Gå til innhold

et spørsmål om dual-channel, trenger hjelp

mandela

Anbefalte innlegg

lurer på hvordan det går an og om det er hensiktsmessig (hvilken ytelsesforskjell det er snakk om) å kjøre dual-channel på dell inspiron 6400 bærbare pc. Den kommer med 1x1024MB brikke på 533 MHz, lurer på hvordan dual channel fungerer. Må jeg ha helt lik minnebrikke eller kan jeg kjøpe en 1x1024MB brikke som takler 667 MHz og kanskje har andre timings også?

maskinen har:

Intel® CentrinoT Duo mobil teknologi med Intel® CoreT Duo Prosessor T2500 (2 GHz, 2 MB L2 Cache, 667 MHz FSB)

hos dell står det følgende:

512 MB DDR SDRAM (533 MHz) standard, oppgraderbar til maksimum 2 GB

Du kan velge mellom konfigurasjoner med 256, 512, 768, 1024, 1536 og 2048 MB DDR RAM

To brukertilgjengelige SoDIMM-kontakter

Støtter tokanals minne. Hvis du vil ha tokanals minnebåndbredde, må begge sporene inneholde minnemoduler, og de må ha samme størrelse og konfigurasjon

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

For å kjøre brikkene i DUAL, bør de være identiske. DUAL DDR(2) går ut på at det kan skrives og leses til to minnebrikker samtidig. I rene minnetester gir dette oppmot dobbel ytelse, men i praksis gir det en liten forskjell, som jeg mener absolutt er verdt det.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Hei!

For å kjøre brikkene i DUAL, bør de være identiske. DUAL DDR(2) går ut på at det kan skrives og leses til to minnebrikker samtidig. I rene minnetester gir dette oppmot dobbel ytelse, men i praksis gir det en liten forskjell, som jeg mener absolutt er verdt det.

Hilsen,

efikkan.

6383823[/snapback]

Hei. Med identiske mener du da samme produsenten og samme modellen, eller kan det være forskjellige produsenter, men samme spesifikasjoner. Jeg ser at det er delte meninger om dette her på HW, og det ser ut som det varierer kraftig fra brikkesett til brikkesett...

Har et konkret spørsmål angående dette. Venter på en Dell Inspiron 6400 som kommer med 1 x 1024 Mb DDR2 SDRAM på 533Mhz. Tenkte å bestille en 1024 Mb brikke til, men vet ikke om det skal bli 533Mhz eller 667Mhz. Hvis jeg ikke kan oppnå mere hastighet i DUAL med en Kingston brikke på 533Mhz, vil jeg heller kjøpe en 667Mhz i tilfellet senere oppgradering av "orginalbrikken". Hvilken løsning ville du ha gått for i overnevnte situasjon, spesielt med tanke på systemstabilitet, noe som er det viktigste for min del?

Takk for hjelpen!

Endret av CyborgBASE
Lenke til kommentar
Hei!

Hilsen,

efikkan.

6383823[/snapback]

Hei. Med identiske mener du da samme produsenten og samme modellen, eller kan det være forskjellige produsenter, men samme spesifikasjoner. Jeg ser at det er delte meninger om dette her på HW, og det ser ut som det varierer kraftig fra brikkesett til brikkesett...

Har et konkret spørsmål angående dette. Venter på en Dell Inspiron 6400 som kommer med 1 x 1024 Mb DDR2 SDRAM på 533Mhz. Tenkte å bestille en 1024 Mb brikke til, men vet ikke om det skal bli 533Mhz eller 667Mhz. Hvis jeg ikke kan oppnå mere hastighet i DUAL med en Kingston brikke på 533Mhz, vil jeg heller kjøpe en 667Mhz i tilfellet senere oppgradering av "orginalbrikken". Hvilken løsning ville du ha gått for i overnevnte situasjon, spesielt med tanke på systemstabilitet, noe som er det viktigste for min del?

Takk for hjelpen!

6384440[/snapback]

Du kan nok ikke kjøre dual om du setter inn ei brikke på 677MHz. Dessuten utgjør forskjellen i klokkefrekvens veldig lite. Alle minnebrikker i et system vil også kjøre som den tregeste i systemet.

Det vil nok gå med DUAL DDR(2) på mange hovedkort med brikker med samme spesifikasjoner, men skal du være sikker så kjøp identiske.

Jeg ville kjøpt ei identisk eller nesten identisk brikk til den som er i pcen nå.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Du kan nok ikke kjøre dual om du setter inn ei brikke på 677MHz. Dessuten utgjør forskjellen i klokkefrekvens veldig lite. Alle minnebrikker i et system vil også kjøre som den tregeste i systemet.

Det vil nok gå med DUAL DDR(2) på mange hovedkort med brikker med samme spesifikasjoner, men skal du være sikker så kjøp identiske.

Jeg ville kjøpt ei identisk eller nesten identisk brikk til den som er i pcen nå.

Hilsen,

efikkan.

Takk for svaret. Da venter jeg med å bestille ekstra brikken til jeg får maskina mi og sjekker hva som sitter oppi. Deretter blir det å prøve å finne en makan...

Noen som vet nøyaktig hvor forskjellen ligger i brikkene, når alt det fysiske stemmer (Størrelese, klokkefrekvens, plassering av rammen) siden noen brikker som er like i utgangspunktet ikke kan kjøre DUAL..

Hvorfor oppgir ikke produsentene at det er dual på bærbare, når de har 2 x like brikker? Er det fordi forskjellen er så ubetydelig liten eller er det fordi mange av hovedkorta ikke har den opsjonen? Har ikke sett det i mange annonser når det gjelder bærbare iallefall...

Endret av CyborgBASE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...