Gå til innhold

Er dette anbefalte Obektiver?

Anbefalte innlegg

Er det noen av disse objektivene som ikke er anbefalt??

- Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D

- Sigma 300mm F2.8 EX APO DG HSM for Nikon

Eller er det andre som er bedre?? (i samme type)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50 1/8 har jeg og kan anbefale den på det varmeste hvis du liker brennvidden. For min del synes jeg 50mm på crop ofte blir litt trangt, så bruker den ikke så mye. Veldig fin til portretter i dårlig lys og generell fotografering i dårlig lys (konserter mm.). 50mm 1/4 er nok en del skarpere på lave bledertall og har nok litt bedre konstruksjon, men til 999,- (japan photo) er 50 1/8 et røverkjøp.

Endret av joostein
Lenke til kommentar

Ja det er jo bare lommerusk i forhold til andre linser... da er det like greit og bare raske den med seg, tar jo ikke mye plass, var til Konserter jeg tenkte på til den denne linsen, så der traff du spikeren uten steike-panna

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har begge er fordi jeg er driiiiiiiiiiiiiiiiiitttt lei av og bytte mellom "store" og "små" linser og få støv og drit i kamera huset og linsene. tenkte på D70 som et 1st kamera men gikk for D200, nå begynner det faktisk og bli bra bilder med det og :) men back to the topic.

har hørt mye bra om denne 50mm. og ja helt enig med deg capricorny hvorfor ikke gå for den linsen :hmm: om den er like bra optisk? 300mm er jo lettere en zoomen har bedre macro forhold og greier. (Begynner og skjønne ting nå :thumbup:)

Endret av cmi
Lenke til kommentar

D200 forsvarer seg selv, og det er uansett greit å ha et backup i form av D50. Synes personlig ikke det med støv er noe stort problem, hvis du passer litt på når du skifter optikk. Det er nok ikke støv som gjør at pressefotografer bruker flere hus. De gjør det fordi de altid har dårlig tid. Synes uansett ikke det er noe galt i å eie to hus. Før jeg skiftet til digital, så hadde jeg tre analoge kamerahus, med samme fatning.

50mm 1,8 har ingen alternativer. Til den andre finnes det sikkert alternativer, men det skal jeg ikke uttale meg om. Det er utenfor mitt kompentaseområde.

Lenke til kommentar

Jeg har 50/1,8 og til prisen er nok denne et av de beste kjøpene du kan gjøre, men..... jeg brukte denne mye mer på analogt enn med D70 med 1,5 crop. Jeg liker ikke helt denne brennvidden på crop, så hadde heller kjøpt en 35/2 hvis du skal ha et normalobjektiv.

Jeg bruker en del 28 mm til "normalen" men denne synes jeg blir litt for vid, så jeg vil anbefale deg å vurdere en 35/2. Eneste grunn til at jeg ikke har kjøpt denne er at jeg allerede har 28 og 50 som var bra til analogt. Skulle jeg kjøpt nytt i dag til et cropkamera, hadde jeg helt klart kjøpt 35/2 som det første.

Teledelen kan sikkert mange bedre enn meg, men Sigma sin 120-300/2,8 har fått mye bra kritikker og ser veldig gunstig ut i forholdet pris/lysstyrke/brennvidde/skarphet.

My 2 cent........ :)

Lenke til kommentar
D200 forsvarer seg selv, og det er uansett greit å ha et backup i form av D50. Synes personlig ikke det med støv er noe stort problem, hvis du passer litt på når du skifter optikk. Det er nok ikke støv som gjør at pressefotografer bruker flere hus. De gjør det fordi de altid har dårlig tid. Synes uansett ikke det er noe galt i å eie to hus. Før jeg skiftet til digital, så hadde jeg tre analoge kamerahus, med samme fatning.

50mm 1,8 har ingen alternativer. Til den andre finnes det sikkert alternativer, men det skal jeg ikke uttale meg om. Det er utenfor mitt kompentaseområde.

6380570[/snapback]

Det med støv var egentlig en dårlig unskylding, har veldig lite problemer med støv jeg og, men når man f.exp ser et bar motiv av blomster/insekter etc. så plutselig kommer det en fugl når man er ferdig med det, da rekker man aldri skifte lisne omtrent. Har mange ganger blitt SÅ forbanna på det. Nå er det nok :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...