Gå til innhold

Littegran høyere dynamisk range

Anbefalte innlegg

Samme motiv, forskjellig eksponering. Jeg synes resultatene ble nokså bra. I alle fall med tanke på at jeg begynnte å eksprimentere med paintshop for bare noen dager siden. Kom derfor gjerne med innspill, kritikk eller hva det nå måtte være.

Jeg legger ved både resultat og de bildene som ble brukt.

post-81496-1151270132_thumb.jpgpost-81496-1151270148_thumb.jpg

Resultat:

post-81496-1151269994_thumb.jpg

Resize'ingen har nok gjort sitt med kvaliteten...

Og her er enda ett

post-81496-1151270459_thumb.jpgpost-81496-1151270475_thumb.jpg

Disse to bildene ble desverre tatt uten stativ, så de er nok ikke helt optimale

Resultat:

post-81496-1151270532_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har utrolig sans for HDR selv om ikke motivene var de helt store her. Likte aller best det øverste bildet. Selv om man fortsatt får litt utbrenthet så kan det funke i dette tilfellet. Den nederste ble for rotete og tilfeldig på en måte. Men HDR er sjef! God jobb! :thumbup:

Edit:En annen ting; skal det ikke være flere bilder ved denne teknikken, trodde man gjerne skulle ha optil 7 bilder. Har du bare brukt to stk?

Endret av BMP
Lenke til kommentar

Jo, det skal vel helst være en del flere bilder enn det jeg har brukt her. Tingen er den at når jeg tok disse bildene hadde jeg veldig lite peil på hvor mange bilder jeg trengte... På den annen side er det strengt tatt ikke hdr bilder, ettersom jeg bare har brukt layers i paintshop. Men det har jo litt av den samme effekten.

EDIT: skremmende store leifer...

Endret av Corn Flakes
Lenke til kommentar

Ikke dårlig til å være manuellt gjort, men prøv gjerne med flere bilder. Minimum 5-6, syns jeg. Helst burde man ta 15-20 stykk ved å øke lukkertiden ett og ett hakk for hver gang, og deretter smelte det sammen i HDR-motoren. Vanligvis bør man male inn himmel manuellt etterpå, men det er en smal sak.

Det kommer litt an på hvor stor tålmodighet du har, det tar litt tid å prosessere så mange bilder, og særlig om du bruker raw-filene. :ohmy:

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet har ikke paintshop en hdr funksjon, så det hjelper nok ikke i første runde å ta 15 til 20 bilder. Det hadde i såfall vært en veldig møysommelig jobb å gjøre manuellt med layer-funksjonen. Dessuten har ikke jeg skaffet meg stativ enda, så det kan bli litt tricky å ta bildermed flere sekunders lukkertid håndholdt. Ikke har jeg mulighet til å ta bilder i raw heller, har bare min lille Caplio R3. Enn så mye som hdr fasinerer meg, så var dette ment mest for å teste om det gikk ann og å se hvordan resultatet ble.

takk for innspillene så langt

Lenke til kommentar

Hei jeg trur du kan få til ganske mye med layers som om med HDR. Jeg synest #1 demonstrerer at du får det til bra. I HDR fordeles lysverdiene vha ulike Tone-mapping teknikker som ikke alltid er like lett å bruke for å få et godt resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...