Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg spiller egentlig ikke noe særlig mye, men fikk plutselig lyst til å prøve å lage et spill likevel.

Så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på snake, men har litt problemer med noen småting.

Hvordan skal jeg få ormen til å vokse? og hvordan får jeg den til å bøye seg når jeg svinger?

Og en ting til, hvis dere ser øverst i bilde der poengene printes, så blir den gamle teksten overskrevet hver gang. Noen som vet hvordan jeg fikser det.

Men det går an å spille selv om ormen ikke vokser, dere kan teste det her:

http://my.opera.com/Pitmairen/homes/files/Snake.zip

(må ha pygame installert) http://pygame.org/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, morsomt spill! Og fønky musikk :cool:

Er en stund siden jeg holdt på med pygame, så ta alt jeg sier med en klype salt..

Når det gjelder scoren som skriver over seg selv, så tror jeg at det kommer av at du blitter teksten på background. Denne vil da inneholde resultatet (de tidligere scorene), og ikke resettes. Om du heller, i main-loopen, først blitter backgound på screen, og deretter blitter score på screen, så burde det (kanskje) funke.

Når det gjelder slangen selv, så er jeg litt mer usikker. Kanskje ha en liste i Snake-klassen, som inneholder info om alle bitene slangen består av? Koordinat, retning, sprite? Så for hver update, så trenger du bare flytte første segment (slik du gjør nå), segment #2 (til å være lik hode-segmentet fra forrige bilde, bortsett fra selve spriten), og siste segment (til samme koordinat og retning som segmentet før i listen). Det var en lang setning, gitt.. Og når slangen vokser, så slenger du bare på et ekstra element i lista, litt usikker på hvor.. Kanskje element #2?

Stå på! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...