iCodden Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hva er forskjellen på disse windows pakkene: Microsoft Windows XP Home SP2 Programvare Norsk OEM Microsoft Windows XP Home SP2 Norsk, Fullversjon Det står at OEM versjonen ikke kan kjøpes sammen med hardware betyr det at den bare passer til ferdig byggde pcer, eller kan jeg kjøpe hardwaren og kjøpe OEM ver. av XP etterpå. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 OEM vil si at den er for at nettbutikkene kan selge sammen med ferdig bygde pc`er, men det holder at du kjøper en ram-brikke eller en mus samtidig så får du kjøpt OEM du oxo. Eneste forskjell er at OEM er litt billigere. Lenke til kommentar
iCodden Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Høres bra ut, men kan jeg da bestille den med hk, cpu, ram ,skjermkort og hdd? Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Merk at hvis du BYTTER hardware etter at du har innstalert, så må du kjøpe helt ny OEM. Dermed vil det lønne seg å kjøpe Fullversjon , selvom du må si ifra til microsoft hver gang du bytter hardware.(reinnstalerer) Lenke til kommentar
iCodden Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Ja, men det gjelder vell bare viss jeg bytter hovedkort? Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Uansett hardware del, så vil ikke OEM versjonen kjenne igjen maskinen, og windowsen vil bli ugyldig, dermed må du kjøpe ny. OEM er beregnet for ferdigmaskiner hvor det aldri byttes hardware, dvs såkalte "familiepcer" og pcer som ikke-kyndige kjøper.(no hard feelings). Endret 25. juni 2006 av Patrick.M Lenke til kommentar
iCodden Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg har en Fujitsu Siemens pc. Følgte med Windows XP Home Edition Norsk. Er det en OEM ver. ? Har byttet flere deler uten at noe har skjedd. Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Det er nok OEM ja, men prøv å reinnstaler windowsen du.. da skal du ikke få det til. Sperre. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Kan du si meg hvordan en Windows CD kan låses til en hardawrekonfigurasjon? Har selv en OEM Windows jeg har brukt på masse forskjellig hardware, tilogmed på en annen maskin. Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Kan du si meg hvordan en Windows CD kan låses til en hardawrekonfigurasjon? Har selv en OEM Windows jeg har brukt på masse forskjellig hardware, tilogmed på en annen maskin. 6380752[/snapback] Egentlig vet jeg ikke, men det er ihvertfall det jeg har fått intrykk av. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hovedforskjellen er at fullverson gir rett til support. Og support koster penger. OEM er ikke 'låst', men lisensen tilsier at du ikke skal flytte den over til en annen PC. Product Activation vil fortelle deg at du må kontakte Microsoft når hardware er vesentlig forandret. Og Microsoft er egentlig ikke så vanskelig å ha med å gjøre, du får som regel ny aktiveringskode uten diskusjon. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 OEM er ikke låst til all hardware, kun hovedkort og kabinett (kabinett pga. at lisensklistremerket må være på kabinettet, og man har ikke lov til å fjerne dette klistremerket, selv om man vil bytte kabinett). Det er i allfall det jeg har lest der hvor M$ sine lisenser blir forklart og diskutert. Jeg har så langt ikke opplevd noen praktiske problemer med å benytte en OEM versjon av XP Pro over 3 helt forskjellige PCer, men hvis man vil holde seg innen lisensens rammer må man kjøpe en fullversjon hvis man planlegger å oppgradere hovedkort eller kabinett. Lenke til kommentar
iCodden Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Kan jeg da fytte OEM versjonen fra Fujitsu Simens pcen min til en pc med nytt hk og annen ny diverse hardware? Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Kan jeg da fytte OEM versjonen fra Fujitsu Simens pcen min til en pc med nytt hk og annen ny diverse hardware? 6381789[/snapback] Praktisk vil det nok gå bra. I verste fall må du ringe til M$, noe som har gått bra alle de gangene jeg har gjort det. Men man har brutt lisensen, siden OEM linsensen ikke er tillatt brukt på denne nye PCen. Jeg lurer dog på om dette er lov hvis du må oppgraderer pga. at PCen ble ødelagt, men dette er jeg ikke sikker på. Uansett, det blir opp til deg. Får du problemer med å sove hvis du bryter lisensen så får du enten kjøpe en ny OEM eller fullversjon, hvis ikke så kan du alltids prøve å bruke den gamle OEM versjonen din på den nye PCen. Værste som skjer er at M$ ikke gir deg en aktiveringsnøkkel hvis du må ringe dem. Lenke til kommentar
iCodden Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Ok så jeg må bare ringe Microsoft å få dem til å flytte lisense. Hva skal jeg si? Kan jeg si at hovedkorte mitt ble ødelagt å at jeg fikk nytt? Hva sa du (dravisher) når du ringte og hva endringer gjorde du, oppgraderte du? Har hørt at viss du har Fujitsu Siemens pc så må man ringe dem i steden for MS, stemmer det? Endret 25. juni 2006 av iCodden Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Je bytta akk hovedkort CPU og ram og måtte ringe ms for å aktivere. sa at jeg hadde byttet litt hardware og ble nektet og aktivere. fikk uten noen diskusjon eller noe ny aktiveringskode. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Ok så jeg må bare ringe Microsoft å få dem til å flytte lisense. Hva skal jeg si? Kan jeg si at hovedkorte mitt ble ødelagt å at jeg fikk nytt? Hva sa du (dravisher) når du ringte og hva endringer gjorde du, oppgraderte du? Har hørt at viss du har Fujitsu Siemens pc så må man ringe dem i steden for MS, stemmer det? 6383088[/snapback] Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror første gang jeg måtte ringe var etter å ha oppgradert hovedkortet (aktivering over internett fungerte ikke: skrekk og gru!). Mener å huske at jeg faktisk sa at jeg hadde oppgradert hovedkort og prosessor, og fikk uten problemer aktivert versjonen over telefon. De andre gangene har de ikke spurt meg om eventuelle hardware endringer, de har bare spurt "går det greit om tallene leses opp av datamaskin?". Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Du trenger bare å si at du skal aktivere Windows XP home/pro så gir de deg en nøkkel! Noe som har funka hos meg før ihvertfall.. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Du trenger bare å si at du skal aktivere Windows XP home/pro så gir de deg en nøkkel! Noe som har funka hos meg før ihvertfall.. 6388775[/snapback] Må man ringe det dyre supportnummeret som kommer opp på hjemmesiden deres? Lenke til kommentar
wil Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Du verden. Windows er dum. Windows klarer ikke å kjenne igjen maskina om man bytter en rambrikke, hvis det er OEM. Jøss. Men jeg mener å huske at jeg slapp det tullet når jeg bytta kabinett og forskjellige andre ting i min fujistsu siemens pc for rundt 1 og et halvt år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå