Gå til innhold

Løping med vernemaske - kondisjonstrening

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Er lei av å løpe langt, så nå har jeg begynt å jogge med vernemaske (gassmaske). Det fine er at man trener lungevolumet samtidig som man sparer mye av kruttet i beina. I dag løp jeg 7 kilometer med masken fordelt på 3 km jogg, 1 km spurt og 3 km løp. Jeg skulle finne ut om natokravet på 3000 meteren var overkommelig med vernemaske og det var det. Kravet er 15 min og jeg løp på 14:30. Nå er målet idrettskravet som er 13:45 uten maske. Jeg tar det med maske.

Dere har sikkert sett soldater løpe rundt i vernemaske på film (Jarhead), og det funker faktisk. Er det noen andre som bruker vernemaske evt. andre lignende midler på løpeturer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Hvorfor i huleste skulle jeg begynne å løpe med oppakning? Det gjør mer skade enn nytte, det er de fleste klar over. Jeg er sterk i beina og ryggen, og ser ikke nytteverdien i å være god til "sekkeløp". "Jegerkravet" som du snakker om (som forøvrig er et ikkeeksisterende begrep) er

5 km løp, flat løype med feltuniform, støvler, våpen (4,2kg) og 2 kg bly : < 27 minutter

Det er ingen operatører (den korrekte benevnelsen for soldater i HJK/MJK) som driver å løper rundt med sekk noe særlig ofte. Snarvei til belastningsskader det.

Lenke til kommentar

Ok jeg overdrev litt, uansett på U. skolen ble vi fortalt at for å bli Jeger eller noe, så måtte en etter endt "opptrening" være i stand til å løpe 5 km på 25 min med 35 kilo....

uansett hva gjelder kondistrening som er topicen, det enete jeg kan komme på er å løpe i oppoverbakker

lykka til med treningen:)

Endret av Havana
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Sounds like a plan. Gassmaske ender opp på innkjøpslisten.

6387539[/snapback]

Si i fra om du finner en billig en. Jeg bruker for tiden Forsvaret sin som koster et par tusen. Det er ikke aktuelt å bruke så mye.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

skyter inn en liten advarsel forbundet med løping med vernemaske;

man kan pluttselig få klaus av stresset og oksygenmangel forbundet med maska og man kan blacke ut.

dette kan også skje av oksygensjokk (i mangel på et bedre ord) skulle man rive av seg maska, så vær forsiktig

kondens er også noe å tenke på

personlig så ville jeg heller løpt ute i marka for å øke belastningen, dette blir en mer naturlig belastning i motsettning til vernemaska, som også har/kan ha en psykisk innvirkning når det gjelder ubehaget forbundet med å presse kroppen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg føler at jeg klarer å holde meg ganske rolig når jeg løper, men har i senere tid blitt klar over dette blackout-problemet som kan forekomme. Har kuttet litt ned på vernemasketreningen, men mener fortsatt at det er glimrende trening for lungene.

Lenke til kommentar
Dere har sikkert sett soldater løpe rundt i vernemaske på film (Jarhead), og det funker faktisk. Er det noen andre som bruker vernemaske evt. andre lignende midler på løpeturer?

6381547[/snapback]

Jeg bruker pulsklokke. :p

Uansett hadde det vært artig å prøvd dette her. Ikke vet jeg hvordan det hadde gått med min kropp, og ikke vet jeg om jeg hadde turt å begynne å trene med det heller. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...