vihovde Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Hvor stor hardisk kan jeg kjøre på dette oppsette ? * 850 MHz Celeron-prosessor, 256 MB SDRAM * mATX (flexi-ATX) hovedkort av typen Socket 370/FCPGA (ASUS)http://www.asus.com.tw/mb/socket370/cusi-fx/overview.htm Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Du har nevnt alt unntatt operativsystemet. Det er det som avgjør størrelsen på HD, under forutsetning at BIOS på HK støtter denne. Lenke til kommentar
vihovde Skrevet 13. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2002 Jeg har flere alternativer: Windows 98, 98SE, 2000, XP Home edition og XP Pro. Hva vil dere anbefale ? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Anbefaler det jeg selv kjører, helt uten problemer: Windows 98. Hvorfor oppgradere til noe nytt, når det fungerer til mitt bruk? Med W98SE har jeg endel merkelige problemer med. Windows 2000 fungerer meget bra. Det som kommer etter, WinMe, WinXP osv. er jeg ikke interessert i. Win98 godtar HD inntil ca 120GB. WindowsXP er kanskje det OS som du kan kjøre de nye store diskene på 160GB? Er på glattisen nå. Andre? Lenke til kommentar
It's me Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Uff!!! Ikke bruk W98, det klikker jevnlig og trutt. På min gamle Pentium3 450mhz 128mb ram klikker 98 minst 2-3ganger hver dag(hvis jeg bruker den mye en dag), mens når jeg bruker XP på samme maskinen så klikker den en gang i måneden. Lenke til kommentar
vihovde Skrevet 13. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2002 Jeg skal KUN ha operativsystem + Media Jukebox. Dette blir en ren MP3 spiller.... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Hva sier asus om hvor store harddisk du kunne bruke på ditt hovedkort. Det er bios'en som bestemmer hvor store disk du kan bruke. Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 bruk linux som OS :wink: so slipper du å tenke på blåskjerm, feil og restarting... stille vifter = 24/7 jukebox tipper biosen støtter minst 80GB... er _mange_ mp3 det :wink: Lenke til kommentar
vihovde Skrevet 14. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2002 Takker for alle svar :smile: Lenke til kommentar
vegge Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Oppdater til nyeste bios, så fikser sikkert hovedkortet minst 120GB-disker. Gjorde dette på en PIII 600MHz, Asus P2B-hovedkort (2,5 år gammel PC) Da funket plutselig 120GB-en.. Ellers er Win2000 med sp3 veldig stabilt. WinXP fungerer også veldig bra for mange (bl.a. meg), men Win98 er det samme som blåskjermer. Dog finnes det alltid unntak. For noen funker Win98 bra, men det er gammelt.. PS. Hvis PC-en bare skal brukes til mp3-er, så skal det vel litt til å få blåskjermer.. Men jeg har sagt mine personlige meninger. Ta dem med en liten klype salt. :smile: Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Tips: Installer en nedstrippet versjon av en eller annen Linux-distro. Denne vil ta minimalt med plass, stjele lite ressurser og være stabil og fin til en ren musikkboks. Dersom du er ukjent med Linux, så kan du ta det som en utfordring å få det opp å gå. Alle har godt av å lære noe nytt. :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Det kortet støtter garantert mer enn den gamle 34GB (2^35 Byte) grensen som mange Slot1 og Socket7 systemer har. Siden det ikke var noen bios-oppdatering for støtte av 48 bit adressering av harddisken så vil jeg tro at hovedkortet begrenser deg til 137GB (2^37 Byte) per harddisk. Denne grensen kan du selvsagt omgås ved å kjøpe en ny IDE-kontroller med støtte for 48-bit adressering) Når det gjeder OS så må du huske at den vanlige f-disk ikke støtter over 68GB (2^36 Byte) partisjoner. Windows 2000 og XP CD'ens innebygde partisjonering vil kun partisjonere NTFS partisjoner til mer enn 68GB. Disse problemene kan du omgås hvis du bruker andre andre programmer til å partisjonere med. Så lenge du ikke partisjonerer med fdisk eller Windows-CD'en så vil til og med finne og støtte de større partisjonene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Jeg vet ikke hvilke begrensninger linux har, men det hadde jo vært kult å bruke det siden du ikke er avhengig av kun-windows-programvare. Tror jeg ville gjort et noen forsøk på linux ja. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Om det kun er til MP3 kan du jo få sykt med MP3 på en tjue gig. 1500MP3 er ca 6 GB Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Tja, 1500 mp3 holder jo til et godt utvalg til en fest eller to, men skal man ha hele samlinga der med mange forskjellige sjangere må man nok ha litt mer plass. Det er ikke så uvanlig for en bredbåndsbruker å ha over 10x det du nevner. Da bagynner spørsmålet om harddisk å bli aktuellt. Lenke til kommentar
pegg Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 det som også er så fint med linux er at den bryr seg ikke om hvor stor hd biosen godtar, derfor kan du ha så stor hd som du bare vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå