Gå til innhold

Trenger digitalt kamera til bla flyshow og jakt

Anbefalte innlegg

Skal til Farnborough på flyshow om en måneds tid, og på reinsdyrsjakt i høst. Trenger derfor sårt et nytt kamera nå som jeg har funnet ut at mitt Casio Exilm EX-Z40 ikke holder. To alternativer jeg har sett på:

Canon 350D

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310745

Pris 9000kr

Panasonic Lumix FZ30

http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp...d=304&sku=60580

Pris: 5200kr

Skal bruke det til flyshow, jakt, litt landskapsfotografering, familiebilder osv... Alt mulig egentlig. Dette er viktig:

-Har bra zoom

-Optikk/bildekvalitet

-Nok funksjoner til å bli god til å ta bilder

-Lite støy

Er det da verd å betale 3800kr mer for 350D? Hva gjør 350D bedre enn FZ30? Hvor mye optisk zoom er det på linsen som følger med 350D (EF55-200)? Trenger også minnekort, og synes det er litt skremmende å bruke rundt 10 000kr på et kamera.

Ser også at FZ30 har 1:2.8-3.7 noe som er bedre enn Canon. Merbar forskjell? Er veldig takknemmelig om ikke alle skriver at jeg må søke på tidligere emner (noe jeg har gjort) og sier at innlegget burde stenges. Trenger gode råd fort! Tusen takk til alle som er så vennlige og svarer meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FZ30 har, som du sier, bedre lysstyrke i optikken enn Canon. Det har også optisk bildestabilisator som kan hjelpe til med å holde kameraet rolig under lange lukkertider. Men husk at ISO verdien kan skrus mye høyere på et speilrefleks enn på kompakt uten skjemmende økning av støy, slik at dette mer enn utjevner denne forskjellen. Med andre ord... er du ute etter minst mulig støy og best mulig lysfølsomhet, bør du gå for speilrefleks (350D, D50... sjekk disse og flere). Er du ute etter et kamera med meget anvendelig og god optikk "out of the box" som samtidig blir en god del billigere, samt mindre og lettere... velg FZ30.

Den optiske zoomen kan ikke uten videre regnes i antall "ganger", slik som at man har 12x optisk zoom på FZ30. F.eks har 350D 11x optisk zoom om man tar begge objektivene i betraktning, men den starter på en mye videre brennvidde, og går ikke like langt opp i tele. Selv om forskjellen da bare er 1x i optisk zoom, er den reelle forskjellen en god del større. Det er bedre å si det sånn (omregnet til 35mm film for enkelthets skyld):

FZ30 har et zoomområde på 36-420.

350D med begge linsene, har et zoomområde på 28-320.

Altså mer vidvinkel, men mindre tele på 350D.

Lenke til kommentar

Med begge linsene? Kan begge være på samtidig da? Er objektivet som følger med den pakken fra komplett bra? Og er ikke FZ30 mer lyssterk når det har 1:2.8 mens Canon har 1:3.5?

(Det er også en fordel til med f.eks 350D, at det kan ta 17 bilder på 10 sekunder, mens FZ30 klarer bare 5 bilder)

Lenke til kommentar
Med begge linsene? Kan begge være på samtidig da? Er objektivet som følger med den pakken fra komplett bra? Og er ikke FZ30 mer lyssterk når det har 1:2.8 mens Canon har 1:3.5?

(Det er også en fordel til med f.eks 350D, at det kan ta 17 bilder på 10 sekunder, mens FZ30 klarer bare 5 bilder)

6376625[/snapback]

Du kan ikke ha begge linsene på, men hadde vi regnet zoom slik som kompaktkamerabrukerne ville, ville du hatt 3x optisk zoom på den ene linsen, og 3,5x optisk zoom på den andre. Grunnen er at man deler høyeste brennvidde på laveste, så for å finne ut "sammenlagt" zoom, delte jeg høyeste brennvidde på den største linsa med laveste brennvidde på den minste linsa. Du må allikevel bytte om den minste linsa ikke rekker langt nok.

FZ30 sin optikk er mer lyssterk. Men det er ikke det eneste som gjelder. Ettersom selve kameraet 350D er mer lyssterkt enn FZ30, så vil dette mer enn utjevne FZ30 sin fordel med lyssterk optikk. 350D vil derfor yte langt bedre enn FZ30 i dårlig belysning.

Objektivene som følger med pakken fra Komplett er ok. Standardobjektiver, men grei som en start. Evt. kan du bytte ut Canon 55-200 med Tamron 55-200. En del billigere, og totalpris på pakken kan da ende på 7500 eller noe over (vet ikke om Komplett har dette objektivet). Du har jo også Tamron 18-200 om du vil ha et objektiv på hele området uten behov for å bytte optikk. Dette koster vel 3000-3500 kroner i tillegg til selve kamerahuset som koster 5500-6000.

Selve prisen på Komplett er heller ikke spesielt god... Komplett er sjelden gode på priser på fotoutstyr. Oppsøk heller en fotoforhandler, der får du bedre service samtidig som det står kompetente folk bak disken. Da kan du også kjenne litt på D50 for å se om det heller er kameraet for deg (noen liker 350D, mens andre misliker at den er så kronglete å holde hvis man har gjennomsnittsstørrelse på hendene. Da er D50 et bedre valg). Det viktigste er at man velger et kamera man synes er godt å holde, og ikke bare velge f.eks 350D fordi det er det det reklameres mest for i medier og fra venner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...