Gå til innhold

David Copperfield, hvordan gjorde han det?

Anbefalte innlegg

Store illusjonister som DC bruker nesten alltid medarbeidere som tilsynelatende er "frivillige fra salen". Selv om det tilsynelatende er en tilfeldig utvelgelse, så er det ikke det. F.eks når det slippes ut masse papirlapper og ett av de skal ha et kryss, og den som får krysset er utvalgt til å komme opp på scenen. De fleste skjønner at det bare slippes ut masse blanke papirlapper, og medhjelperen har på forhånd en lapp med et kryss og står ute blant publikum. Grunnen til at de bruker medhjelpere er både fordi de ikke vil røpe hemmeligheter til hvem som helst, og pga sikkerhetshensyn; en tilfeldig frivillig kan i verste fall få panikk under fremførelsen, og ødelegge trikset/ skade seg selv eller andre.

Hawaii-trikset: hawaii-scenen var filmet på forhånd, og han fyren var en medhjelper. Bildet og tegningen på armen er manipulert. Det mest imponerende med dette trikset, syns jeg, er når de forsvinner ned fra den lille plattformen.

Endret av orjanbeats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hawaii-trikset: hawaii-scenen var filmet på forhånd, og han fyren var en medhjelper. Bildet og tegningen på armen er manipulert. Det mest imponerende med dette trikset, syns jeg, er når de forsvinner ned fra den lille plattformen.

6442659[/snapback]

Det trenger ikke være manipulert, hverken bildet eller det Jakob skrev? Hvis de er skuespillere har de ikke noe problem med å stå på samme måte som på bildet som trekkes frem. De står jo faktisk klare når J skriver. Dessuten er det ingen ting som tilsier at kameraet tok et bilde. Vi vet ikke hva DC så gjennom kameraet. Det vi vet er at han tok frem et bilde av de samme menneskene i omtrent samme posisjon som de hadde da han tilsynelatende tok bilde.

Nettopp det at Jakob skrev J på en måte som tilsynelatende overrasket alle, skjedde vel bare for å underbygge illusjonen om at dette var noen som ikke hadde "øvd" på forhånd.

Det slår meg hvor rart det er at ingen av bølgene treffer stranda. Han må forte seg opp igjen fra vannet, og hele seansen skjer mellom to bølger :hmm:

Lenke til kommentar

De menneskene som dere påstår er skuespillere, ble valgt ut ved at Copperfield snudde ryggen til publikum, og kastet en ball ut i salen. Personen som fikk denne ballen kastet den deretter videre til en vilkårlig person, og denne personen fikk så velge med seg to personer opp på scenen.

Hvordan kan dette være utvalgte skuespillere, spør nå jeg.

Lenke til kommentar
De menneskene som dere påstår er skuespillere, ble valgt ut ved at Copperfield snudde ryggen til publikum, og kastet en ball ut i salen. Personen som fikk denne ballen kastet den deretter videre til en vilkårlig person, og denne personen fikk så velge med seg to personer opp på scenen.

6445578[/snapback]

Hvordan kunne egentlig Copperfield "gå igjennom" den kinesiske mur? Hvordan får han en papirrose til å forvandles til en vanlig rose? Copperfield er temmelig dyktig i det han gjør, det er ikke meningen at du skal kunne finne ut at det er skuespillere... En del av trikset er jo også å få medarbeiderene til å se ut som tilfeldig utvalgte. Bare fordi du syns de ser tilfeldige ut, betyr ikke nødvendigvis at de er det.

Lenke til kommentar

6445578[/snapback]

Hvordan kunne egentlig Copperfield "gå igjennom" den kinesiske mur? Hvordan får han en papirrose til å forvandles til en vanlig rose? Copperfield er temmelig dyktig i det han gjør, det er ikke meningen at du skal kunne finne ut at det er skuespillere... En del av trikset er jo også å få medarbeiderene til å se ut som tilfeldig utvalgte. Bare fordi du syns de ser tilfeldige ut, betyr ikke nødvendigvis at de er det.

6445843[/snapback]

Jeg sier heller ikke noe annet enn at han er dyktig, men siden du virket så sikker på at de var skuespillere, så spør jeg om du kan forklare hvordan?

At alle i salen er skuespillere er jo utelukket, det kan ikke være mulig. Har jo hørt folk som har vært og sett showet hans, og han gjør det hawaii-trikset flere ganger, med forskjellige folk til stede.

Lenke til kommentar

Kanskje alle i salen er betalt. Kanskje noen er familiemedlemmer osv. Kanskje de rett og slett ser på en stor blå eller grønn skjerm i stedet for en "live" sending fra Hawaii. Kanskje det vi ser i salen er tatt opp på forhånd og det vi ser på skjermen er manipulert? :)

Edit: Altså det som skjer på Hawaii er tatt opp neste dag elns...

Endret av Newt32
Lenke til kommentar
Jeg sier heller ikke noe annet enn at han er dyktig, men siden du virket så sikker på at de var skuespillere, så spør jeg om du kan forklare hvordan?

Vel, det har seg slik at jeg er medlem av et forum som spesialiserer seg på å avsløre tryllekunster (forumet er drevet av tryllekunstnere, det har som formål å utveksle hemmeligheter med hverandre, ikke å ødelegge karrieren til illusjonister), der har jeg lest en god del om diverse triks og hvordan de største illusjonister jobber. Man kan selvfølgelig ikke stole blindt på alt man leser, men når du tenker over det så er det i grunn ganske logisk at det kreves medhjelpere til å gjøre store og potensielt farlige triks.

Lenke til kommentar

Alle vet jo at han ikke kan gå gjennom en solid vegg. Spørsmålet er hvordan han lurer hele verden til å TRO at han gjør det. Vi er litt sånn at vi *vil* bli lurt når det er snakk om tryllekunstnere.

Et triks jeg aldri glemmer er når Copperfield lå inni en glassboks. Plutselig lettet han inni boksen sakte, og "svevde" i lufta. Så åpnet boksen seg og han svevde ut, samtidig som hjelpere dro store ringer langs hele kroppen hans så man skulle se det ikke var usynlige wire/tråder han hang i. Han fortsatte med å fly gjennom flere sirkler, for så å ta en runde opp mot taket og ned igjen.

Man vet jo at mannen ikke kan fly og at ringene sikkert hadde små åpninger vi ikke så, men hele settingen blir så magisk at man glemmer å tenke rasjonellt der og da. Det som er kult med sånt :)

Må legge hodet på hylla og bare ta inn hele opplevelsen. Ingenting er så tragisk som mennesker som ikke greier å glede seg over noenting, og bare sitter og sier "å fy faen, det er teit ass, fy faen det er skikkelig juks ass" på en forestilling. Man LAR seg ikke bli underholdt. Det er trist.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Som Bitex sier, vi vet jo at det er noe juks inni bildet her. Han har ikke gått gjennom den kinesiske mur, det er ikke mulig, og om han faktisk kunne gjøre det så kunne han like godt gjort det uten å gjemme seg bak disse lerretene sine.

Men det er jo like gøy å se på for det. Det som er så genialt er at ingen klarer å finne ut hvordan han gjorde det, og da blir det liksom like imponerende som om han faktisk hadde gjort det. Jeg elsker å se på sånne show, og lar meg virkelig lure og underholde. Vet ikke om jeg egentlig vil vite hvordan han gjorde det. Da forsvinner jo all moroa.

Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig, jeg vil ikke bli oppfattet som en grinebiter som vil avsløre og avmagifisere alle triks, hehe, jeg bare sier det jeg har lest i diverse fora og bøker, og jeg tar det som ganske pålitelige kilder. Man kan aldri vite 100 %, men det jeg leste var skrevet av folk som selv er dyktige tryllekunstnere og har studert magi lenge.

Men helt klart, jeg liker alltid å bli overrasket med fete triks som man ikke klarer avsløre :D

Lenke til kommentar
Alle vet jo at han ikke kan gå gjennom en solid vegg. Spørsmålet er hvordan han lurer hele verden til å TRO at han gjør det. Vi er litt sånn at vi *vil* bli lurt når det er snakk om tryllekunstnere.

Et triks jeg aldri glemmer er når Copperfield lå inni en glassboks. Plutselig lettet han inni boksen sakte, og "svevde" i lufta. Så åpnet boksen seg og han svevde ut, samtidig som hjelpere dro store ringer langs hele kroppen hans så man skulle se det ikke var usynlige wire/tråder han hang i. Han fortsatte med å fly gjennom flere sirkler, for så å ta en runde opp mot taket og ned igjen.

6453293[/snapback]

Så vidt jeg husker så ble ringene snudd mot hverandre og gikk ut samme vei da de var over kroppen hans, men se nøye - de krysset aldri hverandre på oversiden av DC. Ergo trenger de hverken åpninger eller andre ting - de passerte nemlig ikke trådene :)

Som Bitex sier, vi vet jo at det er noe juks inni bildet her. Han har ikke gått gjennom den kinesiske mur, det er ikke mulig, og om han faktisk kunne gjøre det så kunne han like godt gjort det uten å gjemme seg bak disse lerretene sine.

6453385[/snapback]

Hvis _jeg_ hadde vært illusjonist så vil jeg vel tvert imot puttet på så mye stæsj som mulig så det ser veeeeldig mystisk ut. Hvis jeg spiller fotball så gjør jeg vel et triks eller to før jeg scorer, for å lage litt underholdning. Så om jeg var illusjonist ville jeg nok brukt litt lerreter og stuff for å gi inntrykk av at jeg satte meg fast inni der ja, hehe...

Lenke til kommentar

Det trikset vil jeg tro ble utført ved hjelp av vinkelen på lampen som laget skyggen på lerretet. Når lyset kommer på skrå slik at skyggen kommer mye nærmere veggen enn han faktisk står Dermed får han en område på slutten der han ikke vises.

Edit: legger ved bilde som viser hvordan lampen vil lyse. Om man befinner seg i de mørke områdene vil man ikke ha noen skygge på lerretet.

Endret av premium
Lenke til kommentar

Tviler på at det er skuespillere i alle illusjonene, men selvfølgelig i noen.

Uansett, jeg syns dette er det beste 'trikset' hans: http://www.youtube.com/watch?v=VQbvRUMG0q8...perfield%20duck

Det er ihvertfall jævli artig! :D

En annen kul kar er Derren Brown. Han er ikke illusjonist men 'mind controller'. Jeg ville faen ikke møtt han på gata: http://www.youtube.com/watch?v=hwthqRJ1Khg...=derren%20brown

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...