ELJoY Skrevet 15. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2002 Den 2002-10-15 19:44, skrev LeD: "Samaria skal bøte, fordi folket i byen var trassig mot sin Gud. De skal falle for sverd, deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal skjæres opp." Hos. 14:1 Du klarer ikke å slå opp i Bibelen og sjekke det selv? Poenget er vel kort fortalt at folkene i Samaria valgte å tro på en annen Gud enn din. Og de kom definitivt ikke dit "de ville" eller "trodde". Denne Guden din som skjærer opp gravide kvinner og knuser små barn kan du få ha for deg selv. ELJoY: Sitat: "Herren advarte Israel og Juda gjennom alle sine profeter og seere. Han sa: «Vend om fra deres onde ferd! Hold mine bud og forskrifter, i samsvar med hele den loven jeg gav deres fedre og sendte dere gjennom mine tjenere profetene.» 14 Men de ville ikke høre. De var stridlynte likesom deres fedre, som ikke trodde på Herren sin Gud." Sitat "Og de gjorde mye annet ondt som vakte harme hos Herren. 12 De dyrket avguder, enda Herren hadde sagt til dem: «Det skal dere ikke gjøre!»" (du kan finne det ved og søke med søkeordet: Hoseus) (http://www.bibelen.no) ELJoY: Er det rart herren ble harm? -Det syntes iallefall ikke jeg.. Hvis jeg var gud ville jeg ha gjort det samme...vell...kremt...jeg er menneske og tenker som et... Det står foresten ikke at herren GJORDE det!, det står: De skal falle for sverd..osv. -Di skal.... men ble di? Hvis du finner et sted i bibelen der det står at han gjør det...kan ting bli interisant! :smile: Da vil jeg skjønne meg litt på deg! ---- "Jeg vil komme over dem som en binne som er blitt fratatt sine unger, og rive i stykker deres bryst. Jeg vil ete dem opp som en løve, markens villdyr skal slite dem sund. Medlidenhet vet jeg ikke av." Hos. 13:8,14 "Jeg" er Herren Gud Den Allmektige Skaper. Sammenhengen er den samme som i forrige vers. At Gud "ikke vet av medlidenhet" er også et interessant faktum. ELJoY: det kan jo hende Gud sa disse ordene for og skremme... det står bare "Jeg vil" og ikke at han har gjort det. -Enig med deg i at: -Gud ikke vet av medlidenhet" er et interessant faktum. :smile: men jeg vet: at jeg kan si ting jeg ikke mener når jeg er sint.. og det tror jeg gud hadde i tankene da han sa det. med tanke på at meneskene skulle fårståp det.- "Vi er skapt i guds bilde" -han vet hva som skremmer oss... -han vet at di som virkelig tror på ham ikke bryr seg om det han har sakt i etterkant,men prøver og forstå det og prøver og finne svaret isteden for og så tvil når et ord blir sakt. Lenke til kommentar
ELJoY Skrevet 15. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2002 Den 2002-10-15 23:49, skrev LeD: mye rart skrev du her.... ELJoY: skal svare deg i morgen Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Quote: ELJoY skrev (2002-10-16 00:42):ELJoY: Er det rart herren ble harm? -Det syntes iallefall ikke jeg.. Hvis jeg var gud ville jeg ha gjort det samme...vell...kremt...jeg er menneske og tenker som et Om det er rart herren din ble harm? Vel, jeg trodde han var allmektig, og at han ikke trengte å bli sinna for å få follk til å tro på ham. Eller var det når han fant ut at å lokke med evig liv i himmelen ikke hjalp, og å skremme med evig liv i 'helvete? Quote: "Jeg vil komme over dem som en binne som er blitt fratatt sine unger, og rive i stykker deres bryst. Jeg vil ete dem opp som en løve, markens villdyr skal slite dem sund. Medlidenhet vet jeg ikke av."Hos. 13:8,14 Det er veldig bra beskrivelse... to be continued... Quote: ELJoY: det kan jo hende Gud sa disse ordene for og skremme... det står bare "Jeg vil" og ikke at han har gjort det. -Enig med deg i at: -Gud ikke vet av medlidenhet" er et interessant faktum. :smile:men jeg vet: at jeg kan si ting jeg ikke mener når jeg er sint.. og det tror jeg gud hadde i tankene da han sa det. med tanke på at meneskene skulle fårståp det.- "Vi er skapt i guds bilde" -han vet hva som skremmer oss... -han vet at di som virkelig tror på ham ikke bryr seg om det han har sakt i etterkant,men prøver og forstå det og prøver og finne svaret isteden for og så tvil når et ord blir sakt. Sammenligner du her guden din med et menneske? Det har du gjort helt siden de to sitatene er brakt opp... Med spørsmål som "hadde ikke du blitt sinna", og utsagn som "jeg kan òg si ting jeg ikke mener", sammenligner du her guden din med et menneske. Jeg som trodde han var allmektig, og sånt..? Lenke til kommentar
ELJoY Skrevet 16. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2002 Den 2002-10-16 12:19, skrev Jimmy Pop: Om det er rart herren din ble harm? Vel, jeg trodde han var allmektig, og at han ikke trengte å bli sinna for å få follk til å tro på ham. Eller var det når han fant ut at å lokke med evig liv i himmelen ikke hjalp, og å skremme med evig liv i 'helvete? ELJoY: hehe.. godt poeng! :smile: Jimmy Pop: Sammenligner du her guden din med et menneske? Det har du gjort helt siden de to sitatene er brakt opp... ELJoY: Nei egentlig ikke.. men det kan tenkes at gud opptrer på en menneskelig måte for og få oss til og forstå..uten og her helder vite ting for sikkert... Jimmy Pop: Med spørsmål som "hadde ikke du blitt sinna", og utsagn som "jeg kan òg si ting jeg ikke mener", sammenligner du her guden din med et menneske. Jeg som trodde han var allmektig, og sånt..? ELJoY: Nei... prøver og ikke gjøre det.. men det står noe sånt som at: "gud skapte menneskene i sitt bilde" i bibelen.. så jeg snakket litt ut i fra det.... MEN: det er mulig jeg har misforstått dette groft.. men jeg er bare et menneske så det er umulig for meg og kunne tolke alt riktig; slik jeg ser det... Hva er din tolkning da? Det er mulig jeg endrer syn: hvis du eller noen andre her på forumet har en bedre tolkning av utsagnet enn meg. Lenke til kommentar
ELJoY Skrevet 16. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2002 Den 2002-10-15 23:49, skrev LeD: Jo, men jeg gjemmer meg ikke i en krok, slik at ingen kan se meg, for å så torturere til evig tid de som ikke tror at jeg finnes. ELJoY: Du har hørt om Noas ark og det som skjedde før Noa bygde båten sin? Etter det jeg kan huske så så det ut som gud trakk seg tilbake fordi han ikke ville blande seg inn i denne verden mer.. (rett meg hvis jeg tar feil..) -Men jeg egentlig er helt enig meg deg! Og torturere til evig tid de som ikke tror at han finnes.. syntes jeg og er helt forkastelig... jeg begynner og bli mer og mer enig med deg finner jeg ut :wink: LeD: Jeg "tror" ikke på Gud fordi han ikke eksisterer. Din "tro" er så sterk at du rett og slett ikke kan tenke den tanken. De som ikke tilber guden din tror selvsagt også at han finnes, de har bare valgt å "hate" ham. ELJoY: Det er ikke riktig at min tro er sterk... Jeg får helder dette ikke til og rime som oftest, egentlig, når jeg kommer til stykke.... Men syntes du det ikke er litt rart at alt er skapt på den måten det er skapt på? For meg virker alt tilsynelatende perfekt... det er mange eksempler på dette...det kan du f.eks finne ut bare ved og lese en bok om insekter. - Med andre ord: tror du det ikke er noe inteligent eller noe som helst som er grunn i att alt er blitt skapt?? LeD: Jeg hater Gud like lite som jeg hater rosa, flygende elefanter. Jeg har bare konkludert med at ingen av disse eksisterer. Eksempelet på at bibelen ikke inneholder flotte verdier, var bare et svar på din påstand om det motsatte. ELJoY: Det er mulig du misfårstår bibelen også da... LeD: Det er også et grunnleggende prinsipp at Gud er allvitende, allmektig og fullstendig god. Han vet altså på forhånd hva han kommer til å bli sint av, slik at han kunne grepet inn for å stoppe det. Likevel velger han å bli sint og handle som en syk sadistenke meg å tilbringe et evig liv sammen med. ELJoY: Ja.. sant er det!.. men det står ikke at han HAR handlet slik du sier.. det står på en måte som jeg forstår bare er truende... Men jeg kan ikke skjønne hvorfor han oprer slik som dette... bare så det er sakt... LeD: Det finnes en verden utenfor bedehuset ditt der folk er muslimer, buddhister, osv. Det er ikke bare kristne og satanister her i verden.t. Det høres ikke ut som en person jeg kunne Alle som ikke tror på Guden din skal pines til evig tid, ikke bare de som "hater" ham. ELJoY:Nå begynner du og tro ting om meg som faktisk ikke er sant..... *ikke like* -Enig! hva med di som trodde på di norrøne gudene før i tiden... hva skulle liksom skje med dem? di viste jo ikke bedre, di hadde ikke hørt om han en gang!.. LeD: Hvis guden din blir så fryktelig sint av at noen ikke tror at han finnes, har han jo all mulighet til å gripe inn og gjøre noe med det. ELJoY: Jeppz det har han.... men det kan tenkes han vet ting om hva som vil skje om han gjør det...og derfor ikke gjør det av en eller annen grunn..."Guds veier er jo uransakelige" Lenke til kommentar
ELJoY Skrevet 16. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2002 Den 2002-10-15 23:49, skrev LeD: Jo, men jeg gjemmer meg ikke i en krok, slik at ingen kan se meg, for å så torturere til evig tid de som ikke tror at jeg finnes. ELJoY: Du har hørt om Noas ark og det som skjedde før Noa bygde båten sin? Etter det jeg kan huske så så det ut som gud trakk seg tilbake fordi han ikke ville blande seg inn i denne verden mer.. (rett meg hvis jeg tar feil..) -Men jeg egentlig er helt enig meg deg! Og torturere til evig tid de som ikke tror at han finnes.. syntes jeg og er helt forkastelig... jeg begynner og bli mer og mer enig med deg finner jeg ut :wink: LeD: Jeg "tror" ikke på Gud fordi han ikke eksisterer. Din "tro" er så sterk at du rett og slett ikke kan tenke den tanken. De som ikke tilber guden din tror selvsagt også at han finnes, de har bare valgt å "hate" ham. ELJoY: Det er ikke riktig at min tro er sterk... Jeg får helder dette ikke til og rime som oftest, egentlig, når jeg kommer til stykke.... Men syntes du det ikke er litt rart at alt er skapt på den måten det er skapt på? For meg virker alt tilsynelatende perfekt... det er mange eksempler på dette...det kan du f.eks finne ut bare ved og lese en bok om insekter. - Med andre ord: tror du det ikke er noe inteligent eller noe som helst som er grunn i att alt er blitt skapt?? LeD: Jeg hater Gud like lite som jeg hater rosa, flygende elefanter. Jeg har bare konkludert med at ingen av disse eksisterer. Eksempelet på at bibelen ikke inneholder flotte verdier, var bare et svar på din påstand om det motsatte. ELJoY: Det er mulig du misfårstår bibelen også da... LeD: Det er også et grunnleggende prinsipp at Gud er allvitende, allmektig og fullstendig god. Han vet altså på forhånd hva han kommer til å bli sint av, slik at han kunne grepet inn for å stoppe det. Likevel velger han å bli sint og handle som en syk sadistenke meg å tilbringe et evig liv sammen med. ELJoY: Ja.. sant er det!.. men det står ikke at han HAR handlet slik du sier.. det står på en måte som jeg forstår bare er truende... Men jeg kan ikke skjønne hvorfor han oprer slik som dette... bare så det er sakt... LeD: Det finnes en verden utenfor bedehuset ditt der folk er muslimer, buddhister, osv. Det er ikke bare kristne og satanister her i verden.t. Det høres ikke ut som en person jeg kunne Alle som ikke tror på Guden din skal pines til evig tid, ikke bare de som "hater" ham. ELJoY:Nå begynner du og tro ting om meg som faktisk ikke er sant..... *ikke like* -Enig! hva med di som trodde på di norrøne gudene før i tiden... hva skulle liksom skje med dem? di viste jo ikke bedre, di hadde ikke hørt om han en gang!.. LeD: Hvis guden din blir så fryktelig sint av at noen ikke tror at han finnes, har han jo all mulighet til å gripe inn og gjøre noe med det. ELJoY: Jeppz det har han.... men det kan tenkes han vet ting om hva som vil skje om han gjør det...og derfor ikke gjør det av en eller annen grunn..."Guds veier er jo uransakelige" Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 ELJoY: kan du vær så snill quote skikkelig? er vanskelig å følge med slik du quoter. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Quote: -Men jeg egentlig er helt enig meg deg! Og torturere til evig tid de som ikke tror at han finnes.. syntes jeg og er helt forkastelig... jeg begynner og bli mer og mer enig med deg finner jeg ut :wink: Det høres jo bra ut. Quote: Det er ikke riktig at min tro er sterk...Jeg får helder dette ikke til og rime som oftest, egentlig, når jeg kommer til stykke.... Det høres jo også bra ut. Hvordan klarer du å fortsetter å tro da? Quote: Men syntes du det ikke er litt rart at alt er skapt på den måten det er skapt på? For meg virker alt tilsynelatende perfekt... det er mange eksempler på dette...det kan du f.eks finne ut bare ved og lese en bok om insekter. - Med andre ord: tror du det ikke er noe inteligent eller noe som helst som er grunn i att alt er blitt skapt?? Jeg synes slett ikke at verden er perfekt. Men den er fryktelig komplisert. Jeg mener likevel at alt kan forklares, observeres og beskrives på en fornuftig måte. Det er svært mye vi ikke vet, og vi vil sannsynligvis aldri få vite alt. Mennesker har alltid hatt behov for enkle svar og en mening med alt; derfor fant man opp guder og religioner. Jeg mener at det ikke finnes noen intelligent kraft bak universet. Rett og slett fordi vi ikke kan observere denne. Det er vanskelig å fatte at livet på jorden har blitt til ved en uendelig rekke med tilfeldigheter. Men universet er jo så stort og så gammelt at de fleste ikke kan forstå det heller, så da er det kanskje ikke så rart at noen "lottomillionær-fem-uker-på-rad"-tilfeldigheter skjer her og der? Dette trenger ikke å bety at livet er meningsløst. Men hver enkelt må nok finne sin egen mening. Quote: ELJoY: Det er mulig du misfårstår bibelen også da... Jeg siterer bare det som står der. :smile: Ved å tolke og gjøre utdrag kan man få fram omtrent hvilken forståelse man vil. Quote: Nå begynner du og tro ting om meg som faktisk ikke er sant..... *ikke like* Da beklager jeg det. Jeg har kanskje tatt feil av deg. Det høres jo egentlig ikke ut som om du er så veldig enig med kristendommen likevel. Jeg forstår at du vil ha en enkel forklaring på alt og enkel mening med livet. Men noe slikt finnes sannsynligvis ikke. Jeg vil ikke at du nødvendigvis skal mene det samme som meg. Jeg vil bare at du skal tenke deg om. Du kan gjerne tro at det finnes en intelligent kraft som har skapt universet. Jeg tror at du klarer å tenke deg fram til ditt eget livssyn og dine egne verdier, uten å stole blindt på en "hellig" bok. Det finnes så mange andre bøker; og kanskje nettopp letingen etter mening og forståelse kan være en mening i seg selv? LeD Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 LED. Det er jo ganske klart kommet fram at jeg er kristen, så dette er bare en hypotetisk tanke, jeg ikke vil deg eller andre så vondt. Jeg kommer fra Finnmark med det som det fører med seg av kultur og "rariteter". Der oppe var det tidliger ganske vanlig å gå til "noaide" eller neidene/sjamanen for hjelp når folk hadde en sykdom eller et problem. Bare for å føre din benektelse av åndelige ting litt videre, hadde det hvert gøy å motta noen hårstrå og negler fra deg slik at jeg kunne sende de opp til disse og be de å "ganne" deg, slik at du fikk føle de "åndelige kreftene" på kroppen,jeg tviler meget sterkt på at du ville benekte en "åndelig" dimensjon etter en slik opplevelse. Dette vil jeg selvfølgelig ikke gjøre, siden jeg ikke tror på disse "kreftene" som gode. Det står heller ikke i stil med min livsfilosofi som kristen, men jeg må si tanken har meldt seg fordi du benekter dette så sterkt. Lenke til kommentar
ELJoY Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 LeD: Hvordan klarer du å fortsetter å tro da? ELJoY: Troen jeg hadde er basert på uvitenhet... -Det er vanskelig for meg og tenke meg at verdens mest betrodde relgion er verdens største løgn i gjennom tidene... Men veldig mange av tingene du har kommet opp med her tyder på at det faktisk kan være nettop det... VERDENS STØRSTE LØGN.... basert på at noen fant ut at di kunne utnytte tro for og komme seg langt her i verden ved og lage en virkelig god og gjennomtengt en.... "Hva gjør vel ikke folk for penger" er det noe som heter... kansje er Jesus et eksempel på dette?...kansje har han fått med seg mange folk til og bli med seg... slik at di etter hvert ble rike.. Ingen av disippelene har etter det jeg vet vert rike... LeD: Jeg mener likevel at alt kan forklares, observeres og beskrives på en fornuftig måte. ELJoY: Jeg tror ikke at man kan forklare alle tilfeldighetene her iverden... Det er nettopp tilfeldighetene som stopper meg i tanken på at ikke noe i det heletatt eksisterer... LeD: Mennesker har alltid hatt behov for enkle svar og en mening med alt; derfor fant man opp guder og religioner. ELJoY: Kan tenkes at noen tenkte på dette (at folk hadde et behov om dette) og av den grunn fant opp guder og religioner for og tjene penger... Men alle tilfeldighetene stopper meg også her.... Hva med tidsberegningene som er så tilsynelatende perfekte? LeD: Jeg mener at det ikke finnes noen intelligent kraft bak universet. Rett og slett fordi vi ikke kan observere denne. ELJoY: Det er lett og forstå...men vi vet alerede om ting vi ikke kan se... nemmelig: luft... for meg er det av den grunn lett og tenke at også usynelige krefter finnes... LeD: så da er det kanskje ikke så rart at noen "lottomillionær-fem-uker-på-rad"-tilfeldigheter skjer her og der? ELJoY: hehe.. godt sakt :smile: For meg er dette rart uansett hvordan man ser på det :smile: LeD: Dette trenger ikke å bety at livet er meningsløst. ELJoY: nei, det er sant.. En ting som er sikkert er at di fleste finner seg en mening med livet! :wink: og det er bra! LeD: Jeg siterer bare det som står der. :smile: Ved å tolke og gjøre utdrag kan man få fram omtrent hvilken forståelse man vil. ELJoY: Enig..det er så sant som det er sakt LeD: klare deg uten å stole blindt på en "hellig" bok. Det finnes så mange andre bøker; og kanskje nettopp letingen etter mening og forståelse kan være en mening i seg selv? ELJoY: Ja det var en interisang tanke! Tenkte faktisk på det samme en tid tilbake! :smile: Lenke til kommentar
ilex Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-15 07:55, skrev ELJoY:veldig godt spørsmål!svaret mitt på dette er: nei egentlig ikke, men jeg KLARER ikke og få til og tro på ingenting.... og ikke tro er også en tro... hva får deg til og ikke tro på noe som helst? Alt er jo så tilsynelatende perfekt... jeg tenker da på naturen og måten menesker er skapt på... vel, må bare nevne her at mennesket er overhodet ikke perfekt men heller ekstremt defekt! Vi har en rekke ubrukelige organer deriblant mandlene og blindtarmen, som ifølge vitenskapen er rester som har blitt igjen etter evolusjons prosessen. Hva med alt det ubrukelige, irriterende håret man har på masse steder? (Går ikke i detaljer her ) Lenke til kommentar
ELJoY Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 ELJoY: hehehe den var god :wink: Lenke til kommentar
corcky Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Du har rett: denne teksten er bare en haug med nedskrevne tanker .. God fantasi har du. :smile: Lenke til kommentar
ELJoY Skrevet 18. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2002 hehe :smile: takk for komplimanget Lenke til kommentar
ELJoY Skrevet 18. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2002 hehe :smile: takk for komplimanget Lenke til kommentar
ELJoY Skrevet 18. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2002 hehe :smile: Takk for komplimanget Lenke til kommentar
ELJoY Skrevet 18. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2002 hmmmm.....klikket vist litt Lenke til kommentar
LeD Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-17 13:58, skrev ELJoY:kansje er Jesus et eksempel på dette?...kansje har han fått med seg mange folk til og bli med seg... slik at di etter hvert ble rike.. Ingen av disippelene har etter det jeg vet vert rike... Hehe.. Både Jesus og disiplene hans trodde nok at han var Guds sønn, uten å tjene en krone. Også i dag finnes det jo mange "gærninger" som tror de er Messias... Men senere i historien har kristendommen blitt brukt til å skaffe penger og makt. Man fant ut at å gi fattige mennesker et løfte om tilgivelse og evig liv gjorde dem mer effektive. Og trusler om Hellvette gjorde dem lojale. Etter å ha blitt brukt på denne måten i hundrevis av år ble kristendommen rett og slett en tradisjon. Nå når folk får stadig mer utdannelse og frihet, går det jo raskt nedover med kristentroen. Quote: Hva med tidsberegningene som er så tilsynelatende perfekte? Hva mener du med det? Quote: Det er lett og forstå...men vi vet alerede om ting vi ikke kan se... nemmelig: luft... for meg er det av den grunn lett og tenke at også usynelige krefter finnes... Selvsagt. Vi kan jo ikke se elektriske krefter eller gravitasjonskrefter. Men disse kan observeres med måleinstrumenter. Det kan selvsagt luft også. Man skulle tro at hvis guder grep inn i naturen, så kunne det måles på samme måte. LeD Lenke til kommentar
LeD Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-17 13:19, skrev Dataante:Bare for å føre din benektelse av åndelige ting litt videre, hadde det hvert gøy å motta noen hårstrå og negler fra deg slik at jeg kunne sende de opp til disse og be de å "ganne" deg, slik at du fikk føle de "åndelige kreftene" på kroppen,jeg tviler meget sterkt på at du ville benekte en "åndelig" dimensjon etter en slik opplevelse. Det var et interessant tilbud. :smile: Jeg er sikker på at slike ritualer kan ha stor effekt dersom offeret tror på dem. Jeg stiller gjerne opp til kontrollert dobbelt blindtest av ganning. LeD Lenke til kommentar
ELJoY Skrevet 18. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2002 jeg syntes det er rart at relgionen fremdeles eksisterer når alt tyder på at den ikke er sann... Hvordan kan mange mennesker tro når man vet alt dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå