Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ukjent feilmelding under i oppstart

Anbefalte innlegg

Jeg satt og surfet på nettet nå i stad og kom over et program som heter Mobmeter som er anbefalt i denne tråden. Jeg tenkte jeg skulle prøve det ut, men under installasjonen fryste Windows og jeg hadde ingen andre valg enn å prøve å starte maskinen på nytt. Det gikk heller dårlig, for helt i oppstarten kommer teksten som vises på bildet som er vedlagt i denne tråden. Jeg kjenner ikke igjen denne meldingen, så er det noen som kan forklare hva jeg bør gjøre for å fikse dette? Hva er problemet?

post-26550-1151262268_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Invalid partition table" betyr at du har mer enn en aktiv partisjon. Det skal bare være en, er det to så vet ikke MBR hvilken som skal boote.

Mulig det kan fikses med fdisk, Partition Magic eller tilsvarende.

Kanskje du først bør sjekke bootrekkefølge i BIOS, syntes det er rart at PXE melding kommer før disk.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg få fikset dette når jeg ikke engang kommer meg inn i Windows?

Mener du rekkefølgen av hvilke harddisker som skal boote først? For i bootrekkefølgen er cd-rom satt til å være først og deretter harddiskene.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å lese litt rundt om på nettet om dette problemet, men har egentlig ikke blitt så veldig mye klokere på hvordan jeg skal gå frem for å løse det. Hvordan kan jeg f. eks. bruke fdisk eller de andre foreslåtte programmene for å løse problemet?

Jeg har egentlig hatt planer om å legge inn Windows på nytt en stund, så kanskje jeg skal ta dette som et tegn og gjøre nettopp det. Det er imidlertid en del ting jeg skulle ha hentet ut før jeg formaterer og jeg har dessverre ikke tilgang på andre pcer med s-ata tilkoblingsmuligheter. Kan jeg flytte over filer fra en partisjon til en annen med en Linux live cd? Alle diskene mine er NTFS.

Lenke til kommentar

Fixmbr vil ikke røre partisjonstabellen, så det hjelper ikke.

Jeg vet ikke nøyaktig hva som kan brukes for å fikse det, det er en heller uvanlig feil. Jeg hadde nok fått det til selv på en eller annen måte, f.eks med en disk editor. Det er bare en bit som skal slettes.

De fleste verktøy til slikt er nok relativt kompisert å sette seg inn i.

Har sett at wiberos har klart å lose en 'kunde' gjennom et tilsvarende problem.

Du kunne prøve fdisk og velge 2 i menyen, mulig den sletter det ekstra bit'et. http://www.computerhope.com/sfdisk3.htm

Vet ikke om det funker med Linux live, men det finnes tilsvarende Windows live CD.

http://www.nu2.nu/pebuilder/

http://www.ubcd4win.com/

Lenke til kommentar

Jeg kom også over bootmaster når jeg søkte, men 30$ er litt i overkant for noe som kan fikses gratis ved en formatering.

Problemet mitt nå er at jeg ikke har noen fungerende diskettstasjoner, så jeg får ikke prøvd ut disse programmene.

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å flytte over de filene jeg vil spare og formatere heila driden. Prøver å lage en Windows live cd nå.

Tusen takk for hjelpen så langt forresten! :)

Lenke til kommentar

Har du kontrollert hvorfor den vil boote fra nettverk, og har du forsikrer deg om feilmeldningen du får, gjelder system disken din?

Fikk du noe feilmeldning når du var i C:\windows (recovery consol)for å utføre fixmbr og fikboot?

Har du prøvd å reinstallere Windows? Med det mener jeg, ikke nødvendigvis å fullføre en re-installasjon, men via den å prøve å få mer info om hva er det som feiler?

Har du andre disker?

Og ellers, hvis du bekrefter …ca…noe av dette, og etter at du har kopiert de filene du er interessert i med å følge hårek sin link om Ultimate CD, eller om du bruker verktøy fra Disk produsentene, Maxtor/Seagate har CD utgaver for slik, samt at du frakobler andre disker som du har (har ikke kanskje?), kan vi prøve å kontrollere MBR for forandringer, vi kan redigere da, både system ID og boot indikator, eventuelt kopiere...kopien... av boot sector tilbake,(noe som er totalt avhengig av informasjon du leser på riktig sector) slik som igjen hårek bemerker, og med å bruke verktøy fra acronis som jeg har undersøkt at det finnes i Ultimate CD.

Man kan ikke bruke MS sin disk editor fra DOS.

Det vil være greit å se på partitions tabellen og bekrefte om det er ting vi kan reparere der.

Men først av alt, kontrollere Bios og ta kopier fra filene du er redd for.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Har du kontrollert hvorfor den vil boote fra nettverk, og har du forsikrer deg om feilmeldningen du får, gjelder system disken din?

6387702[/snapback]

Vil den boote fra nettverket? Det visste jeg ikke.

Jeg har dratt ut strømmen fra de andre diskene, så jeg regner med at det gjelder system-disken min ja.

Fikk du noe feilmeldning når du var i C:\windows (recovery consol)for å utføre fixmbr og fikboot?

fixmbr gikk fint, men fixboot fungerte ikke. Sjekk vedlagt bilde for feilmelding.

Har du prøvd å reinstallere Windows? Med det mener jeg, ikke nødvendigvis å fullføre en re-installasjon, men via den å prøve å få mer info om hva er det som feiler?

Ikke lenger enn at jeg har kunne velge gjenopprettingskonsollen.

Har du andre disker?

Ja, jeg har tre disker til. Sjekk profilen min for speks.

Og ellers, hvis du bekrefter …ca…noe av dette, og etter at du har kopiert de filene du er interessert i med å følge hårek sin link om Ultimate CD, eller om du bruker verktøy fra Disk produsentene, Maxtor/Seagate har CD utgaver for slik, samt at du frakobler andre disker som du har (har ikke kanskje?), kan vi prøve å kontrollere MBR for forandringer, vi kan redigere da, både system ID og boot indikator, eventuelt kopiere...kopien... av boot sector tilbake,(noe som er totalt avhengig av informasjon du leser på riktig sector) slik som igjen hårek bemerker, og med å bruke verktøy fra acronis som jeg har undersøkt at det finnes i Ultimate CD.

Man kan ikke bruke MS sin disk editor fra DOS.

Det vil være greit å se på partitions tabellen og bekrefte om det er ting vi kan reparere der.

Men først av alt, kontrollere Bios og ta kopier fra filene du er redd for.

Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal gå frem for å hente ut filene jeg vil beholde. Jeg har brent ut Ultimat Boot cden, men jeg får jo opp en hel haug med valg. Hvilke av alternativene skal jeg velge for å kunne flytte over filer til en annen disk?

Jeg legger ved et bilde som viser feilmeldingen jeg nå får etter å ha kjørt fixmbr.

post-26550-1151348658_thumb.jpg

post-26550-1151348669_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det står i vedlagt bilde du hadde fra starten, under ....boot fra CD.. at den prøvde å starte fra Lan.

At fixboot gir feilmeldningen vedlagt på siste bilde is not god.

Den skal skrive en ny partitionsoppstartsektor til systempartitionen. Og det vil si en den av hardiskpartition som inneholder en del info om filsystemet på hardisken.

Vel, vi må lage en Ultimate CD og se hva du kan bruke der for å kopiere det du må over på en annen disk, og hva annet du kan bruke fra der.

Lenke til kommentar

Jeg ville fikset "Invalid partiton table" først. Det er faktisk svært enkelt.

Brukte PTS disk editor på UBCD og satte D: partisjonen min til Active. Da jeg så prøver å boote kommer den meldingen, som forventet.

Startet så Ranish. part.gif

Se til venstre, der er det en nummerert liste over partisjonene. Dette bildet viser at #2 er Active, det har en '>' foran 'Pri'.

Hos meg var det en '*' istedet for en '>', og jeg hadde dette tegnet både på #2 og #3.

Brukte piltastene for å markere #3. Brukte så 'B' tasten, som toggler bootflagget. Så brukte jeg F2 for å lagre.

Da var det bare å boote som normalt.

Lenke til kommentar

Hmm, ranish skjønte jeg ikke stort av. Hva skal jeg forandre på (se vedlagt bilde)?

Hvorfor ialle dager står det unix? Det ser også ut til at partisjonsstørrelsene ikke stemmer. Jeg mener å huske systempartisjonen er på 30 eller 40 gig.

post-26550-1151355306_thumb.jpg

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...