Gå til innhold

Sony DSLR-A100 kjøpe nå eller vente


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ha en fortsatt fin tur til Roma, PMnormal. Ta masse bilder så vi får se når du kommer hjem. :)

6617758[/snapback]

Det kan jeg love. Har hatt en session med reggaemusikeren Ras Ely, og jeg haaper at de bilden blir brukbare. Vanskelig aa sjekke skarphet og slikt i felten, og jeg var en smule paaseilet ;)

Den som har lever faar se.

Lenke til kommentar
Testen til AP er allerede slaktet og dissikert i sony forumet hos DP. Av en fyr som virkelig vet hva han snakker om, her er link;

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=19446228

6617843[/snapback]

Maa si meg enig i at testen har bias, og at de fleste tester egentlig er ganske tendensioese. Derfor er jeg nok spent paa hvordan den zoomen er i andre tester, helst paa nettet. Objektivet den bygger paa ble jo ikke akurat slaktet i sin tid, saa hvis den er daarligere med Sony-logo, saa er det noe feil et sted.

Det med stoeyeksempler og iso er helt sant. Den delen av testen virker litt merkelig, for aa si det enkelt.

Lenke til kommentar

Kaster meg inn i diskusjonen her, flere ting jeg vil være med å mene noe om:)

 

Kit-objektivet til Sony er det samme som KM? Da dette kom fikk det over middels karakterer til å være kit-objektv (men fortsatt ikke supert totalt sett) såvidt jeg husker. Nå skal det sies at a100 er et dyrere kamera osv så kit-objektivet burde stå mer i stil. Men tror ikke det er mye dårligere enn f.eks canons 350-kitobj.

 

Noen ting når det gjelder støy på lukker også;

Har selv KM 5d, går ut i fra at a100 har identisk lukker, da jeg ikke har hørt a100. Lyden på lukkeren er litt høyere enn både Canon og Nikon, men det er den "billige" lyden jeg synes er verst. Alene høres det ikke ille ut i det hele tatt, men ved siden av et Nikon eller Canon høres forskjellen godt. Dette sier kanskje noe om hvor fornøyd jeg er med mitt 5d, når lyden på lukkeren er noe å sette fingeren på.

Kort fortalt, mer støy en C&N, men ikke noe du vil merke noe til. Bare kompakt som er lydløst uansett.

 

 

Og sist, litt oppklaring rundt AS (som bildestabilisering heter på mitt kamera, usikker på Sony's navn her). AS er gull å ha, men vit at det ikke erstatter høy iso på noen måte. Ser at a100 vurderes mot 30d her, hvor 30d er mye bedre på isostøy.

Mange sier så at det kan a100 ta igjen med AS, men dette er bare delvis sant. Teknologiene har hver sin styrke.

Skal du ta bilde av noe som beveger seg og ikke er intressert i å få bevegelsen i bildet, må du ha rask lukkertid = høy iso.

 

Skal du bare ta bilde hvor det er dårlig belysning, gjør AS jobben. Du kan ha lengere lukkertid uten at bildet blir slørete fra risting i hendene dine. AS på bevegelige objekter har ingen hensikt.

Jeg personlig mener at litt mer isostøy er å foretrekker når du får AS på kjøpet. Med AS kan man ta skarpe bilder på 1/5 sekund! Sammen med et lyssterkt objektiv og iso800 skal det en del til før du må ha blits...

Lenke til kommentar

Kan nok være at det er forskjeller fra obkejtiv til objektiv når det gjelder Km sin 18-70, men optisk sett er objektivet(ihv en bra utgave) veldig bra. En journalist for bladet fotografi og en erfaren herremann (husker ikke navnet i farta, men det er han som skrev A100 førsteinntrykket på digit.no), mener det er ca like bra optisk som nikons 18-70(kun optisk!).

Vet ikk hvilken anmeldelse du sikter til ezkild, men som jeg sa tidligere i tråden er det rimelig få anmeldelser som har særlig verdi(trenger selvsagt ikke være tilfellet ved anmeldelsen du leste).

Ellers har sony kit linsa annen design og virker som den har bedre byggkval, ihv bedre å jobbe med. Hvis noen gidder å hoste opp vekten på de 2 kunne det vært int......

Lenke til kommentar

Anmeldelsen var jo meget imponerende med tanke på den minimale tønneforvrengningen, men for min del er og blir plast et uakseptabelt materiale å bruke i fatningen.

 

Det gjenstår forsåvidt også å se hvordan fargegjengivelse og KA er, for det nevner testen lite om.

Lenke til kommentar

Synes Sony har gjort det smart når det gjelder linser. De satser på et "entry-level"-kamera, og utstyrer det med en brukbar/god kit-linse. Vi nybegynnere/amatører kan sikkert klare oss lenge med en slik standard på linsen. Hvorfor bruke en dyrere linse som kit-linse? Da ville prisen på kit'et øke tilsvarende, og prismessig avstand til konkurrenter det samme. Så kan man etterhvert finne ut av sitt reelle behov, og investere i linser som passer bruken. Dette er noe alle produsenter gjør. Både C&N utstyrer sine kit'er med middelmådige linser. Så er spørsmålet som gjenstår: Hvem er best av de middelmådige linsene?

Lenke til kommentar
Anmeldelsen var jo meget imponerende med tanke på den minimale tønneforvrengningen, men for min del er og blir plast et uakseptabelt materiale å bruke i fatningen.

 

Det gjenstår forsåvidt også å se hvordan fargegjengivelse og KA er, for det nevner testen lite om.

6620075[/snapback]

 

Jeg er meget spent på akkurat KA på begge kitobjektivene selv.

Lenke til kommentar
Jeg hadde lyst på et A100 før jeg begynte å lese denne tråden...

 

Men nå lurer jeg på? Er det noe kamera for en nybegynner? Skal jeg satse på noe annet? 350? D70? :ermm:

6620367[/snapback]

 

Ja det er ett bra nybegynner kamera! Jeg er selv nybegynner på DSLR og har nå hatt kamera i noen dager. Tokk noen hundre bilder i dag som jeg ble veldig fornøyd med kvaliteten!

 

Har kun hatt kompakt kamera fra før og det er deilig og endlig ta bilder som er av en suveren kvalitet. Du kan fint bruke auto funksjonen på kamera, slik at du ikke trenger og vite masse om DSLR før du begynner og ta bilder. Men tror nok en kan få veldig mye ut av kamera hvis en lærer seg alle mulighetene som ligger i menyen.

 

Er 100% fornøyd med kjøpet og anbefaler andre kamera på det varmeste.

Endret av Bombasa
Lenke til kommentar

Ja, har vært storforbruker på kompaktkamera :yes:

Så nå er jeg klar for noe betre, og det er et par kompiser som er hekta på DSLR, så jeg hiver meg like godt med der :p

 

Men jeg skulel hatt meg ei som det fantest undervannshus til, så jeg kan bruke det til dykking, en det kommer vel etterhvert til dette kamera også, håper jeg...

Lenke til kommentar
Men jeg skulel hatt meg ei som det fantest undervannshus til, så jeg kan bruke det til dykking, en det kommer vel etterhvert til dette kamera også, håper jeg...

6620424[/snapback]

 

Bare så du er advart: Undervannshus til dslr er svinedyrt, og koster gjerne mer enn kameraet selv.

 

... ellers er jeg inmari nysjerrig på hva det var ved denne tråden som fikk deg til å lure på om ikke A100 egnet seg for nybegynnere?

Lenke til kommentar
Både C&N utstyrer sine kit'er med middelmådige linser. Så er spørsmålet som gjenstår: Hvem er best av de middelmådige linsene?

6620140[/snapback]

På de betydelig billigere modellene, ja. Men på f.eks Nikon D70s (som ligger noe under Alpha 100 i pris) har du kitlinsen 18-70 som er meget god til å være kitlinse, og den får gode resultater i tester. 30D (som ligger en del over i pris) kan du få med 18-55, men det er egentlig bare en måte å gi folk en unnskyldning til å kjøpe et bedre kamera billig. Den "egentlige" kitlinsen til 30D, er 17-85 IS USM, som også er en meget god linse.

 

Nikon D80 (Alpha 100-lignende kamera?) vil nok også ha en kitlinse på linje med 18-70.

Lenke til kommentar

JA, jeg vet at det er dyrt for undervannshus til kamera.. Jeg har til et kompaktkamera, og til videokamera. De er ofte mye dyrere enn kamera ja, ialelfall de som er skikkelige..

 

Ja, fulgo har litt rett.. Det virket som om denne tråden hadde en del proffer, så jeg lurte på om at jeg kjøper et kamera jeg absolutt ikke klarer å bruke som nybegynner :hmm:

 

Men det ligger an til et Sony ja, får vel satse på det... Men siden vi er inne pådet.. Det er vel ikke noe problem å kjøpe i USA vel? Vil det gi meg noe unødvendige problemer?

Lenke til kommentar
Men det ligger an til et Sony ja, får vel satse på det... Men siden vi er inne pådet.. Det er vel ikke noe problem å kjøpe i USA vel? Vil det gi meg noe unødvendige problemer?

6620901[/snapback]

Kun et eller to års garanti, mot fem års reklamasjon i Norge. Og du må antakeligvis selv bekoste frakt til USA om det skulle bli noe galt under garantitiden.

 

Husk også at du må betale moms ved innførsel til Norge. Og kjøp inn nødvendig strømadapter/overgang på forhånd slik at du får ladet kameraet når du endelig får det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...