Gå til innhold

Overklokking av eldre skjermkort uten temp.sensor

Anbefalte innlegg

Som tittel sier. Jeg besitter et NVIDIA GeForce4 MX 420 skjermkort.

Review fra guru3d.com

Mitt system:

Dette skjermkortet sammens med en AMD Athlon 1700, 1Gb ram type PC2100 gir følgende resultater i benchmark når kortet ikke er overklokket:

Driverversjon: Omega 1.6177

-3Dmark2001: 3781

-Aquamark03: GFX=506, CPU=4483, Totalscore=4805

Standard klokkefrekvenser: 250/333

Og siden dette kortet er så gammelt, så er det ikke verdt å teste det med 3Dmark03.

Til saken: Denne maskinen er kapabel til å kjøre eldre spill (UT2004, flightsim2004, ... osv). Så har jeg selvfølgelig tenkt å overklokke det, noe som lar seg gjøre via omega-driverne. Men det er et lite problem: Kortet har ikke innebygget temperatursensor, og vil antakelig ryke dersom jeg overklokker det for mye.

Spørsmålet blir da: Hvordan skal jeg kunne overklokke kortet så mye som mulig samtidig som jeg forsikrer meg at kortet ikke brenner opp.

Og ja, en ekstern sensor hadde kunne løst problemet, men det har jeg altså ikke. Er ikke villig til å kjøpe ekstra viftekontroll-system bare for å bruke en eneste temperatursensor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel alltid en risiko for at kortet vil ryke!

Ville enkelt og greit bare kjørt opp frekvensene gradvis til det begynner å bli artefacts. Og da skru frekvensene tilbake noen MHz til du finner optimal A fri hastighet. Du kan også plassere en vifte slik at den blåser over kjøleribben på kortet. Vil kanskje gi deg noen MHz til.

Vil da uansett si at med et så gammelt kort kan jeg ikke skjønne at det er noe å frykte. Tapet er ikke stort. Ytelsen til kortet vil også uansett være elendig. Men kanskje det gir deg noen flere fps i favoritt spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...