Alprausch Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg lurer på hvilke argumenter dere har for og mot kristelig og borgerlig konfirmasjon. Men før vi begynner vil jeg nevne noe litt vesentlig. Kristelig konfirmasjon er ikke en kristen tradisjon, altså hentet fra Bibelen, men en sær tolkning fra kirkens side. Jesus døpte seg i en alder av tretti år (var det vel?), slik at det var en bevisst bekreftelse på hans tro (mhm, det var ment som kritikk mot barnedåp). Så man kan vel si at heller ikke barnedåp er en kristen tradisjon. Derimot er det de sammen utgjør det korrekte, hvilket få kristne handler etter. Selv synes jeg både kristelig og borgerlig konfirmasjon er tåpelig, men det er jo kos med selskap og gaver - og noe umoralsk Dobbeltmoral er dobbelt så bra som vanlig moral... Lenke til kommentar
Audrey_Horne Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Synes begge deler er teit... Det er jo en gammel gammel skikk med komfirmasjon, og på den tiden ble man faktisk "voksen" i en alder av 14-15. Man skulle gifte seg, og bo for seg selv. Derfor var det naturlig med en fest til ære for vedkommende, hvor han eller hun fikk penger og nyttige gaver til å klare seg videre. I dag får ungdommen masse penger de kan bruke på penger og klær. (Jeg vet at jeg høres utrolig moralsk ut her, men dette er nå hva jeg mener:P) Lenke til kommentar
Audrey_Horne Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 hehe, jeg mente ikke "penger de kan bruke på penger og klær"... det skulle stå sminke eller no... Lenke til kommentar
Alprausch Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Synes begge deler er teit... Det er jo en gammel gammel skikk med komfirmasjon, og på den tiden ble man faktisk "voksen" i en alder av 14-15. Man skulle gifte seg, og bo for seg selv. Derfor var det naturlig med en fest til ære for vedkommende, hvor han eller hun fikk penger og nyttige gaver til å klare seg videre. I dag får ungdommen masse penger de kan bruke på penger og klær. (Jeg vet at jeg høres utrolig moralsk ut her, men dette er nå hva jeg mener:P) 6380610[/snapback] Litt moral er kanskje nettopp hva vi trenger Lenke til kommentar
Agent_OBrian Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Er det ikke så at borgerlig konfirmasjon er en human etisk tradisjon? Det var det i alle fall opprinnelig, vet ikke om det er det fortsatt. Humrer i alle fall litt i skjegget hver gang folk etter vel gjennomstått konfirmasjon oppdager at de er blitt meldt inn i human etisk forbund:P Lenke til kommentar
Agent_OBrian Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Ikke at jeg har skjegg, men... (Fine redigeringsknappen:P) Endret 25. juni 2006 av Agent_OBrian Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Borgerlig konfirmasjon er en human-etisk tradisjon ja, arrangert av human-etisk forbund. Kristelig konfirmasjon er utført av den organisasjonen i Norge med flest ateistiske medlemer, statskirken. Forøvrig er konfirmasjon tull, en stor majoritet av de som konfirmerer seg gjør det kun for pengene. Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 [Wannabemoderatormodus]Audrey_Horne og Agent_OBrian Bruk redigerknappen... [/Wannabemoderatormodus] Lenke til kommentar
Agent_OBrian Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Ja, jeg lurer på hva slags moral de har som konfirmerer seg kun for pengene. Én ting er å gjøre en handling for penger, -en annen er å bekrefte at du er voksen før du blir det, kun for å få en unnskyldning til å få massevis av penger av dine egne slektninger. Det skremmer meg litt hvor mange som setter seg selv foran sine egne foreldre og nærmeste slektninger og venner, mennesker du mest sannsynlig er glad i, og lar seg tyne penger av dem. Spesielt at så mange ikke nekter for det, og ikke en gang skammer seg over det. Vi lever i en grådig og umoralsk verden. Lenke til kommentar
Alprausch Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Ja, jeg lurer på hva slags moral de har som konfirmerer seg kun for pengene. Én ting er å gjøre en handling for penger, -en annen er å bekrefte at du er voksen før du blir det, kun for å få en unnskyldning til å få massevis av penger av dine egne slektninger. Det skremmer meg litt hvor mange som setter seg selv foran sine egne foreldre og nærmeste slektninger og venner, mennesker du mest sannsynlig er glad i, og lar seg tyne penger av dem. Spesielt at så mange ikke nekter for det, og ikke en gang skammer seg over det. Vi lever i en grådig og umoralsk verden. 6380975[/snapback] Jeg vet jo at dette blir litt umoralskt og urettferdig, men hvorvidt man tyner kommer jo litt an på familiens økonomi... Ettersom ingen kan forsvare konfirmasjon, hverken den ene eller den andre typen, bør tradisjonen egentlig avvikles. For hva slags moral blir barna oppdratt til? Og det sier jeg... Jeg er litt hyklerisk Men jeg hadde en så fin konfirmasjon! Lenke til kommentar
Agent_OBrian Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Ja, jeg lurer på hva slags moral de har som konfirmerer seg kun for pengene. Én ting er å gjøre en handling for penger, -en annen er å bekrefte at du er voksen før du blir det, kun for å få en unnskyldning til å få massevis av penger av dine egne slektninger. Det skremmer meg litt hvor mange som setter seg selv foran sine egne foreldre og nærmeste slektninger og venner, mennesker du mest sannsynlig er glad i, og lar seg tyne penger av dem. Spesielt at så mange ikke nekter for det, og ikke en gang skammer seg over det. Vi lever i en grådig og umoralsk verden. 6380975[/snapback] Jeg vet jo at dette blir litt umoralskt og urettferdig, men hvorvidt man tyner kommer jo litt an på familiens økonomi... Ettersom ingen kan forsvare konfirmasjon, hverken den ene eller den andre typen, bør tradisjonen egentlig avvikles. For hva slags moral blir barna oppdratt til? Og det sier jeg... Jeg er litt hyklerisk Men jeg hadde en så fin konfirmasjon! 6381044[/snapback] Tyning er tyning, samme økonomisk situasjon:P Det er sikkert en del gamle tanter som synes det er gøy å gi totalt ufortjente penger til grådige ungdommer, men jeg ville i hvertfall ikke hatt noen glede av det, samme om jeg hadde vært rik eller fattig. Og apropos rik eller fattig: så ydmykende det må være for de som ikke har så mange penger, og må komme med veldig små gaver i forhold til alle andre. Jeg skjønner ikke at noen synes det er verdt det, bare for litt penger. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Er det ikke så at borgerlig konfirmasjon er en human etisk tradisjon? Det var det i alle fall opprinnelig, vet ikke om det er det fortsatt. Humrer i alle fall litt i skjegget hver gang folk etter vel gjennomstått konfirmasjon oppdager at de er blitt meldt inn i human etisk forbund:P 6380755[/snapback] Da humrer du ikke ofte i skjegget, for man blir ikke meldt inn i HEF ved å gå gjennom borgerlig konfirmasjon. Mulig man får et brev fra HEF når man fyller 16, men ikke noe annet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Begge deler er jalla. Jeg konfirmerte meg borgerlig, men angrer på den tapte tiden og teite seremonien. Har ingen planer om å melde meg inn i verken statskirken eller HEF. Etter min konfirmasjon fant vi i slekta mi ut av at fra nå av driter vi i hele konfirmasjonen, og holder en fest for den det gjelder i stedet. Selvsagt får han/hun masse spenn, men lo and behold: Vi har fjernet dobbeltmoralen, og har bare dekadensen igjen. Lenke til kommentar
E.T Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Borgerlig konfirmasjon: Slippe å latterliggjøre seg ved å stå i en kirke samt få penger. Moralen og grunnen til dette kan diskuterest Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Konfirmasjonen er en dag hvor familien samles rundt kake og champagne for å feire det nyeste voksne medlemmet av familien. Å tolke dette til "tyning av økonomien" er for kynisk, selv for meg. Det er ingen i familien som ikke storkoser seg i konfirmasjoner, og å gi gaver til de man elsker er ikke akkurat resultat av utpressing eller tvang, men kjærlighet. Jeg ser ingenting galt med at man som 14-15-åring mottar penger som man kan bruke på å være ungdom. Ingen blir ødelagt for livet av å motta noen titusener som man kan bruke fritt på snowboard eller hva man nå måtte ønske seg, så jeg ser ikke problemet. Borgerlig konfirmasjon irriterer meg litt fordi det blir ansett som det eneste alternativet til en kristen konfirmasjon, i stedet for at man heller har en feiring av at man er blitt moden. Hvis man vil bekrefte sin kristne tro (om Jesus gjorde det eller ikke har vel lite å si, tradisjoner skapes hele tiden) så må man få lov til det. Jeg skulle mye heller sett at et forslag utenom kristelig og borgerlig konfirmasjon dukket opp, slik at de ikke-kristne slipper å velge mellom noe de ikke tror på og noe de ikke vet hva er. Borgerlig konfirmasjon er også et små-tricky navn, da det ikke kan sammenlignes med borgerlig bryllup. Jeg hadde foretrukket "Konfirmasjon i regi av Human Etisk Forbund", evt HEF-konfirmasjon". Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Borgerlig konfirmasjon: Slippe å latterliggjøre seg ved å stå i en kirke samt få penger. Moralen og grunnen til dette kan diskuterest 6384513[/snapback] Latterliggjort fordi du må stå i ei kyrkje? Om det er så skrekkeleg å være i kyrkja, har du ingen sjølvironi? Lenke til kommentar
Agent_OBrian Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Konfirmasjonen er en dag hvor familien samles rundt kake og champagne for å feire det nyeste voksne medlemmet av familien. Å tolke dette til "tyning av økonomien" er for kynisk, selv for meg. Det er ingen i familien som ikke storkoser seg i konfirmasjoner, og å gi gaver til de man elsker er ikke akkurat resultat av utpressing eller tvang, men kjærlighet. Jeg ser ingenting galt med at man som 14-15-åring mottar penger som man kan bruke på å være ungdom. Ingen blir ødelagt for livet av å motta noen titusener som man kan bruke fritt på snowboard eller hva man nå måtte ønske seg, så jeg ser ikke problemet. 6384525[/snapback] Selvfølgelig koser familien seg i konfirmasjoner, men du ser vel allikevel mangelen på moral? Man har bursdag, jul, påske, og flere andre høytider der man får gaver (ikke at alle får gaver i påsken og sånn, men), trenger man virkelig enda en unnskyldning til å få gaver? Jeg ser jo forskjellen, for i en bursdag får man betydelig mindre enn i en konfirmasjon. Flere får faktisk opptil 50 000 kroner, og langt over halvparten går rett til shopping. Er det dette det er å være ungdom? Hvordan kan noen mene at tenåringer har rett på så mye penger, kun for å ha gått på et kurs et par ganger, og så en seremoni? En fest kan man ha når som helst, hvis man sier at man kun konfirmerer seg derfor, den går jeg ikke på. Men noen har selvølgelig gode intensjoner når de konfirmerer seg, de som får kun 1-2000 kroner og er fornøyd med det, men de som får 30 000 som de har store planer om kun å bruke på shopping, de som inviterer syke mengder mennesker som de såvidt kjenner kun for å få ting av dem, tro meg; det har jeg ingen respekt for. Jeg vil dra det så langt som å kalle det et "bortskjemt drittungeopplegg" (no affence ), og det har ikke mine borgerlige konfirmant-venner nektet for. Det handler ikke om å bli ødelagt for livet av penger, for meg handler det om normal høflighet. Lenke til kommentar
Agent_OBrian Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Er det ikke så at borgerlig konfirmasjon er en human etisk tradisjon? Det var det i alle fall opprinnelig, vet ikke om det er det fortsatt. Humrer i alle fall litt i skjegget hver gang folk etter vel gjennomstått konfirmasjon oppdager at de er blitt meldt inn i human etisk forbund:P 6380755[/snapback] Da humrer du ikke ofte i skjegget, for man blir ikke meldt inn i HEF ved å gå gjennom borgerlig konfirmasjon. Mulig man får et brev fra HEF når man fyller 16, men ikke noe annet. 6384059[/snapback] Jeg beklager, leste på nettsiden deres at du har rett, dog kursene blir ledet på human-etisk vis. Nå skal visst sermonien selv skifte navn fra borgerlig konf, til humanistisk konf, eller noe i den retning. Jeg ler anyway. Endret 26. juni 2006 av Agent_OBrian Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Selvfølgelig koser familien seg i konfirmasjoner, men du ser vel allikevel mangelen på moral? Man har bursdag, jul, påske, og flere andre høytider der man får gaver (ikke at alle får gaver i påsken og sånn, men), trenger man virkelig enda en unnskyldning til å få gaver? Jeg ser jo forskjellen, for i en bursdag får man betydelig mindre enn i en konfirmasjon. Flere får faktisk opptil 50 000 kroner, og langt over halvparten går rett til shopping. Er det dette det er å være ungdom? Hvordan kan noen mene at tenåringer har rett på så mye penger, kun for å ha gått på et kurs et par ganger, og så en seremoni? En fest kan man ha når som helst, hvis man sier at man kun konfirmerer seg derfor, den går jeg ikke på. Men noen har selvølgelig gode intensjoner når de konfirmerer seg, de som får kun 1-2000 kroner og er fornøyd med det, men de som får 30 000 som de har store planer om kun å bruke på shopping, de som inviterer syke mengder mennesker som de såvidt kjenner kun for å få ting av dem, tro meg; det har jeg ingen respekt for. Jeg vil dra det så langt som å kalle det et "bortskjemt drittungeopplegg" (no affence ), og det har ikke mine borgerlige konfirmant-venner nektet for. Det handler ikke om å bli ødelagt for livet av penger, for meg handler det om normal høflighet. 6385143[/snapback] Å motta penger av familien er ikke mangel på moral, nei. Hvordan kan det være umoralsk å få gaver fra familiemedlemmer som VIL GI DEG PENGENE? Det er jo ikke jeg som bestemmer hvor mye jeg får; skal jeg skammes av mine velstående foreldre? Er det så fælt at ungdommen får litt penger til å rutte med? Det er høflig å ta imot gaver med et smil. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Jeg konfirmerte meg verken borgerlig eller kristlig og er svært fornøyd med det valget. Jeg er sterk motstander av konfirmasjon slik den er idag. Idag er konfirmasjon en seremoni som handler om å invitere flest mulig slektninger som så skal gi deg en masse penger fordi du har blitt "voksen". Slektninger du gjerne ikke har møtt siden du var tre år. Men det jeg finner enda mer patetisk er disse som konrimerer seg kristlig kun fordi de er redd for at besteforeldre ikke skal gi dem penger om de ikke konfirmerer seg kristlig. For noe idioti! Og disse skal liksom ha blitt "voksen". Noe av det værre er denne konnkruansen om å få mest penger av de i venneflokken. "oooh se på meg. Jeg fikk 50 000 i konfirmasjonspenger". Hadde bare pengene de fikk faktisk blitt brukt til noe nyttig. Satt inn på en bosparekonto for eksempel. Man har svært mye mer behov for de pengene når man skal leie leilighet når man begynner på høyere utdanning ol. Så hvorfor ikke såare pengene til da? Eller gi dem pengene på den tiden. Snorre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå