JeffK Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Fra windows er jeg vant med at alle filene til et program plasseres i en og samme mappe, f.eks. c:\programfiler\opera\ Er det ikke slik i opera? Når jeg søkte på opera, fant jeg /usr/lib/opera/ , /usr/share/opera/ og /usr/share/doc/opera/ . Er det vanlig å spre et program ut i forskjellige kataloger som dette? Tilsvarer /usr/ c:\programfiler\ på windows? Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Helt vanlig. /usr kan vel nesten kalles C:\Program Files Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 http://www.freeos.com/articles/3102/ Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Program: /usr/lib/opera/ - tilsvarer C:\Programfiler Brukeroppsett: /usr/share/opera/ - tilsvarer C:\Documents and Settings\Bruker\Programdata Dokumentasjon: /usr/share/doc/opera/ - tilsvarer C:\Windows\Help Med noen avvik så klart Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Program: /usr/lib/opera/ - tilsvarer C:\ProgramfilerBrukeroppsett: /usr/share/opera/ - tilsvarer C:\Documents and Settings\Bruker\Programdata Dokumentasjon: /usr/share/doc/opera/ - tilsvarer C:\Windows\Help Med noen avvik så klart 6382699[/snapback] Hva med /bin og /sbin? Trodde det var prog-mappa.. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 /bin og /sbin inneholder programmer som systemet er avhengig av for å fungere, /usr inneholder "vanlige" programer. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 De henvisningene eg viste til gikk på trådstartes eksempel. Det finnes så klart flere mapper i linux med flere bruksområder som har mye til felles med windows. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Jeg ser at det er en katalog som heter /home/larspm/bin . Er denne til programmer som installeres for bare meg? Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Den er bare for deg ja. Brukes vanligvis til script og snarveier til programmer. Jeg bruker vanligvis å ha tre mapper i hjemmemappen min (og mye annet dill). bin, programs og src. Programmer som ikke skal kompileres legger jeg i programs, lager så en snarvei til programmet i bin. Programmer som må kompileres ligger i src, lager da også en snarvei i bin. Har også mange rare script som ligger i bin. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Si at man skal installere et dataspill. Et spill består jo ikke bare av den kjørbare fila, men ressursfiler som teksturer og maps. Hvor ville de forskjellige filene havne ved installasjon for henholdsvis alle og bare meg? Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Det bestemmes av deg/installeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå