Gå til innhold

Prøver å lære php

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned Apache HTTP Server 2.0.58 og start Wampserver (er det php?)

Trenger man disse programmene for å programmere i php? Jeg skal også kjøpe boka webprogrammering i php. Hvor mye har egentlig denne boka å gi/lære? Og får man god forståelse for php når man leser den?

Takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange lærebøker som ofte begynner med en vanskelig start. Derfor kan det i noen tilfeller være lurt å ha begynt med en ankel internett-guide. Det gjorde jeg før jeg begynte å lese i en html-bok og det viste seg å være lurt, ettersom boken jeg kjøpte ikke var av den enkleste typen når det gjaldt starten. Men dette skjer jo ikke alltid :) Aner ikke hvordan den boken er, men hvis du vil finne ut om den har en vanskelig start kan du jo laste den ned et sted først.

OBS!! : Det er ganske få bøker som har en vanskelig start. Kan hende dette bare var et engangstilfelle i min bok.

Lenke til kommentar

Den boka er fin den, og enkel å begynne på for nybegynnere. Den forutsetter at du kan litt html, men det er det eneste. Det er den eneste php litteraturen jeg har lest, og regner meg selv som en helt middelmådig scripter. På forlagets hjemmeside kan du hvertfall få se innholdsfortegnelsen til boka.

Lenke til kommentar
Du må ha webserver program ja, f.eks wampp. (wampp har alt du trenger, både apache php og mysql)

6378828[/snapback]

Kan jeg bruke Start Wampserver ? Har du en direkte nedlastingslink til Wampp ? :)

Endret av Iris_L
Lenke til kommentar

du kan bruke wamp ja, ellers guider boka den gjennom installasjon av både apache og php. og wampserver og wampp (som han kaller det, stavet feil) er det samme. dessuten kan du lære deg å google deg frem til sånne enkle ting selv.

Det du kan gjøre: knote deg frem med å sette opp apache, php og mysql selv. Det står også forklart i boka. Eller du kan laste ned wamp, xampp eller en annen pakke som består av apache, php, mysql og ofte litt mer.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Hm, man trenger da slettes ikke en webserver for å lære seg PHP, alt man trenger er PHP så kan kompilere å kjøpre PHP scriptene. Det er ingenting som hindrerer deg i å lage kommandolinje-skript i PHP å kjøre de.

Dog er det jo selvsagt ikke det som PHP brukes mest til.

Har selv laget både HTTP server og backupprogrammer, musikksorteringsprogrammer etc i PHP så det er bare fantasien som setter grenser :)

Lenke til kommentar

allikevel er php mest brukt som scriptspråk på web, og veldig få kompilerer php scripts for å kjøre dem. til dette bruker man litt mer utbredte språk som java, .NET, C, python etc... Uansett kan jeg tenke meg det er lurt å lære seg å bruke php til det det er lagd for i første omgang. og da trenger han en webserver

Lenke til kommentar

Så hvis jeg vil feks ha et script, og jeg bare får teksten/koden som feks:

<?php

$host = "vsrv4.dcvhost.no:3306"; // MySQL hosten din
$user = "brukernavn"; // MySQL brukernavnet
$pass = "passord"; // MySQL passordet
$db = "eba_news"; // MySQL databasen du bruker
$prefix = "ebanews"; // Prefixen du brukte da du innstallerte EBA news
$urlToThePage = "http://somlioy.net"; //Nettadressen uten / på slutten.
$number ="6"; //Maks antall nyheter som skal vises

$connect = mysql_connect( $host, $user, $pass ) or die("Kunne ikke koble til database: " . mysql_error()); // Kobler til hosten
mysql_select_db ($db, $connect) or die(mysql_error()); // Velger databasen

$sql = mysql_query("SELECT id,title,ingress FROM " . $prefix . "_news ORDER BY `date` DESC LIMIT $number ") or die(mysql_error()); // Henter ut id og tittel

header("Content-type: text/xml");

echo "<?xml version='1.0'?>
<rss version='2.0'>
<channel>
<title>Somlioy.net</title>
<link>http://www.somlioy.net</link>
<description>Webdesign, php, html og css</description>
<language>no</language>";

while ($row = mysql_fetch_array($sql)) {
// Setter noen variabler
$id = $row['id'];
$title = $row['title'];
$ingress = $row['ingress'];
$date = $row['date'];

echo "<item>
<title>$title</title>
<link>$urlToThePage/index.php?id=$id</link>
<description>$ingress</description>
</item>";

}

echo "</channel></rss>";

?>

Så er alt jeg trenger dette?

Lenke til kommentar
Du må først sette opp en server, med feks en server pakke som Wamp. Så lager du tekst filer (eks. .php filer) som du legger den koden inn i. Så legger du den php fila i web mappa.. Eks www elns.. Så kjører du fila via http://localhost/fil.php :) Kort forklart..

6381302[/snapback]

Takk for svar.. Jeg forstår ikke helt det med å sette opp en server dog.. :hmm::no:

Lenke til kommentar
allikevel er php mest brukt som scriptspråk på web, og veldig få kompilerer php scripts for å kjøre dem. til dette bruker man litt mer utbredte språk som java, .NET, C, python etc... Uansett kan jeg tenke meg det er lurt å lære seg å bruke php til det det er lagd for i første omgang. og da trenger han en webserver

6380292[/snapback]

PHP _er_ kompilatoren, alt "kompileres" før det kjøres, også PHP websider ;)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...