Gå til innhold

Dumt å kjøpe fisheye?

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe vidvinkel objektiv, og valgene står mellom

12-24 til Nikon

10,5 mm til Nikon

og Tokina 12-24

10,5'en virker interessant pga god blender, men er litt bekymret for fisheye. Er dette vanskelig å korrigere, slik at det blir som et vanlig bilde?

Altså; kan dette gjøres med Capture sofwtaren til Nikon som fulgte med D70'en min? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro fisheye bare er vits hvis du er komfortabel med det (mildt sagt) skrudde perspektivet du får, og er forberedt til å bruke det.

En vanlig vidvinkel vil vel være mye bedre hvis du har tenkt å jevne ut bildene i software uansett. Det er jo ikke akkurat en optimal løsning...

Lenke til kommentar

Fisheye er for spesielt interesserte og ikke et alternativ til de 2 andre. 2 vidt forskjellige bruksområder. En fisheye har et veldig snevert bruksområde og som de fleste blir lei av etter noen dager. 12-24 zoomene er bra vidvinkler, og trenger du mer vidvinkel har Sigma en på 10-20.

Lenke til kommentar
Fisheye er for spesielt interesserte og ikke et alternativ til de 2 andre. 2 vidt forskjellige bruksområder. En fisheye har et veldig snevert bruksområde og som de fleste blir lei av etter noen dager. 12-24 zoomene er bra vidvinkler, og trenger du mer vidvinkel har Sigma en på 10-20.

6383173[/snapback]

I fare for å stjele tråden... hvilke type bilder får man med fisheye og hvilke bruksområder er vanlig med ett slikt objektiv?

Lenke til kommentar

Slike bilder f.eks. med 10,5 mm fisheye på en D70.

180 graders bildevinkel, og gøy i 2 dager. :D

EDIT; Jeg vet om et bra område til dette, men tviler på at så mange her bruker det til det. Undervannsbilder i "half-and-half" er ganske spektakulære med en fisheye. D.v.s. hvor vannflata ligger midt i bilde.......... :thumbup:

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar
I fare for å stjele tråden...  hvilke type bilder får man med fisheye og hvilke bruksområder er vanlig med ett slikt objektiv?

6396528[/snapback]

Når eiendomsmeglere skal ta bilder av trange leiligheter og få med mest mulig.
Lenke til kommentar
I fare for å stjele tråden...  hvilke type bilder får man med fisheye og hvilke bruksområder er vanlig med ett slikt objektiv?

6396528[/snapback]

Når eiendomsmeglere skal ta bilder av trange leiligheter og få med mest mulig.

6396710[/snapback]

så bruker de vel ekstremvidvinkel helst? evt. klippe og lime funksjon for å få panorama? Å bruke fisheye til eiendomsreklamer er vel ikke så lurt? Da må de iallefall rette ut linjene etterpå.

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe vidvinkel objektiv, og valgene står mellom

12-24 til Nikon

10,5 mm til Nikon

og Tokina 12-24

10,5'en virker interessant pga god blender, men er litt bekymret for fisheye. Er dette vanskelig å korrigere, slik at det blir som et vanlig bilde?

Altså; kan dette gjøres med Capture sofwtaren til Nikon som fulgte med D70'en min? :)

6382738[/snapback]

Nikons 12-24 er et svært anvendelig objektiv med svært god kvalitet.

10,5 mm har begrenset anvendelse og ditt behov for å spørre om du trenger den er vel det beste beviset for at du ikke gjør det.

Ved typisk vidvinkelfotografering ønsker man gjerne å ha litt dybdeskarphet slik at man uansett blender noe ned. Argumentet om "god blender" betyr i praksis lite da behovet kan dekkes med en 17-55 f2.8 eller lignende.

Lenke til kommentar

Støtter forslaget om Sigma 10-20mm, jeg kjøpte den etter å vurdert Tokina og Nikons alternativer også. HAr ikke fått testet den så mye enda, men vidvinkelbilder av stua ser veldig lovende ut :p

Les test av Nikon 12-24, Tokina 12-24 og Sigma 10-20 her:

http://www.nikonians.org/html/resources/ni...tout/index.html

Vær oppmerksom på at med så ekstreme bildevinkler som disse linsene har, får du med mye himmel og bakke. For panoramabilder kan det bedre med et fastobjektiv med lte fortegning og vignettering og stativ.

mvh

Lenke til kommentar
blir 10-20 og 28 - 75 :)

6400508[/snapback]

Tenkte det samme som deg og kjøpte en Sigma 28-70. En upraktisk brennvidde for å si det pent. Ble for trangt på 28mm såpass ofte at linsa bare ble liggende. Men det avhenger selvsagt på hva bruken er...

Har 10-20 og 18-70 (Nikon), mye bedre synes jeg.

Lenke til kommentar
Slike bilder f.eks. med 10,5 mm fisheye på en D70.

180 graders bildevinkel, og gøy i 2 dager.  :D

EDIT; Jeg vet om et bra område til dette, men tviler på at så mange her bruker det til det. Undervannsbilder i "half-and-half" er ganske spektakulære med en fisheye. D.v.s. hvor vannflata ligger midt i bilde.......... :thumbup:

6396553[/snapback]

Takker for meget bra svar..... ett bilde sier mer enn 1000 ord. Vel da tenker jeg ihvertfall ikke mer på kjøp av ett slikt objektiv :innocent:

Lenke til kommentar

Syns 10,5en får litt mye pepper her. Fisheye er litt sært, men hvis man vet å utnytte det best mulig kan man ta utrolig stilige bilder som man aldri ville fått til ellers.

Jeg syns det kommer godt frem her. Et tilfeldig utvalg bilder forskjellige folk har tatt med 10,5en.

http://www.pbase.com/cameras/nikon/10_5_28g_dx

Samtidig vil jeg si meg enig i at det er et objektiv man kanskje ikke kjøper hvis man ikke har så mange fra objektiver fra før. Jeg har lyst på et selv, men det er neppe det første jeg kommer til å oppgradere samlingen med.

Lenke til kommentar

Fisheye objektiver kommer til sin rette på litt spesielle motiver. Det er ikke akkurat noe som hvermansen har i fotobaggen. Du må ha spesielle interesser. Arkitektur fra morsomme vinkler, litt mer "gimic" bilder (om du kan kalle det det) - bilder med noe litt ekstra...

Det er ikke akkurat det du bruker til typiske feriebilder eller bilder av familien på julesamlinga... :)

Selv sikler jeg etter ett 8mm Peleng...10mm nikon hadde også vært ypperlig, men jeg er realist..Det obejktivet kan jeg ikke ta meg råd til :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg fikk øynene opp for dette Peleng 8mm Fisheye objektivet, og lurte på om noen viste om steder i norge disse ble solgt?

Kom over denne reviewen av objektivet

Linker til flere tester på siste siden.

Virker veldig lovende til prisen å være..

--

Ser det blir bemerket at ved nær fokus vil speilet til forskjellige Nikon kamera slå inni innmaten til objektivet. Noen som vet om det har kommet noen løsnings til dette? Det blir bemerket ved et D70 kamera, blir det samme for D70S / D50 da?

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Marzo: Det er litt forskjellig jeg har også sett at dette er nevnt på en side. Men så har jeg også sett en annen side som sier at det går fint. venter på svar fra Krister03 på en PM på hvilket kamera han har. Hvis han har D70, vil jeg ikke akkurat tro det er store problemer.

jeg er iallefall så " " langt ifra å bestille en... det blir fra rugift eller kievcamera isåfall, har ikke sett noen norske importører dessverre.

Lenke til kommentar

Det er spesielt ett område hvor fisheye er så godt som uunnværlig (ihvertfall når man har vendt seg til det), og det er for panoramafotografering (360x180 grader). Da ender du opp med et bilde som dekker innsiden av en kule hvor du selv står i midten og kan se deg rundt. Alle som har vært på husjakt på nettet kjenner vel til 360-graders visning?

Teoretisk kan jeg med mitt 185graders fisheye ta 2 bilder og sy dem sammen til et pano, men i praksis blir kvaliteten dårlig i skjøtene. Jeg tar nå normalt 4 bilder, N, Ø, S og V og syr dem sammen til ett bilde som ender opp som et 8-20MPx bilde (med 7MPx kamera), alt etter hvilke innstillinger jeg bruker. Med vanlig vidvinkel på 18mm (35mm ekv) må jeg ta 16 bilder, men så kan jeg også ende opp med et mye større bilde, 50-100MPx. Enda lenger brenvidde vil gi enda større bilder, men da må man også ta enda flere bilder som sys sammen.

Fisheye er altså uvurderlig for "everyday" panoramas for bruk på nettet.

Men du må altså være spesielt interessert...

Nikon 10.5mm er kanskje den hotteste i dag, og mange "barberer" vekk motlysblenderen for å bruke dem på 5D.

Sjekk http://panotools.info og wiki'en der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...