Nicon Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hei Alle sammen. Studielivet står for dør, og som mange andre må det handles en bærbar. Har nesten blitt overbevist om å kjøpe en MacBook, men er fortsatt usikker. Derfor utfordrer jeg dere som sverger til Windows: Hvorfor skal jeg kjøpe en windows maskin fremfor en Mac ? Har satt et tak på 15.000,- og skal bruke maskinen til: -Office -Musikkavspilling -Se filmer -Hjemmesideproduksjon og ellers "lett" arbeid. Eneste kritere er et den er liten og lett. Synes egentlig MacBook'en er i overkant tung, men har godtatt det ettersom "det er en mac". 13" skjerm er maks. Ettersom dette er den eneste maskinen jeg skal ha synes jeg det er et poeng med drev. Har sett at f.eks. Dell X41 har eksternt drev, noe jeg synes virker upraktisk. - Spm til de som har internt drev: Hvor mye bruker du det egentlig ? Håper at dere tar dere tid til å komme med gode argumenter for at det skal bli en Windows maskin på meg. Har brukt Win siden win 3.11 kom ut, og er sånn passe fornøyd, men er lei av feil og opphenging. Takk på forhånd for jelpen. -Chris Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Jeg synes ikke at argumentete "det er en mac" er noe bra hvis du mener den er for tung. Som student er ofte vekt og ikke minst støy ofte alfa og omega. Da kan 1-200gram plutselig være endel når du drasser på X antall kilo bøker i tillegg. Støy vet jeg ikke noe om på Mac'en men jeg regner med det ikke er ett problem. Eksternt dvd/CDrom har veldig lite å si for de aller fleste. Du bruker den ikke så mye uansett. MP3er ligger på harddisken, så du trenger ikke CDer Filmer ofte likeså. Programmer installeres hjemme, eller lastes ned fra internett (og da tenker jeg på freeware programmer, hører dere moddiser?? ) Skulle du måtte flytte noe, har du alltids minnepinner... Konklusjonen er at du ikke trenger den integrert i de aller fleste tilfeller og kan spare deg den vekten ved å la den være igjen hjemme Å ikke velge WindowsXP på grunn av feil og heng blir litt feil igjen. XP er ett meget stabilt OS. Vil si de fleste feil folk opplever kommer av brukerfeil (ofte installasjon av meget lugubre programvare...) Hvis du er litt oppegående, er det ikke noe problemer å holde en windowsmaskin i tipp top stand. Jeg kan iallefall ikke si at jeg bruker så mye krefter på det.. Kort og godt: hvis Mac'en ikke oppfyller kravet ditt til vekt, se på en Windowsbasert PC... Den store fordelen med Windows er vel at de fleste andre har det. Det er derfor enkelt å samkjøre programvare hvis du må jobbe i grupper. Selvsagt avhenger det av studiene dine om de fleste har Windows. Det er jo enkelte fag der Mac er de overlegent mest utbredte, men det må du vurdere selv. Selv ville jeg valgt en 12'' Ultraportabel PC, men det er vel bare fordi jeg er ganske så opphengt i vekt https://prisguiden.no/product.php?productId=39829 <- Asus W5F kan være ett godt alternativ. Nesten 1kg lettere enn Macbook 13'', men så koster den nesten 6000kr mer, så du må vel legge det inn i vurderingen. Macbook kommer jo også med Core Duo, noe som er en stor fordel... Endret 25. juni 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Personlig kan jeg ikke fordra Mac, og her er hvorfor: - For dyr i forhold til ytelse. Som med alle andre merkevarer betaler man for mye for merket. - Tvilsom reklamepraksis. Jeg ønsker ikke å indirekte bidra til Macs tvilsomme markedsføring ved å kjøpe deres produkter. - Programvare er lettere å få fatt i for PC. Flere og bedre, oftest. - WinXP er mer fleksibelt enn OSX, med mindre man tilfeldigvis har meget god peil på BSD Linux. Av alle jeg kjenner som bruker Mac er det bare en eller to av dem som har god nok peil til å få nødvendig fleksibilitet ut av maskinen. - Jeg er prinsippielt imot et system som har som utgangspunkt at brukeren er idiot. WinXP er til en viss grad også skyldig i dette, men IMHO ikke så mye som Mac. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Mht Mac og studier, så kommer det litt an på hvilke studier du har valgt. Personlig er jeg glad for at jeg valgte PC da jeg studerte, pga det betydde at jeg kunne ta med meg fagrelatert software hjem og unngå endel timer på datasaler. Ikke all software finnes for både PC og Mac(OSX). Dvs datasaler er OK, men dersom du først kjøper egen PC, så er det kjekt at du kan bruke den i størst mulig grad. Nå kan du bruke Virtual PC og liknende for å kjøre Windows på Mac, men personlig mener jeg det er bedre å tenke på dette før man kjøper PC enn å legge opp til dette. Hvorfor ikke Dell XPS 1210? Veier i underkant av 2 kg med optisk drev. Lenke til kommentar
mcbanan Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Macbook er da ikke for dyr i forhold til ytelse? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 "- For dyr i forhold til ytelse. Som med alle andre merkevarer betaler man for mye for merket." nja, ikke nødvendigvis enig i dette. en 13'' macbook koster 9999kr på det billigste. Vil tro at en Core Duo basert PC ikke vil ligge så mye lavere i pris en dette... Lenke til kommentar
kindings Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Personlig kan jeg ikke fordra Mac, og her er hvorfor: - For dyr i forhold til ytelse. Som med alle andre merkevarer betaler man for mye for merket. - Tvilsom reklamepraksis. Jeg ønsker ikke å indirekte bidra til Macs tvilsomme markedsføring ved å kjøpe deres produkter. - Programvare er lettere å få fatt i for PC. Flere og bedre, oftest. - WinXP er mer fleksibelt enn OSX, med mindre man tilfeldigvis har meget god peil på BSD Linux. Av alle jeg kjenner som bruker Mac er det bare en eller to av dem som har god nok peil til å få nødvendig fleksibilitet ut av maskinen. - Jeg er prinsippielt imot et system som har som utgangspunkt at brukeren er idiot. WinXP er til en viss grad også skyldig i dette, men IMHO ikke så mye som Mac. 6378732[/snapback] - Mht ytelse, så baserer vel MacBook seg på omtrent samme hardware som andre Intel baserte maskiner? Generelt sett god ytelse, G4 var derimot en trist sak for Apple, noe man så da de sammenliknet ytelse mellom nye Intel og eldre G4 systemer, da tenker jeg på uavhengige, ikke det Steve Jobs la frem. Og selv synes jeg heller ikke prisen på de nye Mac'ene er veldig høy. - Er Apple verre enn andre mht reklametriks? - Det finnes jo en haug med programmer for OSX, de fleste Unix og Linux programmer kan vel brukes utover de som er spesiallaget for OSX. Mht de to siste punktene, så synes jeg dette er ganske likt for OSX og Win XP, forskjellen består i hvilke forkunnskaper man har. Endret 25. juni 2006 av kindings Lenke til kommentar
Epleskrell Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hei Alle sammen. Studielivet står for dør, og som mange andre må det handles en bærbar. Har nesten blitt overbevist om å kjøpe en MacBook, men er fortsatt usikker. Derfor utfordrer jeg dere som sverger til Windows: Hvorfor skal jeg kjøpe en windows maskin fremfor en Mac ? Har satt et tak på 15.000,- og skal bruke maskinen til: -Office -Musikkavspilling -Se filmer -Hjemmesideproduksjon og ellers "lett" arbeid. Eneste kritere er et den er liten og lett. Synes egentlig MacBook'en er i overkant tung, men har godtatt det ettersom "det er en mac". 13" skjerm er maks. Ettersom dette er den eneste maskinen jeg skal ha synes jeg det er et poeng med drev. Har sett at f.eks. Dell X41 har eksternt drev, noe jeg synes virker upraktisk. - Spm til de som har internt drev: Hvor mye bruker du det egentlig ? Håper at dere tar dere tid til å komme med gode argumenter for at det skal bli en Windows maskin på meg. Har brukt Win siden win 3.11 kom ut, og er sånn passe fornøyd, men er lei av feil og opphenging. Takk på forhånd for jelpen. -Chris 6378588[/snapback] Til vanlig bruk som det du beskriver skjønner jeg ikke poenget med en mac i det heletatt.. Mac har store fordeler når det kommer til grafiske programmer som Illustrator, photoshop og indesign, og multimedia applikasjoner som final cut, div lyd programmer etc... Til alt annet er mac egentlig bare mindre for pengene. For å ta et eksempel; den største MacBook Pro koster 24k, hvis du gjør enkle søk på prisguiden finner du 3 andre 17 tommere som så og si matcher denne. HP Compaq nx9420 er nesten 10k billigere og har nesten helt like specs... Nå kan det hende du mener designet til mac overgår alt, så det er jo forståelig. Men fy søren, selv om macene er stilige så er det kjedelige og lite intressange. en helt clean ekstrudert alliminiums ramme som er formløst og enkelt som noe. Skal du ha en stilig PC som har litt mer karakter og personlighet. Se på Asus, Acer og Thosiba. De gjør i allefal noe som er intressant. Tilbake til deg... Jeg ville gått for noe som Asus W5F også, ikke bare er det en sterk PC, men designmessig ser den helt rå ut. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hei Alle sammen.snip 6378588[/snapback] Mac har store fordeler når det kommer til grafiske programmer som Illustrator, photoshop og indesign, og multimedia applikasjoner som final cut, div lyd programmer etc... 6378822[/snapback] Dette stemmer ikke. Det var kanskje sant for 20 år siden, men ikke nå. Det er en ren myte som beklageligvis er spesielt seiglivet i design-/fotomiljøer, bl.a. Lenke til kommentar
Nicon Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Legger til at jeg skal starte på Økonomi og Administrasjon (Siv.øk) og skal gå i 5 år. Finnes det noen butikker som har Asus W5F, slik at jeg kan ta en titt på den ? nTakker for alle innlegg så lang, keep them comeing.... Lenke til kommentar
Epleskrell Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Skjønner ikke hvordan du kan si det er helt feil.... Et eksempel, når jeg jobber med ganske store bilder tar det betydelig med tid på en pc å fks flippe et bilde, mens på en mac tar dette minimalt med tid. Forskjellen ifra pc til mac på dette nivået er tydelig, kanskje ikke slik som det engang var, men jeg forstår godt hvorfor grafisk designere jobber på Mac. Selv om jeg sier dette i favhør Mac klarer jeg godt med og vente 5 sek ekstra og istedet arbeide på en pc. Men at dette er feil er ikke sant, du kan lese alt du vil om det, men egen erfaring kan en ikke komme bort ifra. Uansett er det riktig det du sier at forskjellen er betydelig mindre en ikke bare 20 år siden, men 4 år siden. For 4 år siden eksisterte nesten ikke tanken på og bruke en pc istedet for mac innefor grafisk arbeid. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Epleskrell: hvilken hardware regner du med at Mac kjører på når du kjører den sammenligningen? vs hvilken PC Hardware? Photoshop på en ny MacBook må vel kjøres enten via windows XP (og da er vel hele poenget borte), eller via Rosetta, iallefall til oppdateringen kommer en gang neste år. http://reviews.cnet.com/4531-10921_7-6484737.html <- det er ikke akkurat de store forskjellene det er snakk om... Endret 25. juni 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Epleskrell Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Epleskrell: hvilken hardware regner du med at Mac kjører på når du kjører den sammenligningen? vs hvilken PC Hardware? Photoshop på en ny MacBook må vel kjøres enten via windows XP (og da er vel hele poenget borte), eller via Rosetta, iallefall til oppdateringen kommer en gang neste år. http://reviews.cnet.com/4531-10921_7-6484737.html <- det er ikke akkurat de store forskjellene det er snakk om... 6379051[/snapback] Jeg må ærlig talt si at jeg ikke forstår testen... Det ser ut som om de har instalert Winxp elno i en mac. I såfall viser denne testen ikke noe relevanse, da du får programvare som er tilpasset Mac OS, så du trenger ikke bootcamp eller rosetta. Om noe trur jeg det sier seg selv at en mac photoshop kjører bedre i mac os, enn det Win Photoshop kjører bedre i WinXp på mac... Men for all del bevis at jeg tar feil.... Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Har sett at f.eks. Dell X41 har eksternt drev Dell X1 eller IBM X41? Ellers er vel nye Dell D420 greit alternativ. Ønsker du Mac bør du få for x86-macene. Da kan du legge inn XP hvis du ikke føler deg komfortabel i OSX. Som student bør du sterkt prioritere vekt. Er ganske stor forskjell mellom X1 1.3Kg med største batteri og MacBook på godt over 2 Kg. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Skjønner ikke hvordan du kan si det er helt feil.... Et eksempel, når jeg jobber med ganske store bilder tar det betydelig med tid på en pc å fks flippe et bilde, mens på en mac tar dette minimalt med tid. Forskjellen ifra pc til mac på dette nivået er tydelig, kanskje ikke slik som det engang var, men jeg forstår godt hvorfor grafisk designere jobber på Mac. Selv om jeg sier dette i favhør Mac klarer jeg godt med og vente 5 sek ekstra og istedet arbeide på en pc. Men at dette er feil er ikke sant, du kan lese alt du vil om det, men egen erfaring kan en ikke komme bort ifra. Uansett er det riktig det du sier at forskjellen er betydelig mindre en ikke bare 20 år siden, men 4 år siden. For 4 år siden eksisterte nesten ikke tanken på og bruke en pc istedet for mac innefor grafisk arbeid. 6379013[/snapback] Dette er etterhvert litt OT, men for ordens skyld: Hvor god en datamaskin er i grafiske applikasjoner kommer ikke an på merket, men på hardware og software. I det store og hele fås samme software til dette for både PC og Mac. Hardwaremessig varierer begge typer maskiner stort i specs, så skal du sammenligne på tvers av platformer må du sammenligne mellom to maskiner som yter tilnærmet likt også i andre applikasjoner. Gjør du det, vil du se at forskjellen er ubetydelig. Hvor raskt en maskin flipper et bilde eller hvadetnå er du vil den skal gjøre, avhenger av ting som minnemengde, prosessorhastighet, og minnebåndbredde. Å si at tanken på å bruke PC til grafisk arbeid "nesten ikke eksisterte" for så lite som fire år siden er også langt ute på viddene. Jeg er fotograf av yrke og har alltid brukt PC til bildebehandling, i en periode parallelt med Mac, og var det en forskjell mellom dem så var det i PCenes favør, også for ti år siden. Endret 25. juni 2006 av Aetius Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Epleskrell: hvilken hardware regner du med at Mac kjører på når du kjører den sammenligningen? vs hvilken PC Hardware? Photoshop på en ny MacBook må vel kjøres enten via windows XP (og da er vel hele poenget borte), eller via Rosetta, iallefall til oppdateringen kommer en gang neste år. http://reviews.cnet.com/4531-10921_7-6484737.html <- det er ikke akkurat de store forskjellene det er snakk om... 6379051[/snapback] Jeg må ærlig talt si at jeg ikke forstår testen... Det ser ut som om de har instalert Winxp elno i en mac. I såfall viser denne testen ikke noe relevanse, da du får programvare som er tilpasset Mac OS, så du trenger ikke bootcamp eller rosetta. Om noe trur jeg det sier seg selv at en mac photoshop kjører bedre i mac os, enn det Win Photoshop kjører bedre i WinXp på mac... Men for all del bevis at jeg tar feil.... 6379139[/snapback] Poenget er vel at du ikke får en photoshop versjon som kjører på nye Macbook med intel hardware før uti 2007. Da må du enten kjøre rosetta (hvor ytelsen suger max), eller installere XP via Bootcamp (og hva er da vitsen?) etter hva jeg forstod fra testen iallefall. Endret 25. juni 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå