Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har fått intrykk av at de fleste "proffene" bruker canon.

Snakket med noen i scanpix som ikke hadde tatt borti nikon engang.

Ser også at nesten alle fotografene under vm i tyskland sitter med canon objektiver.

For meg er det bare Nikon som teller, men jeg har heller aldri prøvd canon.

Så hva er best av proffserien til de største produsentene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Har fått intrykk av at de fleste "proffene" bruker canon.

Snakket med noen i scanpix som ikke hadde tatt borti nikon engang.

Ser også at nesten alle fotografene under vm i tyskland sitter med canon objektiver.

For meg er det bare Nikon som teller, men jeg har heller aldri prøvd canon.

Så hva er best av proffserien til de største produsentene?

6381078[/snapback]

Er vel en sannhet med visse modifikasjoner at "alle" bruker Canon. Nikon har også hvite objektiver, så er sikkert noen i VM som har Nikon.

Nå kjenner ikke jeg noen sportsfotografer, men kjenner til noen undervannsfotografer og "ut-på-tur" fotografer som leverer til magasiner. Felles for disse er at samtlige bruker Nikon.......... :)

Lenke til kommentar

Vel, en grunn til at mange proffe bruker Canon er at de har 1x crop-faktor på 1Ds og 5D, mens Nikon har bare 1,5x crop-faktor på D2x, som er deres prestisjekamera... Har generelt det intrykket at sportsfotografer bruker Nikon, da de tåler mer vær og vind, og er litt hurtigere (D2XII). Det har forøvrig Canon svart på med 1D mkII N. Men Nikon har jo flere megapixler på D2XII enn Canon har på 1D mkII N....

Lenke til kommentar
Hjelp, ikke enda en

Enig. Forstår egentlig ikke hvorfor det skal være så viktig å finne ut "hva som er best", alt til sitt bruk. Noen foretrekker Nikon, andre Canon. Let forøvrig opp en hver diskusjon som omhandler Nikon og Canon i samme tråd og du vil finne "svaret" der;)

Lenke til kommentar

En av grunnen til at de fleste sportsfotografer bruker Canon er jo det at Canon var først ute med et godt autofokus system, nikon benyttet Autofokus i kameraet de første årene med AF. Det er først i de senere årene at Nikon har kommet med objektiver som har innebygd AF motor (AF-s). Det store skiftet hva angikk sportsfoto skjedd mellom OL 1988 hvor stort sett alle sportsfotografene benyttet Nikon F3, og OL 1992 hvor autofokus hadde slått igjenom for fult og de fleste valgte EOS 1 fremfor Nikon f4 på grunn av raskere AF.

ps. Jeg synes i grunn det er overaskende mange sorte telelinser blandt fotografene under fotball-VM. Selv om det selvsagt er flest sorte så stemmer i hvertfall ikke myten om at ingen sportsfotografer bruker Nikon.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...