Gjakmarrja Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Seether er en bruker her på forumet, hun er fast bestemt på å bli lege. Står på, å gir alt. Jeg tror den jenta blir en dyktig lege, da jeg tviler sterkt på at hun har valgt det yrket grunnet pengene. Gjelder forsovidt alle som vet tidlig hva de vil og går for det. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hei! Begge utdanninger kan gi veldig god lønn. Jeg tror nok at leger kan tjene mest. Jeg anbefaler at du velger det som du har mest lyst på og synest er mest spennende. Selv har jeg planer om å bli sivilingeniør. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Som flere er inne på her; ikke bruk lønn som hovedfaktor når du avgjør hvilken jobb du vil satse på. I Norge lever man helt greit på alle 'vanlige' jobber etter noen års arbeidserfaring. Det er det man har lyst til som bør være det primære. Lege og siv.ing er realtivt forskjellige jobber. Du bør være en 'people-person' hvis du skal satse på legestudiet - å være lege innebærer jo som regel betydelig kontakt med masse ulike mennesker hver dag, dessverre er det mange som oppdager dette for sent og hopper av studiet etter å ha 'kastet bort' flere år. Og selvfølgelig bør du stille deg spørsmålet om du vil trives med å omgåes personer med ymse problemer hele dagen - ingen oppsøker jo legen for moro skyld. Endret 25. juni 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Matte og fysikk er vel ikke helt fraværende i legeyrket heller. 6381854[/snapback] Mest biologi og litt kjemi. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Et annet aspekt kan være at man ikke får karakterer på med.studiet. Dersom man blir siving. i f.eks. fysikk og matematikk og får gode karakterer, vil man da kunne stille seg på samme linje som legene? Jeg håper å gjøre det bra hvis jeg velger siving. i fysmatte, var bl.a. med i den nasjonale finalen i fysikk-OL. 6379840[/snapback] Æsj, endte på 33. plass jeg... RESPEKT da! I legeyrket er det minimalt med fysikk, såvidt jeg kan skjønne. Men vær allikevel ikke sikker på at fysmat er noe for deg, det er et veldig teoretisk fag, og det er sikkert mange som synes det er kjedelig i lengden. EDIT; Pappa er lege, og jeg kan skrive under på at jobben som lege er mer enn bare 8-16. Det er en livsstil, helt ulikt andre jobber. Det gir jo selvfølgelig mer respekt, men samtidig et mye større ansvar. Pappa jobber forøvrig på et offentlig sykehus, som leder av fødeavdelingen. Etter en Ph.D (det er en god inntektskilde) ligger nettolønnen over millionen, og pappa har aldri vært noe særlig ute etter å gjøre storkarriere, han bare jobber jevnt og trutt. Endret 26. juni 2006 av smeboe Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) EDIT; Pappa er lege, og jeg kan skrive under på at jobben som lege er mer enn bare 8-16. Det er en livsstil, helt ulikt andre jobber. Det gir jo selvfølgelig mer respekt, men samtidig et mye større ansvar. Pappa jobber forøvrig på et offentlig sykehus, som leder av fødeavdelingen. Etter en Ph.D (det er en god inntektskilde) ligger nettolønnen over millionen, og pappa har aldri vært noe særlig ute etter å gjøre storkarriere, han bare jobber jevnt og trutt. 6390015[/snapback] Min far er lege og har en lederjobb i det offentlige. Etter 20 års tjeneste i samme jobb tjener han mellom 700 og 800-tusen i året der mange av hans venner/kolleger som jobber i det private tjener _godt_ over millionen for mindre arbeidsmengde. Han gjør veldig mye papirarbeid og generelle leder-oppgaver, men har også pasienter gjennom fastlege ordningen. Jeg kan skrive under på at jobben er svært stressende og (tid)krevende. Han har faktisk utført doble årsverk på et enkelt år i ganske mange år nå. Arbeidsmengden og stresset her ligger blant annet i å måtte krangle med dumme politikere som ikke eier et snev av innsikt i fagemnet. Utdannelsen er såvidt jeg vet en 7års lege-utdannelse som har ført til 2 mastergrader og i tillegg har han tatt en del utdannelse militæret som har gitt han ledererfaring og en høy rang i det norske militæret. Han utfører i dag en underbetalt jobb og med en arbeidsmengde for 2-3 mann, noe som gjør at jeg som utenforstående, men med god kjenskap til omstendighetene sier: prøv å bli privatlege hvis du skal bli lege Som nevnt tidligere, IKKE velg lege hvis du ikke er klar for stresset og arbeidsmengden. Ikke bare får du et enormt ansvar, men også overtid, ustabile arbeidstider, og ikke minst svært mye seminarer og kurs som går blant annet i helgene for å holde deg oppdatert på fagområdet. Vær også forbredt på pasienter som blir langt fra glade når DU er den som må gi de dårlige nyheter (f.eks. gamle menn som mister førekortet pga syn er en klassiker). Men ikke la deg skremme heller. Å være lege gir en viss respekt. Uansett hvor familien har vært i verden har vi alltid blitt behandlet svært godt når de finner ut at min far er lege. Når det gjelder sivil-ingeniør så er en av familiens gode venner utdannet siviling i realfag av et slag og han har hatt den ene lederjobben i etter den andre i kjente selskaper i hele sitt liv, og lever et liv som tilsier at han tjener svært godt med et solid utvalg biler og eiendommer verdt millioner. Dette er da i den private sektoren. For å være helt ærlig tror jeg du kommer til å tjene godt uansett hva du velger sålenge du velger riktig jobb etterpå. Lønnen er som regel høyest i det private. Poenget er at du om 20 år må ha samme glød for jobben som du har når du begynner. Hvis du mister motivasjonen etter 5 år på medisinstudiet eller siving-studiet er det liksom for sent å snu, og da sitter du fast med en jobb du mistrives i resten av livet. Endret 27. juni 2006 av invictus Lenke til kommentar
pfa87 Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Takk for alle rådene dere har gitt. Jeg må vurdere saken nøye i de kommende dagene nå, fristen for omprioritering går ut på lørdag. Jeg håper å gjøre det bra hvis jeg velger siving. i fysmatte, var bl.a. med i den nasjonale finalen i fysikk-OL. 6379840[/snapback] Æsj, endte på 33. plass jeg... RESPEKT da! I legeyrket er det minimalt med fysikk, såvidt jeg kan skjønne. 6390015[/snapback] Kom på forresten 10. plass, litt ergelig da han som kom på 8. fikk reise til Taiwan... Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Takk for alle rådene dere har gitt. Jeg må vurdere saken nøye i de kommende dagene nå, fristen for omprioritering går ut på lørdag. Kom på forresten 10. plass, litt ergelig da han som kom på 8. fikk reise til Taiwan... 6394636[/snapback] Kjedelig! Vel, får si lykke til med valget uansett da! Og sist, men ikke minst; gå for det som virker mest interessant. Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Takk for alle rådene dere har gitt. Jeg må vurdere saken nøye i de kommende dagene nå, fristen for omprioritering går ut på lørdag. 6394636[/snapback] Hva valgte du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå