Christian86 Skrevet 25. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2006 Innledningsvis; ja, personen har gitt samtykke til at bildet kan publiseres. Har spurt henne før jeg gjorde det Trenger strengt tatt kommentarer rundt komposisjon, vinkel etc. Dette var vel et av de første portrettbildene jeg prøvde meg på med 50 1,8. Lenke til kommentar
Marthe-Ma Skrevet 25. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg kan relativt lite om portrett bilder, men her syntes jeg at vinkelen fungerer ganske så bra. Du får godt med øynene og de er ikke skyggelagt eller mørke. Jeg vil selv si at øynene er noe av det viktigste. Ellers så syntes jeg at bildet var alt for uskarpt, og det er nesten ingen skygger i det. Prøv kanskje med en lys kilde som skaper skygger og litt mer spenning/dybde i bildet. bakgrunnen kunne godt også vært annerledes. Enten ha en ensfarget rolig bakgrunn, eller ha noe som forteller om situasjonen som jenta er i, og hvorfor hun sitter slik og tenker. Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 25. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2006 Du kan kalle bildet for gother i vinduskarmen synes vel egentlig ikke bildet er direkte uskarpt ,men du har fått litt refleksjoner fra vinduet bak jenta. + at jeg synes at den pipa/ventilasjonssaken bak var forstyrrende. vinkel og utsnitt fungerer i mine øyne Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 25. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2006 Lyset og utsnittet er flott, men ville veldig gjerne hatt øyekontakt. Marthe nevner uskarpheten, men jeg tror mye av det kunne vært fiksa i PS siden jeg tror fokuspunkt ligger på rett sted. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. juni 2006 det hele henger nok sammen med objektivet. Det blir slikt på alle portrettbilder jeg tar, og det er litt av grunnen til at jeg bare bruker det til slikt, og er nokså fornøyd. Bildet var ikke helt planlagt, men skal lese videre på fotografi i praksis, så tar jeg det derfra takk for tankene hittil Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 25. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Modellen, blikket, komposisjonen og lyset synes jeg er veldig bra. Så jeg synes utgangspunktet er bra. Det jeg synes mangler her, er litt arbeid med etterbehandling. Jeg prøvde litt i PS og potensialet er meget bra, men det ble ikke helt bra uten originalen, dette p.g.a. en del støy som burde vært fjernet. Så rekkefølgen jeg ville gjort det i; støyfjerning, kurver og lekt litt med farger. Både gitt det litt mer farger og gjort det noe varmere. Deretter oppskarpning og du er helt i mål. Oppsummert, veldig bra bildet men mindre bra etterbehandling. Endret 25. juni 2006 av dhjerp Lenke til kommentar
Leema Skrevet 25. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2006 Litt uskarp, men helt greit bilde. Og ja du er på god vei Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 25. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2006 Det var et ok portrett, men annerledes i forhold til hva jeg tenker på når jeg skal ta et portrettbilde. Det er jo forskjellige former for portrett, og jeg syns modellen er litt fraværende på dette bildet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2006 det hele henger nok sammen med objektivet. Det blir slikt på alle portrettbilder jeg tar, og det er litt av grunnen til at jeg bare bruker det til slikt, og er nokså fornøyd. 6382298[/snapback] Det var forbløffende uskarpt til å være tatt med fastoptikk. Nikons 50/1.8 er i hvertfall sylskarp. Er du sikker på at det ikke er noe galt med objektivet ditt? Lenke til kommentar
Superior Skrevet 27. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2006 det hele henger nok sammen med objektivet. Det blir slikt på alle portrettbilder jeg tar, og det er litt av grunnen til at jeg bare bruker det til slikt, og er nokså fornøyd. 6382298[/snapback] Det var forbløffende uskarpt til å være tatt med fastoptikk. Nikons 50/1.8 er i hvertfall sylskarp. Er du sikker på at det ikke er noe galt med objektivet ditt? 6383229[/snapback] I følge Akam.no sine tester så er ikke Canon sin 50mm 1,8 særlig skarp. http://www.akam.no/test/objektiver/test_av..._og_1_4_usm/913 http://www.akam.no/test/objektiver/test_av...objektiver/7065 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. juni 2006 som en digresjON, Bildet har blitt kompirmert til web utgave, så det forklarer nok noe? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2006 Det var forbløffende uskarpt til å være tatt med fastoptikk. Nikons 50/1.8 er i hvertfall sylskarp. Er du sikker på at det ikke er noe galt med objektivet ditt? 6383229[/snapback] I følge Akam.no sine tester så er ikke Canon sin 50mm 1,8 særlig skarp. http://www.akam.no/test/objektiver/test_av..._og_1_4_usm/913 http://www.akam.no/test/objektiver/test_av...objektiver/7065 6395830[/snapback] Fra 2,5-2,8 konkurrerer den med de fleste andre fastobjektiver mht skarphet. Det er bare tøys å si noe annet. En annen ting er at dybdeuskarpheten ikke er helt enkelt å beherske på store blendere, uansett modell. Dette bildet hevder jeg er ganske skarpt. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=592496 Det er ikke så stort, og komprimeringen kan også ta livet av litt skarphet. Uansett kan jeg garantere at det holder mål mht skarphet på f/2,5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå