Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kan ikke installere Windows. Install starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver å installere Windows på en maskin her i huset nå, men jeg får ikke installert det. Kommer ikke lengre enn at jeg har putti i cden, starta maskina og trykker en tast for å starte fra cden. Da kommer "Sjekker maskinvare konfigurasjon" og så blir skjermen svart og ikke noe mer skjer. CDen spinner for fullt, men slakker ned litt igjen. Er Windows XP Home jeg prøver å installere og har testa ned en strippa versjon og en original, men ingen av dem fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har just det samme problemet, har du aktivert windows?

jeg kom til å legge inn feil versjon av windows, fordi jeg brukte en kamerats cd plate, fant igjen min, men får nå ikke lagt inn "min" fordi jeg har likt problem som deg (iallefall det samme som skjer med meg). Min lisensnøkkel passer ikke på den andre versjonen av windows

Lenke til kommentar

Hei. Jeg mener å huske at det samme problemet har oppstått en gang her i huset. Det var på min bror sin gamle pc. Det vi måtte gjøre når vi skulle installere Windows på den, som da var Windows XP Pro Norsk så måtte vi bytte skjermkort. Jeg mener at vi også fikk det problemet med at skjermen ble svart etter at den lasta inn maskinvaren. Vi måtte altså bytte skjermkort på den pc`en. Så formatere og reinstallere, og deretter bytte tilbake til det skjermkortet som han brukte til vanlig. Da fungerte maskina fint.

Vet ikke om det samme er hos trådstarter, men det går jo an å prøve.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Nei, da er jeg tom for ideer. Men siden at Skjermen blir svart etter at den har lasta maskinvaren, så må vi jo være enige om at noe er galt? Noe veldig galt også.

Vi er da altså to stykker som mener at det er skjermkortet det kan være noe galt med. Mye tyder på det, men det kan selvfølgelig være noe annet. Prøv no allikevel å bytt skjermkort da. Bare sånn just in case.

Eller du? Ta å sjekke at alt av kabler inni boksen sitter godt fast og at alle PCI-E og PCI kort sitter godt fast. Hvis skjermen fortsatt blir svart, bytter du skjermkortet. Hvis skjermen bortsatt er svart etter skifting av skjermkort, prøver du å ta ut alle PCI kort bortsett fra Skjermkort. Hvis skjermen fortsatt er svart, prøver du å ta ut alle USB enheter og bruker PS2 på både Mus og Tastatur.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Du sier at du har hatt det skjermkortet og HK før? Hva annet av hardware har du byttet ut?

Vi vet jo at CPU står for dataoverføringen til skjermen, men siden skjermen viser noe, så utelukker vi det.

Jeg har en sterk tro på at det er RAM-brikkene. Prøv med en og en om gangen, i forskjellige kanaler. Prøv også med en RAM-brikke du vet fungerer (lån fra kamerat, din egen PC eller ligende).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nei, da er jeg tom for ideer. Men siden at Skjermen blir svart etter at den har lasta maskinvaren, så må vi jo være enige om at noe er galt? Noe veldig galt også.

Vi er da altså to stykker som mener at det er skjermkortet det kan være noe galt med. Mye tyder på det, men det kan selvfølgelig være noe annet. Prøv no allikevel å bytt skjermkort da. Bare sånn just in case.

Eller du? Ta å sjekke at alt av kabler inni boksen sitter godt fast og at alle PCI-E og PCI kort sitter godt fast. Hvis skjermen fortsatt blir svart, bytter du skjermkortet. Hvis skjermen bortsatt er svart etter skifting av skjermkort, prøver du å ta ut alle PCI kort bortsett fra Skjermkort. Hvis skjermen fortsatt er svart, prøver du å ta ut alle USB enheter og bruker PS2 på både Mus og Tastatur.

Lykke til.

Jeg har akkurat det samme problemet. Installasjonen henger seg på samme sted som beskrevet tidligere i tråden. Jeg har tidligere installert windows på maskinen, men nå har jeg kjørt linux en stund. Det er en laptop (asus s5), så bytting av skjermkort er ikke aktuelt...

Endret av mogule
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...