Gå til innhold

Forskjell mellom datateknikk og kommunikasjonstek.

Anbefalte innlegg

hei..

jeg har nå sett på studielinjene datateknikk og kommunikasjonsteknologi på NTNU. begge linjene intreserer meg forsåvidt, men jeg er veldig usiker på hvilke forskjeller linjene vil ha.

hva vil jeg miste av å gå på datateknikk isteden for Kom-tek, og omvendt.

hva vil du anbefale og hvorfor?

takker for alle svar

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Komtek er meir markinvarenært enn datateknikk. Lærer ein del om elektronikk. Har ein del fysikk for å kunne forstå bølgeteoriar i radioteknikken. I tillegg ein del om protokollar (TCP/IP, GSM, 3G osb.)

Datateknikk tek meir for seg korleis ein løyser problem med programvare - alt frå web-programmering til databaseteori.

Har sjølv gått komtek (teleteknikk som navnet var da) og trivdes bra med det - greit å ha bakgrunn i det som skjer langt nede i boksen og sjølv om eg no jobbar med programvare.

Ikkje lett å gi klare råd men ein av professorane eg hadde sa det slik: det er greit å gå frå hardware til software, men svært vanskeleg å gå andre vegen. Så om det står nokonlunde likt mellom dei to mhp. interesse så kan det være ein ide å ta komtek. Du kan alltids gå til programvare seinare. Det er td. opptil fleire hardware-folk som jobbar med programmering i mi bedrift.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg begynner på mitt tredje år på komunikasjonsteknologi selv nå til høsten og stortrives i Trondheim.

For å begynne:

De to første åra på data og komtek er helt identiske utenom et fag i vår-semesteret i andre klasse der datateknikk har MMI (menneske, maskin og integrasjon som går på hvordan mennesker oppfatter applikasjoner og litt programering) og komtek har InfoSig (Informasjons og signalteori, går kort ut på gjøre analoge signal om til digitale og tilbake igjen).

Fra og med de første to åra går de mer hver sin rettning.

Data fokuserer mer på selve data-delen (programering, data-økonomi, osv) og komtek går mer på det som er mellom datamaskinene (nettverk, radio-bølger, kryptering i nettverk, pålitlighet).

Siden jeg selv går komtek så kan jeg selvfølgeilg mer om det enn data. :)

KomTek er meget nytt studiet etter det ble egen linje og har bare gått ut 3 kull så langt. Det er også meget bra arbeidsmuligheter innen komtek (gjelder data og forsåvidt), der over 50% hadde fått jobbtilbud før jul før de ble ferdige.

Mange bedrifter ser nå som komtek har spyttet ut noen kull at de trengs da det ikke nødvendigvis er programerings-evnen på systemer de sliter med, men det er nettverket som støtter oppunder det.

For å si det som jeg har blitt fortalt: "KomTek kan alt data kan, men data kan ikke et kvekk om nettverk!" :thumbup:

(btw, må reklamere for Abakus Linjeforening som du garantert kommer til å elske om du begynner å studere på Data eller KomTek :w00t: )

Lenke til kommentar

Forresten, noe jeg glemte å skrive i min forrige post.

Om du starter på enten data eller komtek har ikek så alt for mye å si.

Som jeg nevnte så er de første 1,5åra identiske.

Dette medfører til at det blir uproblematisk å skifte linje mtp. faga du må ta for å få komme videre i studiet.

Det er som regel få problem med å bytte linje på NTNU så sant du viser til at du har eller kan ta de faga som kreves for et årstrinn på en studierettning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...