenheng er en helt annen problemstilling, som uansett ikke berører vanlig bruk av utstyret. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Nikon er utvilsomt en pioner innen digital fotografi, og da må man forvente at de gjør ting på sin egen måte. Altså er kontroversen av senere dato, som trådstarter har oppdaget. Men det er ingen grunn til panikk. NEF ble utviklet som en pakke sammen med Nikon Capture for å sikre bildegjengivelsen. Det er et såkalt propreitert format for å sikre dataintegritet og sikkerhet og bildekvalitet for fotografen, men det ble samtidig mulig å distribuere koden gjennom avtale med andre software utviklere (som Bibble Labs). Kontroversen er åpenbart startet av Adobe, fordi de selv har angrepet dekryptering av sin software. I Nikon's tilfelle var det bare å spørre Nikon, så var alle data gjort tilgjengelige for Adobe ! Når hvitbalansen ble kryptert, var det fordi den var et enkelt punkt å sikre uautorisert adgang til NEF filen, fordi den er enkel å gjette. Locktight er utviklet for å sikre fotografens arbeide, og den nye verifiseringen er en videre utvikling som samtidig kan gjøre bildene rettslig akseptable, men det er helt valgfritt å bruke disse teknologiene. For å unngå flere misforståelser gjengis derfor Nikon's redegjørelse: Nikon Advisory - For Immediate Release The Nikon D2X professional Digital Single Lens Reflex camera has received widely positive acclaim for its overall performance and image processing quality. Recently, speculative statements which appear to be based on misunderstandings and misinformation about the D2X camera’s “encryption” of certain white balance data have propagated on the internet. The purpose of this advisory is to clarify this matter with facts and explanations. The Nikon D2X is capable of producing high quality images that can be saved in a variety of file formats, including the proprietary Nikon Electronic Format (NEF), standard TIFF and several levels of standard JPEG compressed files. The NEF, a Nikon proprietary raw file design, was introduced with the Nikon D1 Camera and Nikon’s original Capture software. The combination of Nikon camera, in-camera image processing, NEF file format and in-computer image processing with original Nikon Capture software was developed as a system that faithfully saved image files that represent the camera settings made manually or automatically by the photographer at the time a picture was taken. Nikon’s preservation of its unique technology in the NEF file is employed as an action that protects the uniqueness of the file. At the same time, Nikon makes available a software developer kit (SDK) that, when implemented appropriately, enables a wide range of NEF performance, including white balance, for Nikon photographers and their productive use of the NEF file. Since the inception of the system, Nikon has always provided photographers with choices about how they might use the system’s performance and enjoy high quality images. Nikon’s choices for opening and processing NEF files have been and continue to include: Nikon Capture software Plug-in for Adobe’s Photoshop Nikon PictureProject software Nikon View software Availability of Nikon Software Developer Kit (SDK) and the software that has been developed using the SDK Through use of the Nikon Software Developer Kit, authorized developers can produce software by applying creative concepts to their implementation and adding capabilities to open Nikon’s NEF file and use NEF’s embedded Instructions and Nikon’s Libraries. Nikon photographers reap benefits from independent developers’ approaches, because it allows the photographer to open and process their NEF images. After a developer’s software is created using the Nikon SDK, a NEF file can be opened, edited in either TIFF or JPEG format, and then saved in formats available in the developers’ software. This process has been available since the first Nikon SDK for NEF. With each introduction of a new Nikon digital Single Lens Reflex model, Nikon updates the available SDK selection to provide new information; this is the situation with the D2X, D2Hs and D50 models. As stated above, application for the Nikon SDK is possible for bona fide software companies that send Nikon a written application for the SDK. Once approved, the SDK is provided to the developer at no charge and they are authorized to use it. Nikon has provided its confidential SDK software to many software developers. With the Nikon SDK, developers may design excellent and creative compatibility between the NEF and their software, all without compromising the integrity of the NEF’s original concept, and ensuring that work done by the photographer during the picture taking process can be incorporated into the rendering of the image. The trilogy of performance, from Camera-to-NEF-to-Capture, has evolved though several generations of Nikon Digital SLR models, improving along the way. As a proprietary format, Nikon secures NEF’s structure and processing through various technologies. Securing this structure is intended for the photographer’s benefit, and dedicated to ensuring faithful reproduction of the photographer’s creative intentions through consistent performance and rendition of the images. Discussions propagated on the internet suggesting otherwise are misinformed about the unique structure of NEF. Nikon’s Camera System, NEF and Capture software are a tightly knit system, and they are all developed through the cooperative efforts of Nikon’s design teams, and this collaboration results in achieving the highest image quality. Nikon strives to provide photographers with excellent picture taking performance, compatible Nikon in-system image processing performance and by extension, compatibility with additional software developers’ products, with the ultimate goal of delivering a high level of integrity for a photographer’s creative vision. Nikon continues to welcome dialogue with bona fide software developers. Endret 26. juni 2006 av brainware Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Svada-indikatoren på pc'en min ulte da denne "redegjørelsen" fra Nikon var lagt inn. SDK'en kom såvidt jeg har forstått, bl.a på Thom Hogan, etterpå, og var visstnok i utgangspunktet Windows-spesifikk. Nettopp det at hvitbalansen kan være ganske lett å gjette, som en også er inne på, gjør den til et lite egna objekt for autentisering, så for meg fortoner dette seg som en saus av snørr og barter. Vi må jo godta at produsentene ikke nødvendigvis dokumenterer all informasjon de legger inn i proprietære filformater, det kan f.eks være informasjon som bare legges inn for kvalitetssikring og kalibrering. Men i dette tilfellet dreide det seg om noe såpass enkelt, og sentralt for alle RAW-brukere, som hvitbalansen. Men, åkke som, problemet er i praksis borte nå! Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Takk for alle svar. Er det slik å forstå at dette ikke er noe problem på noen platformer? (Jeg liker å bruke linux, mener derfor åpne standarder er viktig slik at denne og andre platformer har mulighet til å konkurrere på like vilkår) Men ser at alle produsentene har proprietære formater, så hvis nikon sitt ikke er noe problem i praksis er det vel like greit som konkurrentenes. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Takk for alle svar. Er det slik å forstå at dette ikke er noe problem på noen platformer? 6385540[/snapback] Det er korrekt. Bibble støtter Mac, Linux og Wintel. Lenke til kommentar
berland Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Takk for alle svar. Er det slik å forstå at dette ikke er noe problem på noen platformer? (Jeg liker å bruke linux, mener derfor åpne standarder er viktig slik at denne og andre platformer har mulighet til å konkurrere på like vilkår) Men ser at alle produsentene har proprietære formater, så hvis nikon sitt ikke er noe problem i praksis er det vel like greit som konkurrentenes. 6385540[/snapback] Det er ikke noe problem på linux nei (bruker selv linux og D70s). Dave Coffin har også knekket hvitbalansekrypteringen, og selve nøkkelen for å dekryptere finner man i kildekoden til dcraw (som er programmet jeg bruker for raw->jpg konvertering), (men nei, du trenger ikke kikke i kildekoden selv). Lenke til kommentar
brainware Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) SDK'en for NEF til software utviklere har altså vært tilgjengelig siden starten. Disse utviklerne har kanskje deretter vært opphavet til ondsinnet spekulasjon på internet for å få oppmerksomhet for egne produkter. Uansett kan man få software til å lese og redigere NEF filer i alle prisklasser og fasonger. Endret 26. juni 2006 av brainware Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå