Edmund Blackadder Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Holder på med A song of Ice and fire, men etter det så har jeg tenkt å lese følgende bøker, men jeg vet ikke hvilken som er verdt å begynne med først. Og dette er ikke bare bøker.. Det er også serier. Fantasy bøker. - Icewind Dale - Darkelf Trilogy - His dark materials - Wheel of Time - Tale of the Malazan Book of the Fallen - Sword of truth Lenke til kommentar
huf Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Les dei i den rekkefølga du vil sjøl. Denne artikkelen kan kanskje hjelpe deg på vei. Den presenterar den mest vanlege rekkefølga. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Jeg er enig at du bør ta den rekkefølgen som passer deg. Personlig ville jeg ta Sword of Truth før Wheel of Time, og så resten som er for meg ganske ukjent. Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 his dark materials er geniale, kun tre bøker, og uavhengig av disse andre seriene. enkleste stedet å begynne Lenke til kommentar
Edmund Blackadder Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Men når jeg leser anmeldelser.. så sier anmelderne at det er en.. barnebok..? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Eg ville rangert Tales of the Malazon Book of the Fallen og Wheel of Time før Sword of Truth, SoT er den dårlegaste av dei tre (i mine auge, alle ser forskjellig). Ingen av dei er forresten ferdig skrive. Den siste boka WoT er under produksjon, men kjem kanskje ikkje før 2008, den nest siste boka av SoT har akkurat kome, eller kjem snart, medan TotMBotF berre er litt over halvvegs (det skal verte ti bøker av den, seks er utgitt). Dei andre kjenner eg ikkje til. Lenke til kommentar
daigoro Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Noe du kanskje bør tenke på er om du synes det har noe å si om det er komplette serier eller om det er serier der forfatteren enda holder på å skrive. Man kan bli utrolig lei av å vente i årevis på neste bok av og til... Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Men når jeg leser anmeldelser.. så sier anmelderne at det er en.. barnebok..? 6391789[/snapback] Du trenger ikke å være så gammel for å ha glede av den nei. Jeg syntes selv det var en utrolig spennende trilogi fra en fascinerende verden (eller verdener? ), og det samme syntes faktisk min far på 50 år. Jeg kjenner også flere på min egen alder (20-30) som har lest bøkene og karakterisert dem som noe av det beste de har lest. Grunner til at de kan kalles barnebøker er vel at de ikke er spesielt voldelige, hovedpersonen er et barn og språket er ikke spesielt avansert. Verdenen de skildrer er derimot ganske kompleks, og jeg tror ikke de aller minste vil få fullt utbytte av dem, men der kan det hende jeg tar feil. Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Av disse titlene er det bare the wheel of time og his dark materials som jeg har lest. The wheel of time syntes jeg var mye bedre, faktisk noe av det beste jeg har lest, men jeg ville ikke begynt med den, for den er ganske enkelt enorm. Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 sånn litt smålig offtopic så kommer forhåpentligvis første del av his dark materials på film til neste år Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg anbefaler sword of truth før wheel of time. Da kommer du til å innse hvor slitsom hele wheel of time-serien er SoT-serien er veldig bra, jeg skal begynne på bok 8 snart! His dark materials kan også anbefales på det varmeste! Lenke til kommentar
Edmund Blackadder Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg anbefaler sword of truth før wheel of time. Da kommer du til å innse hvor slitsom hele wheel of time-serien er Hva er slitsomt med den? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Den er lang, og ting kan gå litt treigt framover til tider. Men det er no veldig subjektivt, sjølv liker eg tWoT betre enn SoT. Kvar for seg er eigentleg bøkene i SoT bra, men som ein serie er det ikkje so mykje å skryte av. Du vil ikkje få noko eintydig svar på kva du bør lese fyrst uansett, ettersom folk har forskjellige meiningar, men det du kan gjere er å lese den fyrste boka av kvar serie, og fortsetje på den du liker best. Endret 30. juni 2006 av incanus Lenke til kommentar
Edmund Blackadder Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Ettersom His Dark Materials er bare på tre bøker, så tror jeg at jeg begynner med den serien. Etter dette, så blir det vel enten WoT eller A song of Ice and Fire. Ingen som har lest den serien btw? Tror ikke noen har sagt noenting om den serien. Lenke til kommentar
Toset Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Darkelf Trilogy anbefales på den varmeste. Dette er en av de aller beste bøkene jeg har lest av fantasy. Den må leses før Icewind Dale, som er etterfølgeren Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Etter dette, så blir det vel enten WoT eller A song of Ice and Fire. Ingen som har lest den serien btw? Tror ikke noen har sagt noenting om den serien. 6412012[/snapback] Jo, eg har lest den, men ettersom du sa du las på den sjølv (utan å seie kva bok det var), og ikkje skreiv den på lista, so tenkte eg det ikkje var nødvendig å seie noko om den. Den er jo heller ikkje ferdig skrive, då berre fire av dei planlagte sju bøkene er utgitt, so om du vil lese ferdig dei fire bøkene før du byrjer på noko anna får du bestemme sjølv. Eg vil seie serien er minst på høgde med tWoT. Lenke til kommentar
Edmund Blackadder Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Ahh merket dette først nå. Ja jeg har lest et par kapitler og det er lovende sålangt. Ville bare høre hva folket syntes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Selv har jeg lest hele Wheel of Time serien (sinnsykt bra serie) og driver på med A tale of the Malazan book of the Fallen nå, har lest ferdig 3 bøker i den serien, har ikke funnet noen som selger bok 4 enda. Jeg lurte en stund på hva jeg skulle lese etter Wheel of Time, det sto mellom serien jeg leser nå og A song if ice and fire. Tror jeg begynner på ASoIaF om en stund, hvordan er den serien`? Endret 2. juli 2006 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Bokkilden.no har både bok fire, fem og seks av Malazan-serien. Eg kjøpte nyleg dei fem fyrste der, men ikkje den sjette, fordi eg ikkje var sikker på kva format den var i. (Det skal som sagt verte ti bøker av den.) A Song of Ice and Fire er ein veldig bra serie, som blant anna består av boka A Game of Thrones... http://en.wikipedia.org/wiki/A_song_of_ice_and_fire (det er spoilerar der, so ikkje scroll for langt ned) Endret 2. juli 2006 av incanus Lenke til kommentar
daigoro Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 A Song of Ice and Fire er helt klart en av de absolutt beste Fantasy seriene, ikke hørt om noen som ikke har likt den i motsetning til noen av de andre seriene som blir nevnt. Robert Jordan har fått en del mot seg etter at det begynte å gå litt tregt for å si det mildt, både med plot og årene det går mellom hver bok, men uansett en veldig bra serie det er verdt å få med seg synes jeg. Terry Goodkind og Sword of Truth serien er vel mer ymse... Første boka er veldig bra, men så går det stort sett bare en vei og litt uti serien blir det ekstremt mye samme saken opp igjen og av alle ting blanda inn masse av forfatterens politiske synspunkt oppi alt. Malazan skal være utrolig bra har jeg hørt, ikke lest dem selv enda. Play.com selger dem sikkert billigere enn i Norge, hvis man vil ha dem på engelsk da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå