Gå til innhold

Ny AM2-maskin - 12k (uten harddisker)

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg blitt så drittlei av de begrensede mulighetene med min SFF-maskin at jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av ny maskin.

Går for et relativt oppegående AM2-system til ca. 12.000 kr.

Er ikke veldig allergisk mot litt viftestøy, men det er selvfølgelig fint om støyen holdes på et akseptabelt nivå.

Er ikke så altfor krevende når det gjelder spillytelse, men har nå et Radeon X800GT i min nåværende maskin, og det ser ut til at det begynner å slite litt iblandt på 1680x1050.

Skjerm, Tastatur/Mus, en 300 GB og en 36 GB (Raptor) harddisk har jeg fra før. Disse delene vil bli brukt om igjen.

I første omgang har jeg derfor tenkt å kjøpe:

- Kabinett

- Strømforsyning

- Hovedkort

- Prosessor

- Minne

- Skjermkort

Kabinett: Lian Li - PC6077USB + Ekstra drevramme - 1500 kr.

Strømforsyning: MIST, 500W, ATX 2.2, med kort kabelsett - 1000 kr.

Hovedkort: Asus M2N-SLI DX S-AM2 nForce 570-SLI ATX - 1300 kr.

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2 Ghz BOXED - 3000 kr.

Minne: OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. - 1700 kr. (Ukens tilbud)

Skjermkort: XFX GeFORCE 7900 GT 256MB eXtreme 520/1500MHz - 2700 kr.

Totalt: Ca. 11.200 kr. + frakt fra 2 steder = tett oppunder 12.000 kr.

Ser dette greit ut? Noen som har opplevd trøbbel med noen av delene sammen?

Hvordan er Boxed-kjøleren som følger med X2-prosessorene? Fryktelig støyende? Kjøler den ålreit?

Hvis ikke bør jeg vel bruke 300-400 kr. på en mer stillegående og mer effektiv kjøler. Hvilken?

Ser det er veldig få AM2-kjølere ute. Kan man bruke samme kjølere som for Socket 939?

Håper på litt svar og bekreftelser iløpet av morgendagen så jeg kan få med minnebrikkene på Ukens tilbud på netshop (selvom 400 kr. ikke har så mye å si i den store sammenheng :) )

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg vil spare 500 kr. på CPU etter et nytt priskutt fra AMD som sikkert drøyer enda en liten stund så gjør ikke det så mye.

Føler også at det er verdt å betale noen ekstra hundrelapper for X2 4200+, da jeg har 3200+ nå, og denne yter vel likt med X2 3800+ i applikasjoner som kun støtter singel-core.

Vil liksom han en liten ytelsesboost ved bruk av singel-core også, når jeg velger å legge så mye penger i ny maskin :)

Det er ikke samme festehull på AM2 som på s939, men det er sikkert mulig å lage noe selv.

Vet ikke om jeg tør å begi meg ut på et forsøk på en Reodor Felgen-løsning.

Takk for innspill folkens!

Trenger først og fremst svar på spørsmålene angående Boxed-kjøleren.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg prøver den Boxed-kjøleren før jeg eventuelt går til innkjøp av en annen kjøler.

Da er jeg rimelig klar til å bestille iløpet av morgendagen om noen ikke har noe særlig å sette fingern på.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...