Gå til innhold

Oppgradering til AM2, hovedsaklig til spill.

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste falt litt ut av hw-verdenen til fordel for andre interesser, og nå som jeg sårt trenger en oppgradering er jeg ikke helt trygg på hva jeg skal kjøpe, så trenger sårt hjelp. Har forstått det sånn at AM2 bruker ddr2, og ser at alle velger ddr2 brikker med skyhøy cas til fordel for god fsb, er det å anbefale på am2? Jeg har altså ikke peiling på am2 (forskjellige brikkesett, minne osv). Opsettet jeg har nå finner dere i profil (her). Jeg har satt opp ett lite oppsett, men dette er bare hva jeg har kommet fram til på egenhånd etter å ha lest forumet i 10min, er mange dilemmaer.

1. Høy fsb eller lav cas?

2. DDR eller DDR2?

3. Hvilket brikkesett?

4. Enkel eller dobbelkjerne?

Var masse snakk før om at dobbelkjerne ikke var vits til vanlig bruk og spilling, er det fortsatt sånn? Opsettet er basert på at ja, det er sløs, for jeg har ikke hørt noe annet. Jeg har allerede 1gb ddr minne, antar det ikke kan brukes? Men jeg har altså ikke peiling, og om noen svarer på spørsmålene mine og kanskje anbefaler noe eller "godkjenner", eller rett og slett informerer meg om at jeg bør vente med oppgradering/bare oppgradere hk/gfx kort, hadde jeg blitt evig takknemlig!

AMD Athlon 64 3800+ 2,4 Ghz BOXED - kr 1 250,00

Asus M2N-E S-AM2 nForce 570 Ultra - kr 895,00

OCZ ModStream strømforsyning 450W - kr 550,00

OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. - kr 1 695,00

Club3D Geforce 7900 GT 256MB PCIe - kr 2 395,00

TOTALT: kr 6785,00

Budsjettet er på MAKS 8300 kr med frakt og det hele.

edit: Lest noe om priskutt på amd cpuer i løpet av sommeren, gjelder dette AM2 og eller er det for å få solgt noen siste s939 cpuer før AM2 for alvor setter inn?

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Oppsettet er veldig bra.

Minnet du har valgt er bra, timingsene er bra, og de vil nok egne seg til overklokking (om det blir aktuellt).

Det er DDR2 til AM2 ja.

Så langt er det best med billig og kraftig enkeltkjerne til spill.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Ville det vært gunstig å vente til de går ned i pris, finnes det noen offisielle kilder for at prisen faktisk skal gå ned så mye? Ville det vært smart for meg å kjøpe psu og minne nå, og vente på prissenkning? Har ikke noe imot å vente, men tilbudet på psu og ram virka ganske bra.

Lenke til kommentar
Ville det vært gunstig å vente til de går ned i pris, finnes det noen offisielle kilder for at prisen faktisk skal gå ned så mye? Ville det vært smart for meg å kjøpe psu og minne nå, og vente på prissenkning? Har ikke noe imot å vente, men tilbudet på psu og ram virka ganske bra.

6384445[/snapback]

Det ville hvert veldig gunstig, ja :) Bare følg med HW sin prisguide du. Kjøp en enkelkjerne prosessor først, f.eks. en AMD Athlon 64 3500+ sokkel AM2 som jeg ville ha gått for. Helst ikke noe over dette. Senere så selger du denne og går til innkjøp av dobbelkjerne.

Ellers et fint oppsett :)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kjøper psu og minne nå, siden de er på tilbud, og venter til slutten av juli med cpu, hk og skjermkort. Men det er altså viktigere med høy mhz enn timings på AM2? På eldre amd var jo mhz så og si irrelevant, og lav cas var tingen, de der har jo ekstremt høy cas, men også fin mhz. Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å klokke ram, kjøper folk ddr2 med høy mhz for å kunne klokke til bra cas i 400mhz ellerno?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...