Gå til innhold

Trenger hjelp i prosessorjungelen

snole

Anbefalte innlegg

Som overskriften tyder på så trenger jeg litt hjelp/tips.

Maskinen min skal oppgraderes i nær fremtid og jeg har begynt å se på hva som finnes av Hardware.

Og siden jeg er lite oppdatert på hva som finnes, så føler jeg meg litt grønn igjen.

For tiden kjører jeg en AMD XP2500+ og har vært fornøyd med det, helt til jeg begynte å spille igjen. :D

Oppsettet mitt (finnes i profilen min) klarer hele 220 poeng i 3dmarks2005. Hehe.

Så jeg har tenkt å oppgradere, men ikke til en fullblods gamingmaskin.

Jeg bruker maskinen mest til andre ting, der Photoshop vel blir noe av det som krever gauda av CPU'en.

Samtidig skal denne burken stå i stua, og dermed er det litt viktig og at jeg ikke trenger bøttevis med vifter for å holde maskina litt kjølig. Vannkjøling er utelukket.

Jeg har sett litt på Pentium D, og diverse AMD CPU'er. Lest litt om Conroe fra Intel osv osv.

På komplett koster en Intel Pentium D 930 3.0GHz ca 1500 kroner.

Hva må jeg ut med for en AMD (dualcore) med samme ytelse?

Hvem trenger mest kjøling?

Så leste jeg at Conroen skulle visstnok ha en helt annen arkitektur enn P4 og P-D med sin delte L2 Cache.

Samt at den skulle få speedstepping (som vel må være fint når man vil ha en stillegående maskin?) med mulighet til å gå ned til 1,6 GHz.

Conroen blir kanskje litt vel dyr til å begynne med, og det er jo en liten stund til den kommer har jeg skjønt.

Oppsettet mitt ellers blir nok med et Asus 7600GS 512MB Top Silent (passiv kjøling for mindre støy) og en Seagate 320 GB SATA m/16MB Cache.

Så det er ikke noe überblods gaming maskin det skal bli.

Noen synspunkter på dette her? Noen tips? Tenker jeg helt feil, eller er jeg på rett vei?

Vil det lønne seg å vente på Conroe? (Toms Hardware indikerte at Intel ville ta over kronen med denne CPU'en) da den vil bli vesentlig raskerer enn konkurrentens alternativer. Men det holder vel bare til konkurrenten kommer med noe nytt. ;)

Leste og på THG at Intel har senket prisene slik at bang for the bucks er ganske likt, stemmer dette?

Poengterer at jeg ikke vil ha noen amd vs intel posting her, jeg er ute etter en rimelig CPU med grei/bra ytelse.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er ute etter uberpc nr.1,se på AMD X2 prosessorene.Ryktene sier prisnedgang på dem i juli en gang,noe som sikkert stemmer,for å oppveie konkurransen fra Intel.Enkeltkjerne prosessorene til amd har falt drastisk i pris de siste 14 dagene,noen med ca 50%.Du kan selv velge sokkel AM2 eller 939.Kan vel være lurt å handle AM2 nå,da den er den ferskeste sokkelen fra amd.Men ytelsesmessig stiller vel 939 og AM2 ganske likt.Du får DDR2 minne på AM2,så det er vel der du får litt boost.Men så er det ny sokkel og nye barnesykdommer da uten at jeg har erfart noe slikt,da mitt 939 system lever i beste velgående,og vil gjøre det i lang tid :)

Lenke til kommentar

Ypperlig.

Jeg regner med at jeg handler i august en gang, så jeg har det ikke travelt.

Skjønt såpass at DDR2 i dual er tingen, og skal passe på å satse på 2x512 eller 2x1024.

Har og lest om den nye sokkelen AM2, og at den skal være litt mere idiotsikker mht montasje (knekkende deler osv).

Det viktigste for meg er å få mest mulig ytelse kontra pris og varmeutvikling/behov for kjøling.

Sikkert ikke det letteste å få til.

Men betaler gjerne litt mere for å få CPU som trenger mindre kjøling.

Så at AMD har laget sine CPU'er i 3 "versjoner" basert på strømbruk.

Blir vel ala XP2500+ vs XP-2400-M der strømforbruket var halvert og dermed en vesentlig lavere temp, evt mere å klokke med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...