Gå til innhold

Kristelig og borgerlig konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde bare pengene de fikk faktisk blitt brukt til noe nyttig. Satt inn på en bosparekonto for eksempel. Man har svært mye mer behov for de pengene når man skal leie leilighet når man begynner på høyere utdanning ol. Så hvorfor ikke såare pengene til da? Eller gi dem pengene på den tiden.

Snorre :)

6386044[/snapback]

Det kan være vi har vidt forskjellige begrep på hva som egentlig er nyttig, Snorre, men i hvert fall så kjøpte et fåtall av mine konfirmasjonsvenner seg småting i hyttten og pisten. Nei, de aller, aller fleste sparte pengene til en bil og en utdanning, inklusiv undertegnede.

Men det er ikke det konfirmasjon handler om, det handler ikke om at fornufttigheten skal råde. Det handler, på lik måte med en bursdagsfeiring, at en skal feire at sønnen eller datteren endelig har nådd en viss alder. Det er et fåtall som klager på at jule- og bursdagsgaver blir brukt ufornufttig, hvorfor skal det være annerledes med en konfirmasjonsgave?

Fredrik. :hmm:

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Borgerlig konfirmasjon irriterer meg litt fordi det blir ansett som det eneste alternativet til en kristen konfirmasjon, i stedet for at man heller har en feiring av at man er blitt moden. Hvis man vil bekrefte sin kristne tro (om Jesus gjorde det eller ikke har vel lite å si, tradisjoner skapes hele tiden) så må man få lov til det. Jeg skulle mye heller sett at et forslag utenom kristelig og borgerlig konfirmasjon dukket opp, slik at de ikke-kristne slipper å velge mellom noe de ikke tror på og noe de ikke vet hva er.

Borgerlig konfirmasjon er også et små-tricky navn, da det ikke kan sammenlignes med borgerlig bryllup. Jeg hadde foretrukket "Konfirmasjon i regi av Human Etisk Forbund", evt HEF-konfirmasjon".

6384525[/snapback]

Jeg føler at jeg fikk mer ut av min borgerlige konfirmasjon enn vennene mine fikk ut av sin kristne konfirmasjon. Jeg lærte om etikk, forskjellige religioner og livssyn, seksualitet og mye mer, dei lærte at dei var syndere...

Dei fleste sermoniene til HEF bytter vel nå navn til humanistisk gravferd, humanistisk bryllup etc, men jeg er ikke sikker på om det også gjelde konfirmasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke selv opplevd en borgerlig konfirmasjon, så jeg kan kun fortelle hva jeg fikk høre av vennene mine som opplevde det, og der hørte jeg ikke så mye interessant. Det meste var ting vi hadde gått gjennom på skolen eller som folk flest visste.

Hvis det er en grunnleggende livsundervisning som mangler, så vil jeg gjerne se den innført i skolene. Det er for lite praktisk skolering, hvor man lærer om seksualitet ("les sex-kapitlet til imorgen i lekse") og aksept av religioner.

Vi lærte forresten lite om at vi var syndere, men om hvordan en moderne kirke fungerer, hvordan vi ikke måtte ta Bibelen ordrett, at vi måtte ta hensyn til det gamle testamentet men for det meste konsentrere oss om å leve etter egne moraler og at aksept av andre mennsker er det mest kristelige man kan gjøre.

Lenke til kommentar

Uten tvil. Vi hadde en prest som flettet inn Ringenes Herre, Metallica og lignende, og som snakket åpent om aksept av homofile. Han var forholdsvis ung.

Vi hadde også en fire-and-brimstone-prest som var totalt ubrukelig, og ikke gjorde annet enn å skremme folk vekk fra religionen.

Lenke til kommentar

Jeg konfirmerte meg kristelig, jeg lærte om hvorfor mennesker i dag er syndere, hvorfor Big-Bang er feil, hvorfor ateister er dumme, hvorfor de som hører på metal er satanister osv. Kunne godt klart meg uten det, men som de fleste andre gjorde jeg det kun for pengene, jeg hadde ikke vurdert å konfirmere meg vist jeg ikke fikk penger. Jeg ser ingen grunn til å føle meg grådig eller umoralsk, foreldrene mine er ikke dumme, de vet hvorfor jeg konfirmerte meg og de kunne vel valgt å ikke gi meg penger, men de hadde ikke noe problem med det.

Sermonien, undervisningen og alt det er andre er kun en falsk fasade for å ha en unskyldning til å få penger, like greit å droppe det, feire at vedkommende er blitt voksent og gi han/hun penger som de sikkert trenger, uten at de skal føle seg umoralsk fordi de tar imot penger fra familien. I likeheten med julen er ikke konfirmasjonen en kristen tradisjon lenger for de fleste, selvom kristne ofte velger å tro det.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Jeg konfirmerte meg borgerlig i år. Gjorde det mest fordi man lærer veldig mye om livet, politikk, tankegang og essensielle spørsmål på kursene, og det er noe vi har for lite av på skolen. På hver av de ti kurskveldene lærte jeg mer enn jeg har lært i KRL-timene på skolen gjennom hele året. Etter disse kursene har jeg blitt mer selvsikker og kvittet meg med mange problemer jeg hadde før. F.eks. turte jeg aldri å ta en beslutning før, nå går det mye lettere.

Den lille summen med penger jeg fikk, var bare en liten bonus. Jeg ville ikek ha så mye, og fikk ikke så mye, hehe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Borgerlig konfirmasjon irriterer meg litt fordi det blir ansett som det eneste alternativet til en kristen konfirmasjon, i stedet for at man heller har en feiring av at man er blitt moden. Hvis man vil bekrefte sin kristne tro (om Jesus gjorde det eller ikke har vel lite å si, tradisjoner skapes hele tiden) så må man få lov til det. Jeg skulle mye heller sett at et forslag utenom kristelig og borgerlig konfirmasjon dukket opp, slik at de ikke-kristne slipper å velge mellom noe de ikke tror på og noe de ikke vet hva er.

Borgerlig konfirmasjon er også et små-tricky navn, da det ikke kan sammenlignes med borgerlig bryllup. Jeg hadde foretrukket "Konfirmasjon i regi av Human Etisk Forbund", evt HEF-konfirmasjon".

6384525[/snapback]

Jeg føler at jeg fikk mer ut av min borgerlige konfirmasjon enn vennene mine fikk ut av sin kristne konfirmasjon. Jeg lærte om etikk, forskjellige religioner og livssyn, seksualitet og mye mer, dei lærte at dei var syndere...

Dei fleste sermoniene til HEF bytter vel nå navn til humanistisk gravferd, humanistisk bryllup etc, men jeg er ikke sikker på om det også gjelde konfirmasjonen.

6386294[/snapback]

Jepp, det heter humanistisk konfirmasjon nå ;)

Lenke til kommentar
Hvis det er en grunnleggende livsundervisning som mangler, så vil jeg gjerne se den innført i skolene. Det er for lite praktisk skolering, hvor man lærer om seksualitet ("les sex-kapitlet til imorgen i lekse") og aksept av religioner.

Vi lærte forresten lite om at vi var syndere, men om hvordan en moderne kirke fungerer, hvordan vi ikke måtte ta Bibelen ordrett, at vi måtte ta hensyn til det gamle testamentet men for det meste konsentrere oss om å leve etter egne moraler og at aksept av andre mennsker er det mest kristelige man kan gjøre.

6386333[/snapback]

:D Jeg er så enig! Når jeg nå tenker på hvordan kristendommen ble framstilt på barneskolen og ungdomsskolen skammer jeg meg over skolen og lærerne som stod der og formidlet feilinformasjon. For eksempel ble det aldri nevnt noe om at kristendommen er imot homofile. Vi snakket aldri om kristendommen slik den er for fundamentalister, ergo slik den faktisk er... (La meg informere om at Gud gjentatte ganger sier at man enten tror på alt eller ingenting. Dessuten, tror man på en allmektig, vis og barmhjertig makt ønsker en da å lese det Han håper man kommer til å lese?)

Men hva sex angår. Vi hadde to PIP hele dager om temaet, samt annen informasjon. Det var mer enn nok, bokstavelig talt. Etter min mening er det vel nokså lite man trenger å vite om sex annet enn hvordan og hvorfor bruke prevensjon.

Lenke til kommentar
:D Jeg er så enig! Når jeg nå tenker på hvordan kristendommen ble framstilt på barneskolen og ungdomsskolen skammer jeg meg over skolen og lærerne som stod der og formidlet feilinformasjon. For eksempel ble det aldri nevnt noe om at kristendommen er imot homofile. Vi snakket aldri om kristendommen slik den er for fundamentalister, ergo slik den faktisk er... (La meg informere om at Gud gjentatte ganger sier at man enten tror på alt eller ingenting. Dessuten, tror man på en allmektig, vis og barmhjertig makt ønsker en da å lese det Han håper man kommer til å lese?)

6390658[/snapback]

Vel, man må tro på alt for å tro på at Gud har sagt det (fordi det står i Bibelen). Man kan derfor velge å ikke tro på alt, og inkludere det at Gud har sagt "man skal tro på alt eller ingenting" i kategorien "Ting jeg velger å ikke tro på."

Hva er den praktiske årsaken til at religionen skal fremstilles på den mest fundamentalistiske måten, kun fordi de mest fundamentalistiske mener det skal være sånn? Den korrekte undervisningen av kommunisme tar ikke kun for seg Marx og utopi, men også hvordan den fungerer i praksis. På samme måte skal en undervisning om kristendommen omhandle først og fremst den kristendommen man møter i verden, ikke den kristendommen som utøves av de mest bokstavelige tolkerne.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Så hvorfor ikke såare pengene til da? Eller gi dem pengene på den tiden.

6386044[/snapback]

Det er ikke det pengene går til... De går til at ungdommen skal ha penger. Hvorfor er det blitt en dødssynd?

6386074[/snapback]

Hadde bare ungdommen gjort seg fortjent til det, hadde det vært greit. "Du fyller femten, derfor synes jeg du fortjener titusner av dinne venner og bekjente." Det blir litt for dumt...

Jeg var i en venninnes konfirmasjon, og hun hadde invitert opptil flere hun ikke hadde møtt på flere år, bl.a. to stykker hun hadde kjent da hun gikk i første, og siden ikke hadde hatt kontakt med, og en fyr fra jobben til faren sin som hun ikke kjente. Hun synes bare han hadde morsomt navn. Jeg så at flere av gjestene var mer eller mindre ukomfortable, som følte at de ikke hadde noe der å gjøre. Allikevel måtte de ha med seg dyre gaver, for ikke å være de eneste uten presang. Til og med jeg syntes det ble litt mye med 40 fremmede mennesker virrene rundt i min beste venninnes konfirmasjon. Jeg sier ikke at alle er sånn, men du skjønner kanskje forfor jeg kaller konfirmasjon tyning av ufortjente penger i mange tilfeller?

Lenke til kommentar
Så hvorfor ikke såare pengene til da? Eller gi dem pengene på den tiden.

6386044[/snapback]

Det er ikke det pengene går til... De går til at ungdommen skal ha penger. Hvorfor er det blitt en dødssynd?

6386074[/snapback]

Hadde bare ungdommen gjort seg fortjent til det, hadde det vært greit. "Du fyller femten, derfor synes jeg du fortjener titusner av dinne venner og bekjente." Det blir litt for dumt...

6392902[/snapback]

Du har levd i 365 dager til, vær så god!

Guds sønn, som du mest sannsynlig ikke tror på, ble født ca 2000 år siden, vær så god!

Bedre grunner til å motta penger? Jeg synes ikke det er dumt at når man blir en viss alder, og ikke lenger er barn, så kan man motta penger. Verden fungerer ikke uten penger, og det må en lære seg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde borgerlig konfirmasjon, noe jeg føler at jeg fikk mye ut av. Til tross for at dette er noen år siden nå, så mener jeg at det var noe som passet best for meg. Jeg var mer interessertg i å lære om etikk og humanisme istedetfor kristen troslære. Jeg mener også at det sier seg selv hva en vil ha mest bruk for senere i livet..

Lenke til kommentar
Men det jeg finner enda mer patetisk er disse som konrimerer seg kristlig kun fordi de er redd for at besteforeldre ikke skal gi dem penger om de ikke konfirmerer seg kristlig. For noe idioti! Og disse skal liksom ha blitt "voksen". Noe av det værre er denne konnkruansen om å få mest penger av de i venneflokken. "oooh se på meg. Jeg fikk 50 000 i konfirmasjonspenger".

6386044[/snapback]

Jeg kan egentlig si meg både enig og uenig på dette punktet. Jeg mener også at det blir for dumt å konkurere om hvor mye man får i konfirmasjonen. Strengt tatt så gjenspeiler penge summen dette:

1: Du er bortskjemt

2: Forledrene og/eller besteforeldrene har spart penger siden du ble født

3: Du har en stor slekt

Når det kommer til det med frykt for å ikke få penger om man konfirmerer seg borgelig så er dette selvfølgelig ikke akkurat noe en voksen person ville gjort. Men når man er 15 år så finnes det nok større ting i livet enn å være voksen. For min del var borgelig konfirmasjon aldri et alternativ siden jeg ble nektet det. Og jeg skal være så erlig at jeg valgte å bli konfirmert kristelig av to grunner, jeg ville ikke skuffe foreldrene mine ved å la være, også var det de pengene :blush:

Så det jeg vil fram til er at de fleste 15-åringer(slik jeg har oppfattet det) bryr seg egentlig ikke så mye om hvordan de blir konfirmert, bare de får penger og/eller gaver.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Nå har jeg endelig konfirmert meg, og jeg angrer absolutt ikke på det valget jeg gjorde (fikk peng, presanger, og treffe familien min :p ). Jeg valgte som min broder og far å konfirmere meg borgerlig. Det var på tross av at min mormor ønsket det andre, og at min mor og søster konfirmerte seg i kirken. Det var hardt å trosse dem, men jeg syntes det var verdt det.

Jeg mener det er viktig å velge det man syntes er rett, og ikke det andre syntes er rett. Jeg tror ikke på kristendommen, så hvorfor skulle jeg konfirmere meg borgerlig da??

I klassen var vi 13 stk, og tre stk. av oss valgte å konfirmere oss borgerlig. Det var et enormt press på oss, men vi ignorerte dem, og kom oss igjennom det. :thumbup:

Personlig syntes jeg «kurset» var DØNN. Jeg lærte ingen ting, eller noe. Det eneste som var positivt var at vi fikk MaSsE GrAtIs mat og vi fikk opptre på scene og alt :D

Men nå har det seg sånt da at vi ikke MÅ velge noen av delene. Det enkleste er jo rett å slett å ikke gjøre noen ting, ikke velge noe :D . Har man en Helt annen religion, så er det ikke vits i å konfirmere seg i det hele tatt. Men konfirmerer man seg ikke, så er det ingen presanger ;) Dessuten er det en fin anledning for familien å møtes. Det gjorde jeg! Traff mennesker jeg aldri hadde truffet før..

Noen argumenter for kristendommen er at konfirmasjon egentlig er kristelig :innocent: . Det var kristendommen som startet ved å undervise i form av konfirmasjon, men skolen tok ettervert over den rollen. Dessuten er jo hele landet bygd på kristendommen, og flertallet av ungdommen velger å konfirmere seg i kirken. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...