f_rederik Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Har vært litt ivrig med harddisk kjøp, så jeg sitter nå med følgende som jeg ønsker å plassere i en ny stasjonær PC: - 1 xATA133 x 160GB - 2 x ATA133 x 200GB - 1 x DVD brenner - 1 x DVD spiller For framtidig kompatibilitet er det vel kjekt med S-ATA støtte, men jeg sliter med å finne noen kort som møter kravene? Idet jeg ikke bruker maskina til 3D gaming ser jeg også for meg at jeg trenger onboard grafikk og lydkort (såvel som nettverkskort med Wake On LAN støtte - forresten; er dette 'standard' på de fleste hovedkort?) Hovedbruksområdet for PCn vil være å surfe nettet, spille MP3 på stereoanlegget, samt være filserver for hjemmenettverket (to andre laptoper). Jeg ser vel for meg et større kabinett (maxi tower) fordi det er mer plass? Når det gjelder CPU så er dette mindre viktig idet jeg ikke er voldsomt bekymret om størrelse, men AMD er vel valuta for pengene, og AM2 er framtidsrettet? Takker for alle tips og vink! (har også en annen post gående for å finne en god brukt PC som møter kravene, men har fått liten respons så jeg forsøker å være litt mer konkret her... Frederik PS! Idet 'problemet' er at jeg har tre HD så er det selvfølgelig en mulighet å benytte mitt eksterne HD chassis, men det virker litt rotete så jeg ønsker å unngå dette.. Endret 24. juni 2006 av f_rederik Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Har vært litt ivrig med harddisk kjøp, så jeg sitter nå med følgende som jeg ønsker å plassere i en ny stasjonær PC: - 1 xATA133 x 160GB - 2 x ATA133 x 200GB - 1 x DVD brenner - 1 x DVD spiller For framtidig kompatibilitet er det vel kjekt med S-ATA støtte, men jeg sliter med å finne noen kort som møter kravene? PS! Idet 'problemet' er at jeg har tre HD så er det selvfølgelig en mulighet å benytte mitt eksterne HD chassis, men det virker litt rotete så jeg ønsker å unngå dette.. 6376413[/snapback] har ikke sett etter hovedkortet med dine krav, men som jeg ser så kan du løse dette på følgende måte: standard hovedkort med 1xATA, 4xSATA (kobler DVD spiller/brenner). ATA kontroller med 2xATA (kobler 3 harddisker). ellers så uansett hvordan du ser på dette, har du et problem ettersom du har 5 ATA enheter og da må du ha minimum 3 kanaler. hvis du ikke kjøper hovedkort med 2xATA og noen SATA, da kan du kjøpe adapter fra SATA til ATA. lurte også på, hvorfor skal du ha både spiller og brenner. er det ikke nok med brenner ?!?!. når det gjelder WOL funksjon, så tror at alle hovedkort støtter dette på nåværende tidspukt, men det står under spec..... Lenke til kommentar
f_rederik Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Har vært litt ivrig med harddisk kjøp, så jeg sitter nå med følgende som jeg ønsker å plassere i en ny stasjonær PC: - 1 xATA133 x 160GB - 2 x ATA133 x 200GB - 1 x DVD brenner - 1 x DVD spiller For framtidig kompatibilitet er det vel kjekt med S-ATA støtte, men jeg sliter med å finne noen kort som møter kravene? PS! Idet 'problemet' er at jeg har tre HD så er det selvfølgelig en mulighet å benytte mitt eksterne HD chassis, men det virker litt rotete så jeg ønsker å unngå dette.. 6376413[/snapback] har ikke sett etter hovedkortet med dine krav, men som jeg ser så kan du løse dette på følgende måte: standard hovedkort med 1xATA, 4xSATA (kobler DVD spiller/brenner). ATA kontroller med 2xATA (kobler 3 harddisker). ellers så uansett hvordan du ser på dette, har du et problem ettersom du har 5 ATA enheter og da må du ha minimum 3 kanaler. hvis du ikke kjøper hovedkort med 2xATA og noen SATA, da kan du kjøpe adapter fra SATA til ATA. lurte også på, hvorfor skal du ha både spiller og brenner. er det ikke nok med brenner ?!?!. når det gjelder WOL funksjon, så tror at alle hovedkort støtter dette på nåværende tidspukt, men det står under spec..... 6378713[/snapback] Mulig jeg er dum her, men vil en 'gammel' DVD brenner (ca ett år) og en gamlere DVD spiller (kanskje to år) kunne brukes på SATA interface uten noen overganger? Frederik Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Mulig jeg er dum her, men vil en 'gammel' DVD brenner (ca ett år) og en gamlere DVD spiller (kanskje to år) kunne brukes på SATA interface uten noen overganger? nope..... se her og da ser du forskjell på kabler: ATA: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100178 SATA: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115256 Lenke til kommentar
f_rederik Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Mulig jeg er dum her, men vil en 'gammel' DVD brenner (ca ett år) og en gamlere DVD spiller (kanskje to år) kunne brukes på SATA interface uten noen overganger? nope..... se her og da ser du forskjell på kabler: ATA: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100178 SATA: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115256 6378993[/snapback] Aha! Skjønner. Så med en ATA kontroller (f ex denne så kan jeg koble til mine to DVD spiller og to ATA harddisker. Og på de fleste hovedkort jeg kan kjøpe disse dager så vil jeg allerede ha muligheten til å koble en ATA disk, og dermed har jeg alle mine tre ATA HD! Et oppfølgingsspørsmål (beklager om jeg er grønn..) - er det noen regler for hvordan det er optimalt å koble ATA enhetene? Bør jeg kombinere DVD og harddisk på samme ATA port, eller bør jeg ha to HD på samme IDE kabel? Frederik Lenke til kommentar
Selle Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Dette er ikke noe problem, vertfall ikke til intel hk Ett eksempel, men det finnes MANGE å velge mellom Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Aha! Skjønner. Så med en ATA kontroller (f ex denne så kan jeg koble til mine to DVD spiller og to ATA harddisker. Og på de fleste hovedkort jeg kan kjøpe disse dager så vil jeg allerede ha muligheten til å koble en ATA disk, og dermed har jeg alle mine tre ATA HD! Et oppfølgingsspørsmål (beklager om jeg er grønn..) - er det noen regler for hvordan det er optimalt å koble ATA enhetene? Bør jeg kombinere DVD og harddisk på samme ATA port, eller bør jeg ha to HD på samme IDE kabel? jepp: du kjøper hovedkort med eksempelvis 1xATA og 4xSATA (da har du muligheter til å koble 2 ATA enheter..... så kjøper du ovennevt ATA kontoller og har muligheter å koble 4 ATA enheter..... de fleste hovedkort selges med 1xATA i tillegg til SATA, men du kan også kjøpe hovedkort med bare SATA, hvis eksempelvis har du bare SATA enheter. det sjekker du på spec. før du handler hovedkort..... teoretisksett så skal hver kanal gi max. overføringshastighet fra kontroller. men om den gjør det i praksis, vet jeg ikke (har ikke målt)..... Endret 25. juni 2006 av no_viking_no Lenke til kommentar
f_rederik Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Et oppfølgingsspørsmål (beklager om jeg er grønn..) - er det noen regler for hvordan det er optimalt å koble ATA enhetene? Bør jeg kombinere DVD og harddisk på samme ATA port, eller bør jeg ha to HD på samme IDE kabel? teoretisksett så skal hver kanal gi max. overføringshastighet fra kontroller. men om den gjør det i praksis, vet jeg ikke (har ikke målt)..... 6379214[/snapback] OK - takker! Ting begynner å stemme nå! Frederik Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 OK - takker! Ting begynner å stemme nå! Frederik 6380503[/snapback] bare hyggelig og lykke til..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå