Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ukjent feilmelding under i oppstart

Anbefalte innlegg

Jeg hadde skrevet en del og under .....legg til svar...mistet kontakt med HW.no

Ja,ja prøver på nytt jeg.

Jeg får ikke ranish til å funke hos meg.( den bare står og blinker)

Om du ikke får det til som hårek sier, du kan bruke free Fdisk, 2 linjer under Ranish.

Det blir enklere for deg og du åpnår det samme som hårek sier, dvs å set aktive partition.

Svare ja for ...anable large disk....og velg nr4, som viser partition information.

Ikke forandre noe , men skrive ned info som er der. A...står det for aktive partition.

Etter fdisken du kan bruke Norton Disk Editor.... slik at vi ser hvordan det ser ut i MBR.

Når du merke senere partitionen som aktive hvis du se den i MBR.

Prøve og vi ser hvordan eller hva det står der.

Hårek vil prøve sikkert andre verktøy, derfor ikke forandre på noe før vi får vite om andre anbefallinger fra han.

...

Jeg ser nå at det er noe som stemmer ikke hos deg. Den primary partition starter på cylinder 412, så det var programmet du installerte som skapte kaos.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er feil her som krever tid.

MBR code : står det som anknown.

Partitonen som er merket som aktive har nr 4 og starter fra cylinder 412 og sector 25. Og det stemmer ikke. Det er ikke der din første partition skal starte.

Vi må bruke det problemet her til lære, så det vil være fint om du tar kopier fra MBR.

Finner du ikke noen Disk editor ellers?

Nå kan laste ned verktøy fra en diskprodusent, som du kan brenne på en CD og starte fra den.

Da vil du forhåpentligvis se alle mappene i en bedre GUI og hva og hvor du kopiere filer til.

Lenke til kommentar

Tydeligvis er problemet noe annet enn jeg trodde. Ranish viser bare en Active, mens partisjonstypen er feil (Unix). Det ser ut som partisjonstabellen og MBR er korrupt. (bra bilde, forresten)

Jeg tror wiberos har mer tålmodighet enn meg for å løse slikt :)

Min løsning ville være å slette alt og begynne på nytt. Men da forsvinner jo filene. Mulig du må til med EasyRecovery, GetDataBack eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Tydeligvis er problemet noe annet enn jeg trodde. Ranish viser bare en Active, mens partisjonstypen er feil (Unix). Det ser ut som partisjonstabellen og MBR er korrupt. (bra bilde, forresten)

Jeg tror wiberos har mer tålmodighet enn meg for å løse slikt :)

Min løsning ville være å slette alt og begynne på nytt. Men da forsvinner jo filene. Mulig du må til med EasyRecovery, GetDataBack eller tilsvarende.

6391179[/snapback]

etter å ha fått denne ranish on line har jeg prøvd å forstå og analysere bilde fra miCro.

Det var alle de rare antall sektorene og heads som var problemet her tenkte.

Etter å ha fått i meg 50 liter med kaffe...hehe, har komme så langt som å generere det samme feil som han.

Det blir ikke så enkelt å arbeide virtuelt, men, men....

Vedlegger bilde av det samme problemet jeg har forårsaket med å bruke ranish og diskprobe for å kontrollere, men i slutten har brukt bare ranish.

Jeg mangler litt igjen, men se på bilde.

Det er en disk hvor jeg installerte Windows på en 5000MB partisjon, og disken var tilfeldigvis samme størrelse som hos miCro.

post-90860-1151413096_thumb.jpg

redigere etter ca 15m:

etter reboot fikk jeg den samme feilmeldingen som miCro.

Brukte deretter ranish for redigere MBR og ...vips var windows opp igjen.

Det er ikke sikkert at det vil gå så bra med han, på grunn av programmet som han installerte, men man kan prøve.

Jeg er dog usikker om et tall, og det er antall cylinder for ending av primær partitionen.

Det heile vil gå på å redigere følgende:

#1 Pri4 Unix..........................cyl 0 heads 1 sector 1 cyl885 heads 254 sector 63

Videre via en meny vi forandrer Unix... til WindowsNT.(meny som INS-file system)

Videre via B setter vi partition til aktive.

Videre via (husker ikke nå) men menyene kommer fram når vi merker område vi skal forandre, forandrer vi nr 4 til 1 med å tasre 1. Det er den partition som skal være først på disken.

Summarius:

#1 pri unused..................................ending av partition cyl 0 heads 0 sector 63

#2 pri1 WindowsNT....start part. cyl 0 h 1 sect 1...ending cyl885 h 254 sector 63

#3 pri unused........... " cyl 886 h 0 sect 1 # cyl14593 h 254 sec 63

Det er antall cyl 885 som jeg er svært usikker om. Var det slik eller ble det slik ?

Bruke +/- når du skal forandre på tall for sectorene. Når det står bare 6 etter at du har brukt backspace, du kan ikke forandre det hvis du ikke bruker +/-.

Får du problemer, du spør ,vi svarer.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Ikke dårlig. Jeg hadde visst mer rett angående tålmodigheten din enn jeg tenkte meg.

6392945[/snapback]

ja hårek, men hvis "de fortsetter” med å ha slike problemer, jeg må neste starte med å importere kaffen selv. :hmm:

Vi har funnet i hvertfall litt om problemet, om det var løsning eller ikke.

Men du hjulpet mye med ranish, du fikk starten på det og det er like viktig ...alltid.

Lenke til kommentar

Ok, det går videre iallefall. En feilmelding har nå blitt byttet ut med en annen. :wee:

Jeg får nå se et glimt av skjermen som indikerer at Windows lastet, men den byttes raskt ut med en blåskjerm. Jeg har vedlagt bilder av blåskjermen og hvilke verdier jeg nå har i Ranish.

Jeg fikk ikke forandret denne verdien:

#3 pri unused........... " cyl 886 h 0 sect 1 # cyl14593 h 80 sec 63

Setter veldig stor pris på hjelpen! :)

post-26550-1151422316_thumb.jpg

post-26550-1151422324_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det går fremover men nå er kanskje mer vanskelig enn vi ønsker.

#3 du behover ikke å gjøre noe med. Det er ledig plass.

Men det som nå er utfordring er å finne antall cyl.

Du bemerket når det gjelder system partition, at den var på enten 30 eller 40GB.

Den partisjon som du nå har, er ikke vel mer enn, ja 7 GB.

For å justere det, må du få opp antall cyl på ending av partisjon.

Dvs at #2 pri1 WindowsNT ......................cyl885 må gå minst til over 4500.

Når du forandrer det der, vil du merke at partisjon size forandrer seg, auke men unused reduseres.

Ut fra at du hadde kun en partisjon på disken, og den var på 30-40 , må antall cyl justeres.

Prøve hvis du klare det å huske antall MB du formaterte partisjon for.

Jeg tror at hvis antall cyl, skaper en stor nok kapasitet til filer, pagefile, og alle andre krav til Windows, at du vil klare å boote.

Ellers må vi tenke hvor kan vi hente info om det.

Prøve deg fram.

Feilmeldninger du vil få og får, har både med det og med det prog som du installerte. Vi vet ingenting om konsenkvesene enda.

NB. ikke prøve med noe chkdsk enda. ikke reparere annet enn at du har ca partition i orden.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ok, da prøver jeg det. Mener å huske den var på 30 gig.

Det er en ting jeg har tenkt på. Hva om jeg legger inn Windows på en av de andre diskene mine, for deretter å hente ut det jeg trenger fra disken med problemer, vil det fungere?

Lenke til kommentar

Det fungerte! Skriver dette innlegget fra maskinen som ikke ville starte. :)

Det er imidlertid et problem. Harddisken jeg bruker som systemdisk var delt opp i to partisjoner, en systempartisjon og en med alle installasjonsfilene mine samt Mine Dokumenter. Den partisjonen vises ikke i Windows. Hva kan jeg gjøre med det?

Lenke til kommentar
Ok, da prøver jeg det. Mener å huske den var på 30 gig.

Det er en ting jeg har tenkt på. Hva om jeg legger inn Windows på en av de andre diskene mine, for deretter å hente ut det jeg trenger fra disken med problemer, vil det fungere?

6394142[/snapback]

Det beste for deg vil det væra å bruke andre verktøy for å hent bare de filene du vil.

Og det på grunn at windows helst vil initialisere disken og det vil skape enda mer problemer, så lenge det er med en mbr/partitionstabellen som holder ikke mål...enda.

Du har en omvendt problem i forhold til andre du. :(

Fra recovery consol vil du få problemer med copy/ xcopy , på grunn av begrensninger i windows om volumer du kan kan tilgang til og kopiering.

Mye attrib må brukes og det blir vanskelig.

Vi vet ikke skadene på filene enda.

Men etter de feilmeldninger du får, får du også oversikt om mye annet.

Men har du prøvd å laste ned verktøy fra Maxtor eller seagate ?og lage en bootCd ?

Ellers prøve på 3915 cyl er ca 30GB.

Men husk at når du partitionerte du valgte i MB, så kanskje det hjelper å huske?

eks:30720MB= ca 30GB.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Det var visst 40 gb jeg hadde partisjonert disken til, for det fungerte ikke med 30 gb. Hvilket tall skal jeg bruke for å sette størrelsen til 40 gb?

Disken er fra Western Digital, kan jeg da bruke verktøy fra maxtor eller Seagate? Har Western Digital noen verktøy jeg kan bruke?

Edit: Nei, det var visst 30 gb. C: sin størrelse er 30 gb.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

For 40000MB som er under 40GB= ca 5099

For 40960MB som er ca 40GB= ca 5220

Det er ca, og jeg kan ikke kontrollere det i forhold til det du har foran deg.

Så det blir litt rusisk rulett det.

Fra western tror ikke at de har copy fra disk til disk på CD utgaven, men de har for floppy.

Det er så klart at du kan prøve å bruke andres verktøy som er egnet til CDbooting og som har copy alternativer der.

Da kan du koble en disk og kopiere til.

Er det mange filer?

Har du vurdert å bruke recovery programer?

Og det kan være lurt å installere windows på en annen disk slik at du kan bruke maskina di, til du ordner på den du har.

Får du blå skjerm eller andre feilmeldninger?

Lenke til kommentar
Fra western tror ikke at de har copy fra disk til disk på CD utgaven, men de har for floppy.

Det er så klart at du kan prøve å bruke andres verktøy som er egnet til CDbooting og som har copy alternativer der.

Da kan du koble en disk og kopiere til.

Vet du om noen programmer jeg kan gjøre dette med?

Er det mange filer?

Har du vurdert å bruke recovery programer?

Ja, men også her aner jeg ikke hva som er å anbefale. Vet du om noen bra recovery programmer? Vil slike programmer kunne hente ut data fra en partisjon som ikke vises i Windows?

Får du blå skjerm eller andre feilmeldninger?

Nei, alt virker bra nå. Det eneste problemet er som sagt at jeg ikke kan se den andre partisjonen i Windows.

Lenke til kommentar

Beklager men oppdager nå at jeg har ikke lest ordentlig, gjennom alle poster .

Har jeg fått noe…. Unix … syndrom mon tro?

Jeg var ikke klar over at du mangler en partisjon.

Det kan væra vi, det kan væra den fixmbr som ble kjørt på starten, den kan væra som mangt, som har hjulpet for forsvinningen

Om du skal få den tilbake krever at man må bruke Editor for å gå gjennom alle sektorene og editere all offset på tabellen, når det gjelder denne partisjonen, noe som er ikke verdt, arbeidsmessig for deg, når du kan bruke en recovery prog.

De recovery programmene er ikke avhenging av hva windows ser og ikke ser, men bare at noe ble skrevet på disken, sometime.

Det er mange av de, og en anbefaling fra meg her er verdiløst, føler jeg.

Du som bruker av et slik program, vil avgjøre mye om resultatene.

Prøve gjerne 2 av de, for å søke for filene før du bestemmer deg for hva du skal bruke.

Hårek vil sikkert komme med nyttig og god informasjon her.

Det kunne dog væra av interesse om du recover mappene som lar seg å kople opp mot Windows igjen.

Samtidig du kan eksperimentere litt med partitions tabellen.

Hvis du kopierer MBR og har den i en disk, kan du prøve deg fram.

Men bruke nå et recovery prog for å sikre det du mangler av dokumenter og annet personlig.

Verktøy fra diskleverandører, virker som det er best egnet til floppy bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt om en del recovery programmer som skal være bra, men har ingen erfaring med noen av de.

http://www.ontrack.com/easyrecoverydatarecovery/

http://www.runtime.org/

http://www.softwarepatch.com/tips/howto-file-recovery.html

MBRtool kan kanskje brukes til noe: http://www.diydatarecovery.nl/mbrtool.htm

PS: Har ikke tro på at FIXMBR skal gjøre noe galt med partisjonstabellen. Den vil bare skrive bootprogrammet og lar tabellen være uforandret.

Lenke til kommentar

hei hårek

PS: Har ikke tro på at FIXMBR skal gjøre noe galt med partisjonstabellen. Den vil bare skrive bootprogrammet og lar tabellen være uforandret

ikke uenig i det men...men har litt till å tilføye

Kommenterer litt vedrørende fixmbr, bare og bare for utveksling av info sin skyld om hva vi alle tror om, i det tilfelle jeg, som betyr ….ikke nødvendigvis riktig…

………………………………………………………………………………………………….

Fra MS:

Eksempel

Følgende eksempel skriver en ny hovedoppstartssektor til angitt enhet:

fixmbr \Enhet\Harddisk0

Obs!

• Hvis du ikke angir et enhetsnavn, vil en ny hovedoppstartssektor bli skrevet til oppstartsenheten, som er den stasjonen som det primære systemet er lastet inn på.

• Hvis det oppdages en ugyldig eller ikke-standard partisjonstabellsignatur, vil du få spørsmål om du vil fortsette. Hvis du ikke har problemer med å få tilgang til stasjonene, bør du ikke fortsette. Du kan skade partisjonstabellene og gjøre partisjonene utilgjengelige ved å skrive en ny hovedoppstartssektor til systempartisjonen

…………………………………………………………………………………………………

Hvis man kan antyde hvor, eller hva er det som forårsaker et problem, kan man velge å skrive en ny oppstartssektor på oppstartsdisken med fixmbr.

miCro, startet med å fixmbr, og fixboot. Fixmbr gikk, men ikke fixboot. Det var den første antydning til ..obs..obs.

Om partisjons tabell var helt på sommerferie på det tidspunkt, får vi aldri vite.

Men, vi fikk vite om var at partisjonene ble overlappet, dermed flyttet for å tilpasse seg den fysiske geometrien. I tillegg var partition nr4 etablert på enden av disken, men som uheldigvis ble merket som aktiv og dermed fikk den første umyndiggjort. (i etter tiden savner vi en partition)

Så den vi hadde fra før som ble flyttet 31MB innover og inn i sektor 2 og det var nok, til at regnestykke måte forandres. (i etter tiden savner vi en partition).

Og det er den fixmbr som han utførte i starten av som jeg henviser til og som jeg kan ikke svare for.

Men ellers har jeg allerede gitt VolumeLabel på en disk….og den en sef …miCroUnix… :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...