pfa87 Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg skal enten bli lege eller siv.ing. i fysikk og matematikk, og har ikke helt bestemt meg enda (har gode nok karakterer til å komme inn på begge). Hvilket av disse yrkene har høyest lønn? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Spørs jobben du får antar jeg. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Du KAN tjene mye som siving, men det er vel lege som gir høyest snittlønn. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Du KAN tjene mye som siving, men det er vel lege som gir høyest snittlønn. 6379234[/snapback] Det er mange variable inni bildet. Om man jobber privat eller i det offentlige f.eks. Også hva slags siving og hva slags lege spiller en rolle. Jeg tror du har rett at leger generelt har høyest lønn med mindre siv.ingen får en veldig god leder-jobb. En vanlig allmen-praktiserende lege i det offentlige er vel blant de lavest lønnede lege-yrkene; der kan man fort tjene 5-600+ tusen etter noen år i tjeneste. Kirurger og privatleger tjener fort over millionen hvis de går inn for det. Det er dog ingen slaskejobb så ikke forvent å tjen penger av å ligge på sofaen; det er stress stress og mer stress. Lenke til kommentar
pfa87 Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Et annet aspekt kan være at man ikke får karakterer på med.studiet. Dersom man blir siving. i f.eks. fysikk og matematikk og får gode karakterer, vil man da kunne stille seg på samme linje som legene? Jeg håper å gjøre det bra hvis jeg velger siving. i fysmatte, var bl.a. med i den nasjonale finalen i fysikk-OL. Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg ville valgt lege. Man kan spesialisere seg i to år etterpå til f.eks plastisk kirurg, og de tjener dritbra. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Stakkars deg, for et tungt valg og ta. Er ganske sikker på at spesialiseringen strekker seg over en periode på mer enn 2 år. Endret 25. juni 2006 av chills Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Åh? Vet ikke akkuratt med plastisk kirurg, men tror de fleste er på 2 år? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Åh? Vet ikke akkuratt med plastisk kirurg, men tror de fleste er på 2 år? 6380933[/snapback] http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=1511&subid=0 http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=1543&subid=0 Hvis du virkelig hadde hatt lyst til å bli lege så hadde du vist det for lenge siden. Gå for det du liker å jobbe med, ikke det som gir mest "glory" i samfunnets øyne. Forøvrig er Lege ikke et yrke for deg som er ute etter penger, det fins da yrker som gir deg mye mer for pengene (sett i forhold til utdannelses forløp) enn lege yrket. Dessuten er lege ikke et yrke for de som er ute etter penger. Endret 25. juni 2006 av chills Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Personlig hadde jeg gått for legeyrket. Meget interessant, man hjelper andre og man tjener greit. Kommer du inn på studier i Norge skal visst opplegget her til lands være prima. Sivilingenører får jobb nesten uansett og begynner på en bra lønn. Dessuten får du kanskje mulighet til å jobbe i Nordsjøen med høyere lønn og turnus. Pappa er siv.ing. og tjener bra, men jeg ville aldri vært i hans sko. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg mener bare at legeyrket er mer enn et yrke... Ikke alle passer, men sånn er det vel med alle yrker. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Liker en matte og fysikk så er jo kanskje ikke siv.ing. så dumt? (tenker nemlig på det selv og). Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Liker en matte og fysikk så er jo kanskje ikke siv.ing. så dumt? (tenker nemlig på det selv og). 6381844[/snapback] Det er en enorm mangel på siving i realfag i norge om dagen, og verre skal det bli da få søker seg til slikt (leste jeg). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Matte og fysikk er vel ikke helt fraværende i legeyrket heller. Lenke til kommentar
t_man Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg skal enten bli lege eller siv.ing. i fysikk og matematikk, og har ikke helt bestemt meg enda (har gode nok karakterer til å komme inn på begge). Hvilket av disse yrkene har høyest lønn? 6379101[/snapback] Hvis du velger utdanning etter lønnsnivå, håper jeg for dine evt. framtidige pasienter at du ikke velger legeyrket! Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg skal enten bli lege eller siv.ing. i fysikk og matematikk, og har ikke helt bestemt meg enda (har gode nok karakterer til å komme inn på begge). Hvilket av disse yrkene har høyest lønn? 6379101[/snapback] Hvis du velger utdanning etter lønnsnivå, håper jeg for dine evt. framtidige pasienter at du ikke velger legeyrket! 6382794[/snapback] Tusen takk... Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg skal enten bli lege eller siv.ing. i fysikk og matematikk, og har ikke helt bestemt meg enda (har gode nok karakterer til å komme inn på begge). Hvilket av disse yrkene har høyest lønn? 6379101[/snapback] Hvis du velger utdanning etter lønnsnivå, håper jeg for dine evt. framtidige pasienter at du ikke velger legeyrket! 6382794[/snapback] Hvorfor det? Penger er en god drivkraft, og hvis det er penger som skal til for å få de dyktigste elevene inn på medisin-studiet så er jeg SVÆRT glad på de fremtidige pasientenes vegne. Fyren har jo tydeligvis karakterene så hvorfor han skulle være dårligere enn noen andre som velger medisin bare fordi han ønsker å komme best ut av det økonomisk forstår ikke jeg. Velg det du selv ønsker pfa87. Ikke la andres misunnelse for din suksess stå i veien! 1 Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg skal enten bli lege eller siv.ing. i fysikk og matematikk, og har ikke helt bestemt meg enda (har gode nok karakterer til å komme inn på begge). Hvilket av disse yrkene har høyest lønn? 6379101[/snapback] Ikke velg yrke etter lønn! Det er det dummeste du gjør. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg skal enten bli lege eller siv.ing. i fysikk og matematikk, og har ikke helt bestemt meg enda (har gode nok karakterer til å komme inn på begge). Hvilket av disse yrkene har høyest lønn? 6379101[/snapback] Hvis du velger utdanning etter lønnsnivå, håper jeg for dine evt. framtidige pasienter at du ikke velger legeyrket! 6382794[/snapback] Hvorfor det? Penger er en god drivkraft, og hvis det er penger som skal til for å få de dyktigste elevene inn på medisin-studiet så er jeg SVÆRT glad på de fremtidige pasientenes vegne. Fyren har jo tydeligvis karakterene så hvorfor han skulle være dårligere enn noen andre som velger medisin bare fordi han ønsker å komme best ut av det økonomisk forstår ikke jeg. Velg det du selv ønsker pfa87. Ikke la andres misunnelse for din suksess stå i veien! 6383959[/snapback] Poenget er at en person som kanskje ikke hadde mest lyst til å bli lege sansynligvis ikke legger like mye i arbeidet som en som har brent for å bli lege hele livet.. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg skal enten bli lege eller siv.ing. i fysikk og matematikk, og har ikke helt bestemt meg enda (har gode nok karakterer til å komme inn på begge). Hvilket av disse yrkene har høyest lønn? 6379101[/snapback] Hvis du velger utdanning etter lønnsnivå, håper jeg for dine evt. framtidige pasienter at du ikke velger legeyrket! 6382794[/snapback] Hvorfor det? Penger er en god drivkraft, og hvis det er penger som skal til for å få de dyktigste elevene inn på medisin-studiet så er jeg SVÆRT glad på de fremtidige pasientenes vegne. Fyren har jo tydeligvis karakterene så hvorfor han skulle være dårligere enn noen andre som velger medisin bare fordi han ønsker å komme best ut av det økonomisk forstår ikke jeg. Velg det du selv ønsker pfa87. Ikke la andres misunnelse for din suksess stå i veien! 6383959[/snapback] Poenget er at en person som kanskje ikke hadde mest lyst til å bli lege sansynligvis ikke legger like mye i arbeidet som en som har brent for å bli lege hele livet.. 6383974[/snapback] Han sier jo tydelig at han har lyst til å bli lege eller siv.ing. Han har lyst. At penger er motivasjonen er irrelevant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå