Sweet Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Hei som topic sier, så lurer jeg litt på noe ang turtall på frigiret på 125cc+ og 50cc. Om noen av derehar prøvd og gi gass på en R1 eller tilsvarende tusen kubikk så er det slik at den ruses og faller fort ned på ca 1000 rpm igjen.. altså .. VROM! .. mens på en 50 cc er det vrooooOOOOOOOOOooooooom.... er det noen måte man kan få det til å bli det samme på en 50 cc?? Mvh Sweet EDIT: Ny topic, se lenge rned i postene Endret 24. juni 2006 av Sweet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Blir vrient siden det er to veldig forskjellige motorer. Men den vil falle fortere i turtall om du dreier ned svinghjulet og reduserer vekta på alle bevegelige deler som veiv, stempel og råde. Da vil den øke fortere i turtall også. Bakdelen er jo at den vil trekke dårligere når du kommer til bakker etc. (Om det er mulig for nye mopeder å trekke dårligere enn de allerede gjør da). Edit: Men du vil nok ikke komme i nærheten av samme respons og turtalls-fall som i en R1. Endret 24. juni 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) altså, min er sånn delvis trimma så det med drag går greit, tenkte kanskje at reed ventilen var treig eller noe, ser at man får trim reed.. hva er meningen med den? har ikke så mye peil så jeg bre gjetter fyi edit : nei vil ikke ha R1 det skal jeg kjøpe seinere i livet, men tenkte om det kunne forbedres litt.. Endret 24. juni 2006 av Sweet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Poenget med trim-reeds er at de åpner og lukker lettere og kjappere. Dvs. at man kan få høyere turtall, de tetter bedre og de lager mindre motstand for innkommende luft enn original-reeds. Responsen vil kanskje øke en smule, men det er sansynligvis ikke merkbart en gang på en moped. 4-taktere (som R1) har eksosventiler som tetter eksosen fullstendig under kompresjon. Dette lager mye motstand som får turtallet til å synge veldig fort når man ikke gir gass. 2-taktere (mopeder og mange 125-ccm-ere) har helt åpen eksos uten motstand under kompresjon. (Bortsett fra rett før stempelet når toppen av sylinderen). Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) ah okey.. da så men sedsberg, mens du likevel er her.. jeg har sykkel med toppfart åp ca 70/75 på flata.. men det som plager meg er at i bakker så detter farta ekstremt. prøver å fortelle faren min at uansett om jeg blir tatt med en (av to) fjerna plomber eller omjeg blir tatt med begge fjerna, så er boten forstsatt 4200 kr. og ikke mer eller mindre. Har du tips til hva jeg kan si til han? EDIT: ja eller andre som har tips EDIT 2: tingen er ikke det at jeg vil ha en sykkel som går svin for å kjøre svin. Det er heller det at jeg vil ha litt å dra på med så jeg ikke får kø bak meg, fodi det gjør jeg fortsatt, og jeg føler meg ikke trygg på kjøringa mi når svære busser kjører forbi meg i 70 sona. jeg blir pressa ut av veien og sånt, var sikker på at jeg skulle ende i grøfta i dag...derfor vil jeg gjerne ha litt så jeg kan holde farta iaffal. Endret 24. juni 2006 av Sweet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Du bør i hvert fall fjerne ALLE plomber, og husk evt. omdysing. Får den for lite bensin vil den trekke dårlig og det vil slite mye på motoren. Hvis det er en moped med AM6-motor så har disse ganske dårlig drag på lavt og middels turtall. Det hjelper litt med å fjerne plomber og dyse den om, samt det hjelper litt med en litt større forgasser. Dette er ting som ikke er så veldig dyrt. Har en kamerat med en Rieju SMX som går ca. 80 og holder lett 70-75 opp middels bakker. Denne har kun tatt sperrer og satt på 17mm forgasser. Straffen blir den samme om du har fjerna en plombe eller alle, eller om du har fullt trimsett. Men om det fremdeles står 49ccm på sylinderen, og den ikke bråker ut av en annen verden så er det nok større sjans for at du bare får en advarsel og må vise den hos politiet eller biltilsynet. Til slutt et lite triks som jeg trodde alle lærte på mopedkurs: Legg deg aldri helt inntil den hvite stripa. Ligg ca. 1 meter fra den selv om det er biler/busser/whatever i ræva på deg. Da frister du de ikke til å kjøre forbi, og om de alikavel kjører forbi så har du 1 meter med sikkerhetsmargin (pluss veiskulder). Du har faktisk krav på hele kjørefeltet selv om du kjører moped. Endret 24. juni 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Ja, har byttet dyse. Verkstedet som fjernet plomba sa at det var nødvendig, og da regnet jeg med at det var riktig, som jeg har funnet ut i etterkant at det var. Så nå tenker jeg bare det at siden sykkelen går så dårlig i oppoverbakker, så vil jeg gjerne ha fjernet den andre plomben også, etteersom jeg kjører ordentlig i henhold til lover og regler og fartsgrenser. litt lek blir det på rette strekniker når det ikker er biler. F.eks tidlig om morgenen, men 99% av tiden er det ordentlig kjøring. men gode argumenter folkens? jeg vet sånn delvis hva jeg kan si til han, men om han vil høre er noe annet. Så trenger noe som kan gi litt å tenke på også. EDIT: skrev om hele greia. Endret 24. juni 2006 av Sweet Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Poenget med trim-reeds er at de åpner og lukker lettere og kjappere. Dvs. at man kan få høyere turtall, de tetter bedre og de lager mindre motstand for innkommende luft enn original-reeds. Responsen vil kanskje øke en smule, men det er sansynligvis ikke merkbart en gang på en moped. 4-taktere (som R1) har eksosventiler som tetter eksosen fullstendig under kompresjon. Dette lager mye motstand som får turtallet til å synge veldig fort når man ikke gir gass. 2-taktere (mopeder og mange 125-ccm-ere) har helt åpen eksos uten motstand under kompresjon. (Bortsett fra rett før stempelet når toppen av sylinderen). 6376236[/snapback] De fleste 2-takt Racing 125cc'er har eksosventil. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Poenget med trim-reeds er at de åpner og lukker lettere og kjappere. Dvs. at man kan få høyere turtall, de tetter bedre og de lager mindre motstand for innkommende luft enn original-reeds. Responsen vil kanskje øke en smule, men det er sansynligvis ikke merkbart en gang på en moped. 4-taktere (som R1) har eksosventiler som tetter eksosen fullstendig under kompresjon. Dette lager mye motstand som får turtallet til å synge veldig fort når man ikke gir gass. 2-taktere (mopeder og mange 125-ccm-ere) har helt åpen eksos uten motstand under kompresjon. (Bortsett fra rett før stempelet når toppen av sylinderen). 6376236[/snapback] De fleste 2-takt Racing 125cc'er har eksosventil. 6390555[/snapback] De har spjeld. Ikke ventiler som en 4-takter. Disse spjeldene reduserer høyden på eksosporten ved lave turtall for å få bedre bunndrag. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Har forresten tittet litt på muligheten til og registrere sykkelen min som lett mc. Ved at jeg da fjerner plombe og settet inn litte gran trim. fikk svar fra biltilsynet ang dette også. Hei. Moped konstruksjonshastighet maks 45 km/t og motorvolum ikke over 50 ccm. Lett motorsykkel har motorvolum ikke over 125 ccm og effekt ikke over 11kw målt ihht direktiv 95/1. Jeg skulla derfor anta at en endring du beskriver vil medføre at sykkelen klassifiseres som lett motorsykkel. For å få denne endringen godkjent, må det fremlegges dokumentasjon for noen tekniske bestemmelser (effekt, motorvolum, bremser, støy avgass).Det er ikke engangsavgift på motorsykler med motorvolum under 125 ccm og effekt under 11 kw. Med hilsen Torodd Jansen ser dere mye ulemper med dette? lappen vil koste meg 8k og at jeg da ikke behøver teori for fremtidig tung sykkel. Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Viss du allerede tenker i den retningen så kvifor ikkje bytte til lettsykkel, og droppe arbeide og kostnadene med å registrere moped som lett. er artigere å køyre NSR eller "halvcrosser"(som eg hadde for LENGE sida) enn moped. Og muligheten til å sette seg på ein mellomklasse sykkel etterpå er berre heilt sjef(forutsatt bestått oppkøyring ) Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 fordi jeg har sett på brukte sykler, og de koster alt fra 25 til 40k. og det har jeg ikke. total pris på omregging av moped og fiksing ville bli ca 14. Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 du kan helder selge mopeden og bruke de pengene og de 14 det koster å fikse mopeden på å kjøpe lett. De med moped her angrer såå grusomt nå når mitt årskull kommer med 20 lettsykkler, og ifjor 4 lettsykkler Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) ja altså, selger jeg den så får jeg kanskje 20 for den.. men jeg vil ha 05 modellen min, og jeg liker tzr genrelt i forhold til aprilia, cagiva osv. så tror det ville bli billigere for meg og ta det sånn som jeg tenkte i utgangspunktet. EDIT: pluss at jeg trenger lappen i tillegg. de 14 er inkludert lapp og trim og omregging Endret 27. juni 2006 av Sweet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Jeg tror du vil slite stort med å få mopeden typegodkjent. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 hvorfor det? ramma og sånt er jo godkjent for 50cc med 11 hk Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Nettopp, ramma er godkjent for 50cc med 11hk. Reiju SMX/MRX har en ramme fra 125cc, har bremsene til en 125, samt dempere. Hvor mye i alt koster det og regge om en moped til 125 ? Bare lett lappen på 8ooo kr ? Hvem plomber mener du ? Frampotta du har tatt, men ikke bak ? Kjøp deg trim.. Sylinder, gasser, veiv, cdi, eff potte osv. Går veldig godt, da holder du jo følge veldig godt med 125.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Godkjent for 11HK og 50cc, men om du trimmer er den ikke lengre 50cc og 11HK. En annen ting er å faktisk få papirer på alt det du trenger. Og jeg vil absolutt tro at staten skal ha sine avgifter på alt mulig. Jeg vil tro at det er en grunn til at jeg aldri har så mye som hørt om noen som faktisk har registrert en moped som lett-sykkel. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Nei, sant det. ryktene som går om bot til trimmere av mopeder nå er vel at , hvis du blir tatt med full trim så tar dem skiltene, gir deg bot på 4200kr, og du MÅ registrere mopeden som lett, og ta lett MC lappen. + mopeden kan ikke brukes dersom den ikke registreres som lett. Men det er VELDIG usannsyling, da en MT5 eller TSX aldri hadde klart krava som lett mc setter. ( @full trim - sylinder, gass,er , reed, potter, cdi, osv ) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Hadde du fått motoren til å virke lite responsiv mens den samtidig har et godt drag da har du lagt gullegget hva usynlig trimming anngår. Politiet tester nemlig responsen på motoren for å få et hint om de er trimmet eller ikke. Motore med dårlig respons = ikke trimmet, motore som lyder sint = trimmet og dertil klipping av skilt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå