Gå til innhold

Prosjektor eller plasma\lcd tv?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lenge fundert på om jeg skal innvistere i en prosjektor.

Men i det siste har jeg sett hvor mange billige plasma\lcd tv'er det er på dagens marked.

Jeg blir derfor mer og meg usikker på hva jeg burde velge.

Hva er bedre med prosjektor enn med plasma\lcd tv?

Og ikke bare det, ved kjøp av noe av dette. Hvilke innganger burde jeg ha?

Er det stor bilde kvalitet på prosjektor og plasma\lcd tv?

Håper noen svarer på dette ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke ta mitt svar som en fasit.

Jeg har prosjektor på et 2? m bredt lerret. Å se på film på dette med et bra lydnivå er nesten uslåelig. Det blir som å være på kino. Bakdelen er at det må være helt mørkt i rommet, selv her hvor vi har svarte persienner foran vinduene blir det ikke mørkt nok om sommeren.

Å se andre ting enn film er også litt slitsomt da det blir for stort. Det er heller ikke like skarpt som en TV. Vi bruker ihvertfall TV'n mye mer enn prosjektoren og har nettopp byttet den gamle med en ny LCD som vi er kjempefornøyde med.

Til en prosjektor er det også en vesentlig del å ha trykk i lyden. Mye er selvfølgelig også avhengig av hvilke signaler du har...parabol, antenne, dvd.......whatever.

Vi har parabol og savner en optisk utgang for lyden. Dermed får vi ikke surround, men et bra stereoanlegg hjelper mye.

Tilkoblinger er vel det beste å bruke s-video på prosjektor og scart på TV. Har vel kommet noen nye nå som HD er rett rundt hjørnet, men kjøp en HD-klar TV.

Konklusjonen min; TV funker fint alene, men jeg ville ikke hatt prosjektor uten en TV i tillegg......

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Lurer egentlig på akkurat det samme.

Et spørsmål som trådstarter bør tenke gjennom er:

Har jeg råd til å kjøpe ny pære når den går?

Jeg lurer litt på hvor lenge ca en pære varer og prisen? Jeg vet det er forskjeller på forskellige projektorer her.

Lenke til kommentar

Må si at projektor er herlig.

Min projektor er skarpere enn vanlige tv'er, uten tvil!

Jeg benytter en Benq 7700 tilkoblet via HDMI fra en Denon 2910. Dette betyr at jeg klarer å kjøre 720p på lerrete :)

Absolutt en herlig opplevelse. Skal du se noe annet er ikke projektor veien å gå. Greit nok at xbox 360 gir en opplevelse.

Men ditt behov må betraktes. Intet slår projektor på film, men på alt annet er en flat tv/vanlig Tv veien å gå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...