eirich Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hva er forskjell mellom ruter og switch? Hva er best? Lenke til kommentar
nifty Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Hva er forskjell mellom ruter og switch? Hva er best? 6380826[/snapback] En HUB sender alle mottatte pakker til samtliger porter, en switch er *smartere* og sende pakker som er ment for en spesiell adresse direkte til den porten som denne host er tilknyttet. (Se bort fra boradcast...) SWITCH anbefales ! Mest effektivt !! EDIT: OIOIOI, jeg leste nok det jeg ville lese der ja , beklager , skal skaffe meg pedagogisk hjelp mot min dysleksi ! _nifty_ Endret 25. juni 2006 av nifty Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 det han spør etter er vel forskjellen på RUTER og switch... En ruter har en modemfunksjon som gjør at den kan ta imot og sende videre internettsignalet... (krøkkete skrivd) En switch kan sammenlignes med en sånn strømpad du stikker i strømkontakten, sånn at du får flere kontakter... Correct me if I'm wrong... Lenke til kommentar
SnurreK Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Bruk dataleksikonet til pcworld. veldig bra side. http://www.pcworld.no Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 En router er noe du bruker for å kommunisere mellom to nettverk. I ditt tilfelle mellom ditt lokale nettverk og internett. Routere som man kjøper på elkjøp og lignende har i tillegg ekstrafunksjoner som dsl-modem, brannmur, dhcp server, switch eller hub og innimellom skriverdeling og grensesnitt for trådløst. En switch er et sammenkoblingspunkt for flere nettverksenheter. Nødvendig å ha dersom du har flere en to maskiner/enheter som skal kommunisere. Og når temaet med hub er tatt opp er dette mye likt en switch, bare mer grunnleggende og "dummere". Switch lærer seg hvor en pakke skal, og sender hver enkelt pakke kun ut på den porten som skal ha den. En hub sender det bare videre på alle portene. Og i den forstand er også en switch litt tryggere å bruke og kjappere(mindre trafikk). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå