Gå til innhold

Sony DSLR-A100 kjøpe nå eller vente


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har planer om å kjøpe meg et speilrefleks kamera i nærmeste fremtid.

Jeg hadde vel egentlig bestemt meg for EOS 30D men etter å ha lest litt om Alpha så er jeg litt usikker.

En ting som er litt "dårlig" med Alpha er jo støy i de forskjellige iso instillingene men det har kanskje litt å si på hvilken optikk man har..

Ellers så virker jo Sony sitt første speilrefleks kamera veldig lovende.

 

Er veldig fristene å slå til på dette tilbudet.......

What to do, what to do :p

Lenke til kommentar

Støy er et betydelig overdrevet problem. Med feil motiv får du plagsom støy på 30D også, og må til med støydemping. Uansett er de ganske like opp til iso 800, og med antishake så betyr det at du kan ta bilder som tilsvarer iso 6400 på et Canon-kamera, så sandt motivet står relativt rolig.

Det finnes dog andre grunner til å velge 30D. Det er for eksempel et mye mer solid kamera.

Lenke til kommentar
we have taken the extra lens out of our webshop, because we were not sure if we get it. But if you download our actual catalogue from the webside, you will see that we offer the extra lens 75-300 for only 999,- Nok. This is way too cheap (bad calculation) and we will raise the price on tuesday to 1.999,-

Where do I download the actual catalogue?

 

Cameralabs.com skriver ganske en bra sammenligning av a100 og 350D!

Begge kameraene har sine gode og dårlige sider..

http://www.cameralabs.com/reviews/SonyA100/index.shtml

 

Lurer på hvordan dette kamera klarer seg mot D80.. Kan bli vanskelig å velge!

Tenk hvis Nikon klarer å konkurrere på pris, noe de sikkert ikke klarer. Må nok ut med ennå mer penger for et Nikon-system.

 

Har gjort om bestillingen min til dobbel-kit jeg også!2

 

 

Mamoz er faktisk under 300 kr dyrere enn JP på kit-et:

https://prisguiden.no/product.php?productId=46045

Kan det hende Mamoz også importerer slik som JapanPhoto?

 

Mamoz hus: 7500

JP kit: 7500 (8500 på mandag)

Mamoz kit: 7800

JP dobbelkit: 8500 (9500 på mandag)

Stretto dobbelkit: 9100

 

Hvis dere setter opp prisene er dere ikke billigst i Norge lenger..

Lenke til kommentar

Er det egentlig så vanskelig å velge? Dere har jo bare noen få modeller å velge mellom, og alle er gode. Da er det bare å velge det man liker best i hånden, hvis man er usikker på hvile egenskaper man skal vektlegge.

For 20 år siden hadde nok de fleste av dere fått nervøst sammenbrudd, hvis dere skulle vært like vinglete da. Da kunne man i hvilken som helst by finne alternativer fra 6-7 forskjellige merker, i samme prisklasse. Jeg må si det ville vært tragisk hvis utvalget var dårligere enn det er nå, for nå er det rett og slett lavmål mht utvalg.

I England ville også Fuji S3 Pro og Sigma SD10 vært alternativer i samme prisklasse, og jeg skulle ønske det var tilfellet her på berget også.

Lenke til kommentar

Hei BeachDumb,

 

1,) You download the catalogue at www.japanphoto.no ("last ned katalog")

 

2.) Nikon D80 will be (much) more expensive, probably even more expensive then the EOS 30D

 

3.) Mamoz has a delivery date of 9th of September...

 

4.) Mamoz and others are pure internet companies - absolutely nothing wrong with this! But we have 21 Shops where also our internet customers get the full service including repairment/reclamation solutions, advice/training and the right to change the products against annother one if they don´t like it.

 

5.) The promiss of being first and cheapest was for the preorder. When we take up the prices on tuesday, we will also take the promiss away since it is outdated then...but we will still be among the cheapest and will probably be able to ship most pieces - hopefully ;-)

 

Have a very nice weekend!

 

Stephan

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
Er spent på prisnivået på d80, men hvis den blir dyrere enn eos 30d så har Nikon bommet fullstendig hvis de mener å erstatte d70s.

Har sett forventet pris i USA for D80 å være ca 900 dollar (ca 5600 NOK). Hva det vil bli i Norge er vanskelig å si, men feks D70s koster 650-700 dollar i USA (4000-4350 NOK), mens andre modeller ikke er så mye billigere enn i Norge. Uten å ha sett noen pris for Norge når det gjelder D80, så tror jeg neppe det vil komme opp på 30D prisnivå, jeg vil jeg tippe mellom 9000-10 000 NOK, over det og D80 vil konkurere for mye med sin egen D200.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

For meg så var 30d lenge favoritten til jeg fant ut at jeg måtte kjøpe dyr optikk til den for å få mest mulig ut av den.

 

Derfor har valget til nå stått mellom A100 og d70s, og nå d80 da.

 

30d er jo klasse over d70s og a100 med tanke på byggekvalitet og andre ting.

 

En grei regel for å finne norsk pris ut ifra usa er er å gange med 10, enkelt å og greit. Som regel så stemmer det ganske greit, men selvfølgelig ikke alltid.

 

Ser fram til tilbakemeldinger fra de som nå får a100'n sin neste uke og forhåpentligvis en del bilder også.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
En grei regel for å finne norsk pris ut ifra usa er er å gange med 10, enkelt å og greit. Som regel så stemmer det ganske greit, men selvfølgelig ikke alltid.

Å gange med 10 er kanskje å ta noe hardt i, f.eks i USA koster D70s 650 dollar (4000 NOK), D200 1700 dollar (10600 NOK) og 30D 1250 dollar (7800 NOK). Tror neppe at de norske prisene er ti ganger høyere. ;)

Lenke til kommentar

Ja utvalget er dårlig, men uansett bedre enn det har vært tidligere..

 

I gamle dager så fantes ikke internett, og folk fikk ikke tilgang til omtaler og råd i samme grad som i dag. De spurte personen i butikken, eller naboen om råd, og hørte på det.

 

Problemet i dag er at så mange som har lite praktisk erfaring og faglig peiling gir råd hytt og pine, ofte ut i fra spesifikasjoner og andres tester. Dette gjør kjøpere usikre.

 

Det perfekte kamera finnes ikke, man må inngå kompromiss. Man må bare finne ut hvor man er villig til å inngå kompromiss. Pris, funksjonalitet, ytelse, levetid, brukervennlighet, byggekvalitet og masse annet.

 

I prisklassen 350D, D70 og a100 er vel forskjellene.

SONY a100: Teknisk det beste kamera i denne prisklassen. Er dette et system å satse på i fremtiden? Klarer de å kapre plassen til Nikon? Vil jeg få brukt objektiver jeg kjøper i dag om 10 år?

NIKON D70: Noe gammel teknologi, men supert kit-objektiv. Skal snart byttes ut med D80. Får D80 samme pris som D70 kan det være lurt å vente.

CANON 350D: Best på iso over 400, altså mindre støy selv om sensoren tar inn mer lys. Ikke så ergonomisk hus og ikke så bra objektiv som konkurrentene..

Lenke til kommentar

En liten kommentar til Sonys fremtidige markedsposisjon. Er det viktig for dere at akurat produsenten av ditt kamera er en markedsleder? Føler man seg som en taper når ens kameramerke havner litt nedpå statistikken?

Tror ikke Leica og Hasselblad-eiere føler det slik. Kanskje det er annerledes for veldig unge mennesker, en slags ManU-faktor....?

Lenke til kommentar
Lurer på hvor bra bildestabilisatoren fungerer.

6573613[/snapback]

 

Her er et utdrag fra en "ny eier":

The star of the show is the incredibly effective Steady Shot. I took shots of about 10 subjects with it off and then on at low ISO and low shutter speed. It was just amazing to see how brilliant a piece of engineering the Steady Shot is. I took sharp handheld shots at shutter speeds I would never had used on my Canon (with non-IS lens).

Lenke til kommentar
SJF hvor stammer det utdraget fra? Hvordan bestilte du det ekstra objektivet? Mail? Hvilket produktnummer etc?

 

Dere andre, hva var introduksjonsprisen på D80 ?

6575648[/snapback]

 

Ingen vet om intro pris på D80, bare antagelser, tro og håp :whistle:

 

Mest sannsynlig (ut ifra hva jeg har sett på dpreview.com) så håper og tror folk på under 1000 dollar, men mange tipper også over. Akkurat det er vanskelig å tippe, men hvis D80 er ment å konkurrere mot a100 så kan ikke prisen bli så veldig mye over 10000kr før de priser seg ut av konkurransen. Da tenker jeg på kit prisen vel og merke.

Nå nevner jo JPStoney at prisen vil bli over 30d prisen, han er jo en person som bør ha peil, men hvis han har rett så konkurrerer ikke d80 med a100 på pris ihvertfall.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
SJF hvor stammer det utdraget fra? Hvordan bestilte du det ekstra objektivet? Mail? Hvilket produktnummer etc?

6575648[/snapback]

 

I ett innlegg på DPreview under Sony SLR.

 

Jeg fulgte rådet til JPstoney i trådnr. 60, og sendte en epost: "So if you want this lens for the 999,-, you have to write a mail to [email protected] or preorder it in one of our shops during monday the latest."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...