FpsStu Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Damplokomotiv bruker forsåvidt vann som drivstoff, men de krever også kull, og det forurenser veldig mye. Man ser jo "eksosen" som kommer ut av de. Mørklegger hele himmelen. 6634002[/snapback] Nja... Er jo samma som å si at biler bruker luft som drivstoff, men de krever også bensin/diesel... Lenke til kommentar
valentino Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 H2O betyr Hydrogendioksid. Altså 1 Hydrogen og 2 Oksygen. 2HO ville vel blitt Dihydrogenoksid. Ikke hatt noe kjemi på to år. Damplokomotiv bruker forsåvidt vann som drivstoff, men de krever også kull, og det forurenser veldig mye. Man ser jo "eksosen" som kommer ut av de. Mørklegger hele himmelen. 6634002[/snapback] H2O, eller som det også skrives, er sammensatt av to hydrogen og 1 oksygenatom. 2 hydrogen pga. og 1 oksygen pga. O. Dette blir da Dihydrogenmonoksid, eller vann om du vil. Ser slik ut: Hva forskjellen på dette og HHO er vet jeg ikke, men har hort noe om at det er forskjeller i hvordan bindingene er gjort mellom atomene. Og forresten, mesteparten av "eksosen" som du kaller det fra damplokomotivene er vanndamp. Det er ikke bare skadelige utslipp etter forbrenningen av kullet du ser. Lenke til kommentar
Mr. -=NeoguN=- Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Hva er forskjellen på HHO og H2O? H2O betyr jo 2 hydrogen og en oksygen, det samme gjør jo HHO 6374347[/snapback] Det er forskjell i sammensetning da veit du.. ;} Trur jeg. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 New Scientist hadde nettopp en artikkel om en ny metode for å spalte vann. Det er snakk om en metode som kan produsere hydrogen etterhvert som det er bruk for det, f.eks i en bil. Dermed slipper man å ha med en tank med hydrogen i bilen, det er nok å ta med seg noen liter vann og noen kg bor. For å få like mye energi som det er i 45 liter bensin trengs det 40 liter vann og 18 kg av grunnstoffet bor som gir 5 kg hydrogen. Oksyget i vannet binder seg kjemisk til boret og blir til boroksyd. Ved neste tanking byttes klumpen med boroksyd i en klump med rent bor og prosessen kan fortsette. Metoden innebærer også en metode for å rense boret for oksygen via et par enkle trinn, men dette gjøres altså ikke i bilen, men på fyllestasjonene. I Japan kjøres det for tiden en skuter som drives på denne måten, så det altså ingen problemer med å få til prosessen i en bil. Mer om denne vann/bor-teknologien, inkludert linker til artikler om metoden på http://www.raggus.net/bilforum/viewtopic.php?t=2798 Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Elektrolyse er da ikke så spesielt, nytt og fancy? 6387966[/snapback] Riktig. Det er forsøk på ungdomsskolen som består i å spalte vann med to elektroder av grafitt, kobberledninger og batteri. Det bobler ikke rent mye med lite støm men det virker godt nok. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Hva skiller en hydrogenbil fra den bilen som han hadde laget? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Hva skiller en hydrogenbil fra den bilen som han hadde laget? Det spørs hva du legger i begrepet "hydrogenbil", for det finnes to svært ulike måter å bruke hydrogen på: I en forbrenningsmotorbil i stedet for bensin: Hydrogen(gass) kan erstatte bensin(damp) i en helt vanlig forbrenningsmotor (ikke dieselmotor). Mazda kjører f.eks en RX-8 med Wankelmotor som går på hydrogen i stedet for bensin. Hydrogengass inneholder mer energi per liter enn bensindamp, så en slik hydrogenbil får større effekt og høyere dreiemoment enn samme bil som kjøres på bensin. I en elbil i stedet for batterier: Batterier egner seg godt for stort forbruk i kort tid (som i engelske melkebiler) eller et lite forbruk i lang tid, men de egner dårlig til å ta ut et stort forbruk i lang tid (typisk elbil), for da øker den indre kjemiske motstanden i batteriene voldsomt, slik at mye av energien i batteriene går over til varme i stedet for til strøm. Da NASA utviklet Apolloprogrammet trengte de et alternativ til tunge og ineffektive batterier. De oppdaget at ved å lede hydrogen og oksygen på hver sin side av en tynn membran, så ville hydrogenatomene vandre gjennom membranen for å forene seg med oksygenet på den andre siden og danne vann. I prosessen dannes det spenning i membranen som kan tappes ut som strøm. Det er dette som kalles en brenselcelle, og den kan erstatte et batteri. Brenselceller egner seg godt der man trenger mye strøm over en lengre periode, altså akkurat det man trenger i en elbil. Det største minuset med hydrogenbiler er at trykktanker for hydrogen er store og tunge, men i Apollos tilfelle betydde ikke dette noe, for romskipet hadde allerede med seg hydrogen og oksygen som rakettdrivstoff. Hvis man kan oppbevare hydrogenet i bilen som vann inntil man har bruk for hydrogen, så kan man vinne mye. Men å bruke elektrolyse er dumt, for det brukes mer energi for å spalte vann enn det man får i det resulterende hydrogenet. Det hadde altså lønt seg bedre å bruke strømmen direkte i bilen i stedet for å bruke den til å spalte vann med. Hvis man derimot kan reagere vannet kjemisk med et annet stoff, et såkalt katalysatorstoff, med minimalt energiforbruk i prosessen, så kan en hydrogendrevet bil virkelig ha en sjangse til å lykkes. Det er nettopp dette forskerne bak vann-/bor-systemet hevder at de har fått til. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Så i bilen han hadde laget, måtte vannet spaltes først. Blir det da effektift? Eller var energien fra den så stor at det kunne drive seg selv? På en måte slik som en evighetsmaskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå