Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utlevering av IP adresser


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Fant ikke noen bedre kategori for denne.

 

Jeg har registrert meg i Brønnøysundregisteret som enkeltmannsforetak. Dette gjorde jeg fordi jeg har lyst til lage meg ettpar nettsider med .no adresse. Jeg har denne som ett eksempel.

 

Og en til er på vei opp om ikke lenge.. Og her er mine spørsmål til dere:

 

Si nå at jeg har en bruker som kaller seg Ola Normann, som driver med mye diverse fusk og fanteri, la oss nå si at han har bedrevet ID tyveri, og han driver f.eks truer kongefamilien, bla på mitt forum.

 

Dette kommer "onkel Politi" for øret, og de ønsker å gå denne Ole Normann nærmere ut i sømmene. Kan da Politiet komme og kreve vedkommendes IP adresse av meg?

 

Forumet er IPB og det logger alle brukerne sine unike IP adresser, og det logger selvfølgelig IP-en for hvergang Ola bruker mitt forum. Ellers er det ikke noen andre former for IP logging.

 

Hva er prosedyren på dette? Går Politiet til meg eller til ISP'en for min nettside? Og skulle de gå på meg, hvordan gjør jeg dette da? Kommer de hjem til meg, eller får jeg ett brev i posten eller hur..? :hmm:

 

Noen som har noen svar og komme med?

 

Dette er en tenkt situasjon, NOT A REAL ONE

 

Edit: edit

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Politiet kan jo kreve nesten hva som helst fra deg i en slik situasjon.

6382157[/snapback]

må de ikke ha en form for ransakningsordre hvis de skal kunne gå inn på pc'en hans uten å ha fått lov?

 

de kan vel spørre deg, men jeg tror ikked u er forpliktet til å oppgi noe du ikke vil, men dette igjen går vel under å hindre politiets arbeid (?). godt mulig dette er feil for jeg er bare 15 og har ikke vært borti så mye av dette til å kunne kalle meg erfaren :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Politiet kan jo kreve nesten hva som helst fra deg i en slik situasjon.

6382157[/snapback]

må de ikke ha en form for ransakningsordre hvis de skal kunne gå inn på pc'en hans uten å ha fått lov?

 

de kan vel spørre deg, men jeg tror ikked u er forpliktet til å oppgi noe du ikke vil, men dette igjen går vel under å hindre politiets arbeid (?). godt mulig dette er feil for jeg er bare 15 og har ikke vært borti så mye av dette til å kunne kalle meg erfaren :)

6382221[/snapback]

 

Og jeg er eldre enn deg, og har heller aldri vært borti dette før. Men jeg er jo en privatperson og jeg vet sannelig ikke hva som er lov eller ikke her jeg gitt..

Lenke til kommentar

De kan vel kreve at du oppgir en IP-adresse, men det spørs jo hvor langt de kommer med den uansett, for nettleverandøren har vel ikke lov å gi politiet mer informasjon om en IP-adresse med mindre det dreier seg om virkelig alvorlige greier.

Mulig jeg tar helt feil nå, men. Hadde hvertfall vært greit om noen her vet helt sikkert hvordan reglene her i denne situasjonen. :)

Lenke til kommentar

De vil ta kontakt med hostmaster/administrative conctact for domenet, eventuelt tar de kontakt med bedriften og ber dermed om å få utlevert det du har.

 

Skulle du nekte helt å samarbeide kan de enten gå til din webhost å kreve en kopi av siden m.logger osv, eller er det din egen server kan de bestemme seg for å bare hente serveren. (piratebay fikk jo smake den).

 

Nevnarion: Akkurat det samme gjelder for ISPer, ber politiet om info skal de få det. Tviler på at noen norske ISPer motsier seg det uansett.

Lenke til kommentar
De vil ta kontakt med hostmaster/administrative conctact for domenet, eventuelt tar de kontakt med bedriften og ber dermed om å få utlevert det du har.

 

Skulle du nekte helt å samarbeide kan de enten gå til din webhost å kreve en kopi av siden m.logger osv, eller er det din egen server kan de bestemme seg for å bare hente serveren. (piratebay fikk jo smake den).

 

Nevnarion: Akkurat det samme gjelder for ISPer, ber politiet om info skal de få det. Tviler på at noen norske ISPer motsier seg det uansett.

6384339[/snapback]

 

Tror nå flere ISP hadde nektet om politiet plutselig kom og ba om informasjon om en haug med IP'er uten at det forligger noen anmneldelse eller rettsordre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Tror nå flere ISP hadde nektet om politiet plutselig kom og ba om informasjon om en haug med IP'er uten at det forligger noen anmneldelse eller rettsordre.

6384572[/snapback]

 

Men hva med meg i denne situasjonen. Siden er jo registrert på meg eller "mitt" firma om man vil. En ISP som f.eks Telenor, har jo mange og store advokater til å vurdere en slik henvendelse i myndighetene.

 

Jeg som privatperson har jo ikke den muligheten i den grad som Telenor. Dette er jo en tenkt situasjon, men man vet jo aldri. I dagens paranoide samfunn, så er det jo høyst mulig at sheriffen står på døra, og skal ha ut IP lister over utvalgte brukere, av en eller annen grunn..

Lenke til kommentar
Skulle du nekte helt å samarbeide kan de enten gå til din webhost å kreve en kopi av siden m.logger osv, eller er det din egen server kan de bestemme seg for å bare hente serveren. (piratebay fikk jo smake den).

6384339[/snapback]

 

Vel.. Er det din personlige server kan du bestemme over den. Hvis du ikke vil dele informasjonen med politiet kan du gjøre følgende:

 

Skru ut harddiskene, sett in noen tomme harddisker, ta de "orginale" harddiskene i hånden og løp ut i skogen og gjem harddiskene dine under en stein (eller be en venn om å passe på harddiskene). Det er dine harddisker, og politiet kan ikke bestemme hvordan du skal behandle dine personlige eiendeler.

 

Bare en tanke...

Endret av :P
Lenke til kommentar
Politiet kan ikke kreve å få utlevert noe som helst uten rettsordre.

6386490[/snapback]

 

Politiet er Norges eneste maktutøvende organ, selvfølgelig kan de hente hva de vil uten ransakningsordre. Problemet er at de vil trenge en slik ransakelsesorde for å få bevismateriell de evt. skulle finne godkjent som bevis. :)

 

Uansett vil ikke en politijurist har noe problem med å få skaffet en slik tillatelse til en IP-adresse. Ihvertfall ikke om det gjelder HKM's sikkerhet og velferd. ;)

 

 

:p : Om man skulle benytte seg av din løsning vil man få et problem om en ransakelsesorde skulle dukke opp. Da gjør man seg skyldig i å hindre politiets arbeid, i verste fall forsøk på å skjule / skjuling av bevismateriell, og du blir da regnet som medvirkende i saken. Ikke ønskelig.

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Tror nå flere ISP hadde nektet om politiet plutselig kom og ba om informasjon om en haug med IP'er uten at det forligger noen anmneldelse eller rettsordre.

 

Tviler.

 

http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NP...mp;p_d_v=106548

 

Når utleveres trafikkdata?

Dersom trafikkdata fremdeles oppbevares hos tilbyder i henhold til lov og konsesjon, kan politi- og påtalemyndighet be Post- og teletilsynet om å frita tilbydere for taushetsplikten. Dermed kan rettsvesenet beslaglegge elektroniske spor knyttet til telefoni1. Videre må saken omhandle straffbare forhold. Dette innebærer at i saker der politiet utøver sivilrettslige oppgaver har ikke PT anledning til å vurdere fritak. Tilsynets praksis viser for øvrig at man i hovedsak kun fritar tilbyder for taushetsplikt der den som disponerer en telefon er mistenkt eller siktet for et straffbart forhold.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-083-002.html#2-9

Lenke til kommentar

Hva politiet MÅ ha og ikke for å få utlevert IP-er er en ting, men har du egentlig noe å vinne på å være kranglete og ikke gi politiet det de ønsker?

 

Ofte ringer de deg først. For å forsikre deg om at du snakker med politiet; be gjerne om du kan ringe opp igjen til politikammeret og spørre etter vedkommende. De synes stort sett dette er greit, og du virker da seriøs, mtp personvern og slikt. Sørg for at epostadressen du skal sende til slutter med @politiet.no.

 

Jeg har ennå ikke vært borti at de er vanskelige å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
De vil ta kontakt med hostmaster/administrative conctact for domenet, eventuelt tar de kontakt med bedriften og ber dermed om å få utlevert det du har.

 

Skulle du nekte helt å samarbeide kan de enten gå til din webhost å kreve en kopi av siden m.logger osv, eller er det din egen server kan de bestemme seg for å bare hente serveren. (piratebay fikk jo smake den).

 

Nevnarion: Akkurat det samme gjelder for ISPer, ber politiet om info skal de få det. Tviler på at noen norske ISPer motsier seg det uansett.

 

Tror nå flere ISP hadde nektet om politiet plutselig kom og ba om informasjon om en haug med IP'er uten at det forligger noen anmneldelse eller rettsordre.

 

 

Jepps politiet kan faktisk ikke forlange noe som helst uten ransakelsesordre eller en rettsordre. Og for å få denne må de ha grunnlag først. Jeg har jobbet for en ISP, har vært borti at politi og diverse andre instanser har prøvd å ringt inn til kundeservice for å lure til seg informasjon om diverse ipadresser. Ofte at de trenger denne før de i det heletatt for godkjent en rettsordre for å hente ut informasjon.

 

Vi har privatliv og en personvernlov her i norge som de er pliktig og følge. Hvis de lurer til seg informasjon om en ipadresse uten rettsordre fra en ISP, eller en webhost, eller noe slikt, bryter de faktisk loven. Rettsordre må være på plass. Og ISP'en bryter faktisk også personvernloven hvis de oppgir informasjon om ipadresser uten en rettsordre.

Lenke til kommentar
Politiet kan ikke kreve å få utlevert noe som helst uten rettsordre.

 

Politiet er Norges eneste maktutøvende organ, selvfølgelig kan de hente hva de vil uten ransakningsordre. Problemet er at de vil trenge en slik ransakelsesorde for å få bevismateriell de evt. skulle finne godkjent som bevis. :)

 

Uansett vil ikke en politijurist har noe problem med å få skaffet en slik tillatelse til en IP-adresse. Ihvertfall ikke om det gjelder HKM's sikkerhet og velferd. ;)

 

 

:p : Om man skulle benytte seg av din løsning vil man få et problem om en ransakelsesorde skulle dukke opp. Da gjør man seg skyldig i å hindre politiets arbeid, i verste fall forsøk på å skjule / skjuling av bevismateriell, og du blir da regnet som medvirkende i saken. Ikke ønskelig.

 

Hvis politiet misstenker at en ulovlig handling skjer der og da, har de muligheten å ta sjangsen på og utøve sin makt som politi. Men de har ikke lov til å møte opp på døra di, kreve å komme inn for å se på pc'en din. Uten å komme med en spesifikk beskyldning, og hvis de krever tilgang til datautstyr eller privat eiendom. Må de faktisk iverksette arrestasjon.

 

De kan dog, spørre om lov for å komme inn og titte. Men du har all rett til å nekte dem adgang. Tenk deg om du har en kvinnelig "venn" på besøk og den vennen ligger naken på sofaen din og venter på deg? Da har du nok ikke så veldig lyst til at onkel politi skal komme og ta en titt. Det er derfor vi har personvernlov og dette skal politiet følge.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
De kan dog, spørre om lov for å komme inn og titte. Men du har all rett til å nekte dem adgang. Tenk deg om du har en kvinnelig "venn" på besøk og den vennen ligger naken på sofaen din og venter på deg? Da har du nok ikke så veldig lyst til at onkel politi skal komme og ta en titt. Det er derfor vi har personvernlov og dette skal politiet følge.

Du vet, eksempelet ditt faller inn under straffeprosessloven, ikke personopplysningsloven....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...