culemart Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hei. Har planer om å installere Linux men har hatt problemer med det når jeg har prøvd før. Prøvde å installere Ubuntu(tror det var det) men tror ikke jeg gjorde det riktig. Er det å anbefalle å bruke Ubuntu første gangen jeg bruker Linux? ( Har ganske god peiling på data generelt men aldri brukt linux annet enn en live CD) Hvis det er å anbefalle kan noen gi med meg en link på til det jeg skal laste ned og en kort veiledning på hvordan jeg installerer? Takker på forhånd for hjelpen Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hvis Ubuntu var vrien å installere, så bør du forsøke en annen distribusjon. Distribusjoner er ganske like i bruk (de samme programmene osv). Det som skiller er i hovedsak installeringsrutinene, eventulle små hjelpeprogrammer og kommandoer for installering av ekstra programmer. Prøv Fedora (som jeg bruker) eller Slackware, det er andre populære nybegynnerdistribusjoner. Installering av Linux skal være enkelt. Det eneste kravet er at du har noe upartisjonert plass på harddisken. Minimum 5 GB. 1. Brenn CDene i Windows. 2. Sett til å boote fra CD i BIOS. 3. Inn med CD nr 1. 4. Følg anvisningene, klikk Neste, OK osv når det passer seg. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Prøv Fedora (som jeg bruker) eller Slackware, det er andre populære nybegynnerdistribusjoner. Man anbefaler da ikke Slackware til noen som ikke greide å installere Ubuntu. Slackware er heller ikke en nybegynnerdistro. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 OK, da husket jeg feil. Er vel SUSE jeg tenkte på. Har aldri brukt noen av dem. Lenke til kommentar
wil Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Sånn i og for seg så skal ikke Ubuntu være noe særlig vanskelig å installere. Ubuntu skal vel være en av de enklere å installere. Fedora kan være noe å se på, men den er ikke noe særlig enklere å installere egentlig. Har ikke prøvd installasjonen til OpenSuse jeg, men den skal visstnok i følge noen være enda enklere enn Ubuntu sin igjen. Riktig som Olear sier. Man skal ikke anbefale noen å installere Slackware, Gentoo eller Arch, til en som ikke har fått til å installere Ubuntu en gang. Nei, vet du hva du gjør? Du tar deg tid til å laste ned Fedora Core 5 og OpenSuse 10.1 DVD Imagene, brenn ut dem og prøv en av dem istede. Du skal nok klare å installere iallefall Fedora. Her finner du DVD Imaget til Fedora Core 5: ftp://ftp.slackware.no/linux/ISO-images/F...-5-i386-DVD.iso Her finner du DVD Imaget til OpenSuse 10.1: http://download.opensuse.org/distribution/...GM-DVD-i386.iso begge serverne der skal ha god hastighet. Så om du har kjapp linje vil det ikke ta så veldig lang tid. Dette forutsetter at du selvfølgelig har en DVD Brenner da. Lykke til. Lenke til kommentar
culemart Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Takk takk! Gjør ett siste forsøk på Ubuntu men hvis det ikke funker så prøver jeg med Fedora. Lenke til kommentar
culemart Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Installering av Linux skal være enkelt. Det eneste kravet er at du har noe upartisjonert plass på harddisken. Minimum 5 GB. Kan dette gjøres før jeg innstallerer fra linux cden? som i windows? og kan jeg lese ntfs filsystemet fra linux? Lenke til kommentar
Tech1 Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Installering av Linux skal være enkelt. Det eneste kravet er at du har noe upartisjonert plass på harddisken. Minimum 5 GB. Kan dette gjøres før jeg innstallerer fra linux cden? som i windows? og kan jeg lese ntfs filsystemet fra linux? 6382050[/snapback] Noen distros har partisjoneringprogram som kan brukes under installasjon. Ikke alle kan bruke ntfs (bl.a. Fedora og Suse kan). Endret 25. juni 2006 av Tech1 Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Installering av Linux skal være enkelt. Det eneste kravet er at du har noe upartisjonert plass på harddisken. Minimum 5 GB. Kan dette gjøres før jeg innstallerer fra linux cden? som i windows? og kan jeg lese ntfs filsystemet fra linux? 6382050[/snapback] Fedora/Red Hat har IKKE støtte for NTFS-lesing som default. Du må installere støtte for det etterpå. Nå vet jeg ikke hvor mye plass du har til Linux, men generelt bør du lage deg to partisjoner til linux. Den ene er root-partisjonen, den andre er en swap-partisjon (mellom-lagring). Bruk maks 1024 Mb til swap. 512 Mb bør holde lenge (kommer som sagt an på hva slags maskin og plass du har..). Hvis du har en stor harddisk (feks 100 Gb eller oppover..) kan du også lage en egen home-partisjon (linux sitt svar på "Mine dokumenter"..). Root vil alltid få navnet hdX1, sweap hdX5 og home hdX6. Bruk ca 20 Gb på root (masser av plass!!) 1 Gb på swap og resten på /home.Med hdX menes X ett udefinert tall(bokstav). Har du to harddisker og du vil installere det på disk to vil den hete hdB mens den første heter hdA. Hvis du ikke kjører en grafisk installer vil du muligens komme borti programmet CFDISK. Hvis du må starte CFDISK selv og det ikke er på den førsta harddisken (hda) må du når du er innlogget feks skrive cfdisk /dev/hdb. CFDISK er altså partisjonsprogrammet. Hvis du må kjøre CFDISK skal du velge disk type nr 82 på swap og 83 på de andre. Senere vil du bli spurt om å formatere root og eventuelt home. Velg da ext3 eller ext2 hvis du har en gammel maskin. Du vil også bli spurt omn å "mounte" diskene. Root skal da kun mountes som "/" (uten "ene), Home som /home og swap vil du vel ikke få noe alternativ på. Hvis du har kjørt install fra ubuntu sin siste Dapper live-cd vil jeg anbefale deg å laste ned den vanlige Ubuntu-cd'n med tekstbasert installer da de har en del problemer med å få den grafiske installeren fra live-cd til å fungere. Det jeg har forklart over kan virke noe rotete. Si ifra hvis du ikke skjønner så skal jeg prøve å utdype det. Man anbefaler da ikke Slackware til noen som ikke greide å installere Ubuntu. Slackware er heller ikke en nybegynnerdistro Jeg må si at når jeg fulgte guiden din (Olear) på Slackware så var virkelig ikke installeringen noe særlig vanskeligere enn Ubuntu. Og med deg (Olear igjen.. ) til stede så har vi jo sannsynligvis en av verdens beste brukerstøtte på Slackware og linux generelt. I tillegg synes jeg at med KDE innabords så er ting faktisk ganske brukervennlig selv for en nybegynner (som meg selv). Som Olear sier: Det er når du skal begynne å konfigurere det kan bli litt tricky. Men det er jo derfor vi har dette forumet og forum som linuxquestions.org.. Edit: Jeg vil faktisk anbefale OpenSUSE fremfor Ubuntu som newbie-distro. Startet selv med den og KDE som vindubehandler og syntes at den var helt konge som intro til linux. Har en grafisk installer som er veldig enkel og forståelig. (Det har forsåvidt Fedora og..). Endret 25. juni 2006 av Beatnut Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Edit:Dobbelposting. Endret 25. juni 2006 av Beatnut Lenke til kommentar
culemart Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Fikk etter mye om og men installert (fant også ut at det var kubuntu jeg hadde lastet ned) men spørsmålet er "hva nå?" Noen som kan komme med en kort veiledning på hvordan ting fungerer? Hva bør installeres? Noe spesielt jeg bør legge merke til? Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Fikk etter mye om og men installert (fant også ut at det var kubuntu jeg hadde lastet ned) men spørsmålet er "hva nå?" Noen som kan komme med en kort veiledning på hvordan ting fungerer? Hva bør installeres? Noe spesielt jeg bør legge merke til? 6382930[/snapback] (K)ubuntu har ett program som heter synapic. Det passer på hva du trenger av oppdateringer, og du bruker det til laste ned og installere programmer. Når du er i brukergrensesnittet (feks KDE eller Gnome) er ting relativt likt Windows i bruk. Du bruker klikk&kjør metodikken ganske ofte. Sånn sett er nok Ubuntu en av de distroene som virkelig går for klikk&kjør i forhold til mange andre *nix-distroer. Hva du trenger å installere er avhengig av hva du vil bruke. Det meste er sannsynligvis allerede installert. Vil dog anbefale å få installert nyeste Opera. Fortell meg hva slags programmer du vil ha (mediaspiller, office osv) så skal jeg prøve å gi deg Æ*nix alternativer til det. Som sagt er det mest sannsynlig installert allerede. Endret 25. juni 2006 av Beatnut Lenke til kommentar
culemart Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Kunne tenke meg å installere firefox. Har lastet ned men vet ikke hvordan jeg skal få installert. Msn lignende program kunne vært kjekt. Har også lest et sted at det finnes ett program som gjør at du kan kjøre windows programmer i linux, det kunne vært greit å hatt. Kommer ikke på noe mer i farta akkurat nå. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Kunne tenke meg å installere firefox. Har lastet ned men vet ikke hvordan jeg skal få installert. Msn lignende program kunne vært kjekt. Har også lest et sted at det finnes ett program som gjør at du kan kjøre windows programmer i linux, det kunne vært greit å hatt. Kommer ikke på noe mer i farta akkurat nå. 6383040[/snapback] Enkleste måte å installer firefox er å søke etter firefox i synaptic, merke av for de og klikke på bruk. Da laster synaptic ned de nødvendige filene og installerer den. Når du gjelder å kjøre windows-programmer i linux kan du prøve WINE, Cedega eller VMWare. De to første er "oversettere" mellom WXP og *nix, mens den siste er en OS-emulator. Det er ikke garantert at alle programmer funker og ei heller om de fungerer brukbart omde skulle funke. Bare så du vet. Du vil mest sannsynlig finne gode alternativer i stedet for å kjøre WINE e.l. Det er skrevet masse om dette her på forumet. Bare å søke litt. Lenke til kommentar
culemart Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Enkleste måte å installer firefox er å søke etter firefox i synaptic, merke av for de og klikke på bruk. Da laster synaptic ned de nødvendige filene og installerer den. synaptic? Hva er det? Føler meg ikke akkurat veldig smart her nå Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Enkleste måte å installer firefox er å søke etter firefox i synaptic, merke av for de og klikke på bruk. Da laster synaptic ned de nødvendige filene og installerer den. synaptic? Hva er det? Føler meg ikke akkurat veldig smart her nå 6383128[/snapback] Nå kjører du KDE? Husker ikke helt hvor på menyen det ligger, men kort fortalt er synaptic Ubuntu sitt oppdaterings og installeringsprogram. Laster ned det som er nødvendig og putter det på rett sted. Du åpner synaptic og merker av en av de første pakkene i listen som kommer opp. begynn så skrive firefox. Det vil da mest sannsynlig komme til firefox på listen. hvis den ikke finner noe må gå inn på innstillinger i synaptic og legge til flere programvare-kilder som den søker i. Når du har funnet firefox i synaptic-listen høyreklikker du og velger marker for installasjon. Du vil da sannsynligvis få melding om noen tilleggspakker den også må installere. Klikk ok og bruk oppe på meny-linja. (Sånn ca.. En liten stund siden jeg brukte Ubuntu..) Lenke til kommentar
culemart Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Tror jeg fant det nå. Takk Sier i fra om jeg trenger mer hjelp Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Mulig jeg ikke har fulgt med så veldig, men hvilken Distro vart det på deg, culemart? Ble det Ubuntu, Kubuntu, Fedora eller OpenSuse? Lenke til kommentar
culemart Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Mulig jeg ikke har fulgt med så veldig, men hvilken Distro vart det på deg, culemart?Ble det Ubuntu, Kubuntu, Fedora eller OpenSuse? 6385041[/snapback] Installerte Kubuntu. Og siden jeg er ganske nybegynner har jeg noen flere spørsmål. Hehe. Har problemere med å installere flash plugin til firefox, følger instruksjonene men ingenting skjer nå jeg trykker på "kjør" Kanskje noen også kan fortelle hvordan jeg skal få kjørt windows programmer? Lenke til kommentar
culemart Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Glem det.. trodde jeg hadde i en cd Endret 26. juni 2006 av culemart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå