Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stressteste trådløst nettverk?

Anbefalte innlegg

Finnes det en måte å stressteste en trådløs link som skal levere internett til et LAN-party med 80 deltagere?

Kan sette hva jeg vil på begge sider av linken.

Fins det ikke et program som kan opprette fullt av sessions og overføre filer og styre på? :p

Ideer til andre metoder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du f.ex. linux/bsd tilgjenegelig på nettet ditt er ping -f en greit måte å teste det på - får ganske bra indikasjon på kvaliteten på linken. Kan også justere størrelsen på pakkene og se hvordan det påvirker resultatet ditt.

Lenke til kommentar

ping ipadresse -t -l 1500

da får du testet med maksimal pakkestørrelse, som vil teste stabiliteten og packetloss på nettverket ganske bra. Dette kan du du jo dog gjøre fra/til alle OS, så jeg vet ikek helt hvorfor det ble nevnt linux/bsd fra bjørn.e

Men for å teste om linket takler så mange personer som driver på med mange ting samtidig uten å crashe, så annbefaler jeg egentlig bittorrent.

Skaff en klient som du kan sette opp avanserte parametre på, så åpner du alle sluser for antall samtidige connections. Sett så på nedlasting av 10+ (eller så mange du kan) populære torrents med mange seeds/peers. De får du fort mange tusen aktive TCP connections. Takler ruteren dette uten å gi masse pakketap eller crash, så gir det en grei indiksjon på om den vil kunne takle normalt bruk av mange personer samtifig uten trøbbel.

Men... jeg kan si med en gang at helt smertefritt får du neppe 80 personer på en trådløs link. Dvs. du må nok regne med litt latency på forbindelsen, ihvertfall på utgående mot nett. Det er ikke nødvendigvis et problem, avhengig av hva det skal brukes for. for FPS spill og sånt er latecy kritisk, men jeg vil tro at så lenge trafikken for sånt går internt i nettverket så skal det gå rimelig bra.

Vile dog annbefalt en ruter som har trådløs hastighet på minimum 55Mbit og helst 100+ Mbit, ellers kan det fort bli congestion på nettverket. Spesielt om det blir fildeling internt (noe jeg anntar det blir mye av på et typisk LAN).

Alt i alt er egentlig en trådløs forbindelse ikke helt ideelt egnet til så mange mennesker/så mye trafikk rent pga. det ikke er nok båndbredde, men jeg har ikke fått testet noe sånt med mer enn ca 10 samtidige brukere (noe som forsovidt gikk bra på en rimelig standard ruter), så det er vanskelig så si =)

Ideelt sett skulel du hatt et gigabit nettverk som backbone, og hatt trådløsen koblet til denne for å støtte de som av en eller annen grunn ikke kan/vil bruke kablet nettverk.

EDIT: godt mulig en av disse programmene også kan hjelpe deg simulere tung nettverkslast, men disse har jeg ike prøvd. bare googlet etter "network stress test" du kan sikkert finne flere slike om du leter:

http://www.phoenixsoftware.com/NetTester/nettest.htm

http://www.gold-software.com/download9313.html

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Det med bittorrent kan jeg prøve en gang.

Jeg har bestillt en 8dBi omni-antenne til basen (linksys wap54g) og så har jeg en 14dBi directional antenne til klienten (linksys wap54g).

Avstanden er etter min mening under 1km, åpent rett frem.

Det kommer ikke til å gå mer enn rundt 15mbit over linken, men det blir nok en del connections.

Jeg ble en gang anbefalt å kjøre VPN på linken. Kan det være en god ide?

Av ruter, så er det en clarkconnect box som ruter for hele internettlinja, og på andre siden av linken er det en clarkconnect box til som "skiller" LAN-nettet fra det andre nettet, en brannmur.

Det som bjorn.e forelso, gikk forferdelig raskt, og med maks packetsize gikk det med 30Mb/s. Det er ikke testet på linken, da utstyret ikke har kommet enda.

Endret av Gozarpz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...