Edstro Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Eg nærmer meg slutten på ungdomskolen å tenker mye på hva eg skal søke på. Eg tenkte først på salg å service men når eg tenker etter å ser hva eg er virkelig flink til så er det servere. Eg har satt opp masse servere. Det er det eg liker. Å være administrator å styre alt. Så hva bør eg søke på hvis eg skal ha noen jobb inn styring av servere? På forhånd takk for hjelp Endret 19. juli 2006 av Jankee Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Først bør servere defineres. Hva slags styring er det du liker? Hva vil du administrere? For tidlig generell kompetanse er vel VK1 IKT Driftsfag å anbefale. Du lærer mye generelt som er greit å ta med seg videre. Virker som du er veldig usikker på nøyaktig hva du vil, så IKT er kanskje et bra valg for deg. Endret 24. juni 2006 av Superslask Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Først bør servere defineres. Hva slags styring er det du liker? Hva vil du administrere?For tidlig generell kompetanse er vel VK1 IKT Driftsfag å anbefale. Du lærer mye generelt som er greit å ta med seg videre. Virker som du er veldig usikker på nøyaktig hva du vil, så IKT er kanskje et bra valg for deg. 6375505[/snapback] Eg er litt usikker. Men eg hadde tenkt feks. å adminstrere en 2003 server eller noe lignenes. Endret 24. juni 2006 av eddielie30 Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Jo, men hva på denne 2003 serveren er det du vil drive med? Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Jo, men hva på denne 2003 serveren er det du vil drive med? 6375993[/snapback] Alt. Domene styring,exchange,hjemmeside osv.. Alt som en server må inneholde for at en bedrift skal ha en god it-løsning. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Det var en bedre definisjon på hva du vil ja. Da kan jeg anbefale VK1 IKT Driftsfag, da du lærer Windows Server 2003 og dets funksjoner på et ganske så grunnleggende basis, samt mye annet i IT verdenen. Derfra tror jeg nok det blir lettere for deg å velge vei. Begynner du som lærling på en skole vil du få alt det du ramser opp der, om det da ikke ligger høyere opp i systemet. AD, DNS, DHCP, proxy, web, ftp, printserver, filserver mm. er det du vil få erfaring med som lærling på en skole. Mailsystemer ligger gjerne høyere opp, over skolen. Må også understreke det at å drifte et slikt system er ikke så spennende som det kan se ut som. Drift består mye av å vente på at ting skal gå galt. Lenke til kommentar
-morten Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Du har VK1 IKT-driftsfag, som du kan komme inn på med alle GK (hvertfall var det sånn når jeg gikk på VGS, men de har jo endret litt det siste året). Da er du ett år på skole, og to år i praksis, og får så svennebrev eller hva det kalles. Men så vidt jeg har forstått er det begrenset hvor mye man lærer der (og stedet for lærlingplass betyr mye), så hvis du vil ha en litt mer avansert jobb etter hvert, bør du ta tre år på Høyskolen i Oslo eller lignende etter VGS, og der må du ha studiekompetanse + 2MX for å komme inn. Du kan imidlertid ta allmenfaglig påbygning på VGS eller forkurs på HiO etter IKT-driftsfag, og starte på en høyskole etter det. Så det spørs litt hvor mye du vil studere, og hvor lang tid du vil bruke. Skal du ha en bachelorgrad, vil allmen+HiO ta 6 år, mens IKT-drift+påbygn.+HiO tar 8 år. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Du har VK1 IKT-driftsfag, som du kan komme inn på med alle GK (hvertfall var det sånn når jeg gikk på VGS, men de har jo endret litt det siste året).Da er du ett år på skole, og to år i praksis, og får så svennebrev eller hva det kalles. Men så vidt jeg har forstått er det begrenset hvor mye man lærer der (og stedet for lærlingplass betyr mye), så hvis du vil ha en litt mer avansert jobb etter hvert, bør du ta tre år på Høyskolen i Oslo eller lignende etter VGS, og der må du ha studiekompetanse + 2MX for å komme inn. Du kan imidlertid ta allmenfaglig påbygning på VGS eller forkurs på HiO etter IKT-driftsfag, og starte på en høyskole etter det. Så det spørs litt hvor mye du vil studere, og hvor lang tid du vil bruke. Skal du ha en bachelorgrad, vil allmen+HiO ta 6 år, mens IKT-drift+påbygn.+HiO tar 8 år. 6376138[/snapback] Det nye systemet gjør at man må gå Salg og Service for å kunne komme inn på IKT. Sånn, til informasjon. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Kødder du nå, Marley? Elektro er da by far et bedre utgangspunkt for IKT enn Salg og Service. Soppskallene bak rattet tror at tekstbehandling og MS Access betyr alt innen IT. På elektro lærer man tallsystemer og elektronikk, noe som er essensielt i IT verdenen. På S&S lærer man hva, å skrive brev? Endret 24. juni 2006 av Superslask Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Da har eg funnet ut at eg ikke er så sikker lenger. Eg tror 6-8 år på skole for meg blir litt for lenge. Men drift tjener du heller ikke så mye på heller? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Men på HiO er det Linux og Unix som gjelder, ikke Windows dersom det er et krav fra din side. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Ja det blir windows i tilfelle. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Kødder du nå, Marley? Elektro er da by far et bedre utgangspunkt for IKT enn Salg og Service. Soppskallene bak rattet tror at tekstbehandling og MS Access betyr alt innen IT. På elektro lærer man tallsystemer og elektronikk, noe som er essensielt i IT verdenen. På S&S lærer man hva, å skrive brev? 6376189[/snapback] Jeg tuller dessverre ikke. Fucka system. Mer logisk å ta inn fra Medier og Kommunikasjon og Elektro. Lenke til kommentar
-morten Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Medier og kommunikasjon har lite med IKT-drift å gjøre. Riktignok brukte vi PC-er for å lage ting, men det er et stykke fra Photoshop til Exchange. Men skal man begrense det til enkelte GK er vel elektro et av de bedre ja. JohndoeMAKT: HiO var bare et eksempel på en høyskole, siden jeg ikke kom på noen andre i farten. Det finnes sikkert flere IT-skoler som har 3 års studier innen drift, som kanskje passer bedre for eddielie30. Poenget er vel at man allerede etter ungdomsskolen må begynne å tenke på høyere studier for å velge riktig på VGS, i alle fall hvis man vil bli ferdig raskest mulig. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Allmennfag med realfag, da har du flest muligheter når du skal ta høyere utdanning. De fleste IT-studiene krever generell studiekompetanse pluss 3mx og eventuellt 2fy. EDIT: Du bør uansett utvide horisonten din. Om du har tenkt å jobbe med IT-drift må du ha relativt brei kompetanse. Og vær forsiktig med å velge IKT, mange steder er linja en vits. Sjekk opp før du søker. Endret 26. juni 2006 av olsen Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Det er jo ikke ulogisk med Salg og Service GK før IKT. IKT er et servicefag. Jeg gikk Salg og Service GK før IKT VK1. Sammenlignet med klassekameratene mine som hadde gått Elektro, så utgjorde det NULL forskjell. Eneste forskjellen var faktisk at jeg slapp å ha engelsk på IKT Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 IKT blir helt føcka nå.. En del hvor man skal gå S&S på GK og går videre til IKT service fag, ala kundebehandling software, og en annen VK1 linje som krever elektroGK og er mye mer hardware/komponent basert. Tror nok sistnevnte er veien å gå for trådstarter. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Det er jo ikke ulogisk med Salg og Service GK før IKT. IKT er et servicefag. Jeg gikk Salg og Service GK før IKT VK1. Sammenlignet med klassekameratene mine som hadde gått Elektro, så utgjorde det NULL forskjell. Eneste forskjellen var faktisk at jeg slapp å ha engelsk på IKT 6391094[/snapback] Med bakgrunnskunnskapen man lærer på elektro(hva alle de duppedittene på hovedkortet er/gjør, tallsystemer, strøm og spenning...) er elektro et bedre utgangspunkt enn S&S. Min opplevelse er at de med elektro som bakgrunn viste høyere forståelse for det meste som ikke har med tekstbehandling å gjøre. Eksempel, alle med elektro som bakgrunn skjønte lett hvordan man regnet på en subnetmaske, mens S&S folka brukte lengre tid. 8 timer i uka med Programvare, aka Word/Writer og MS Access. Der har kanskje S&S en fordel, men faget er jo bullshit uansett. Har ikkenoe problem med S&S får gå IKT, men har et stort problem med at elektro ikke får velge det. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Hvis man går elektro så kan man jo gå Service elektronikk Kontor og data eller hva det nå heter. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Jeg tror du må være litt mer åpen. Å si "jeg vil styre en win 2003 server, og der vil jeg ha følgende oppgaver: bla. bla. bla." gir deg ikke det letteste utgangspunktet for arbeidsmarked eller utdanning. Du må være åpen for å måtte ta deg av andre typer datasystemer enn selve serveren (nettverk, klientene, osv?), og du må regne med å måtte jobbe under andre forhold enn de du selv har lyst til (unix, linux, osv?) Helst bør du se enda litt videre enn dette også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå