Gå til innhold

Brennende Vann !? Bruker vann som drivstoff.


Anbefalte innlegg

Damplokomotiv bruker forsåvidt vann som drivstoff, men de krever også kull, og det forurenser veldig mye. Man ser jo "eksosen" som kommer ut av de. Mørklegger hele himmelen.

6634002[/snapback]

Nja...

Er jo samma som å si at biler bruker luft som drivstoff, men de krever også bensin/diesel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
H2O betyr Hydrogendioksid. Altså 1 Hydrogen og 2 Oksygen. 2HO ville vel blitt Dihydrogenoksid. Ikke hatt noe kjemi på to år.

 

Damplokomotiv bruker forsåvidt vann som drivstoff, men de krever også kull, og det forurenser veldig mye. Man ser jo "eksosen" som kommer ut av de. Mørklegger hele himmelen.

6634002[/snapback]

 

H2O, eller h2o1155058709.jpg som det også skrives, er sammensatt av to hydrogen og 1 oksygenatom.

2 hydrogen pga. h21155058829.jpg og 1 oksygen pga. O.

Dette blir da Dihydrogenmonoksid, eller vann om du vil.

 

Ser slik ut:

H2o-200.jpg

 

 

Hva forskjellen på dette og HHO er vet jeg ikke, men har hort noe om at det er forskjeller i hvordan bindingene er gjort mellom atomene.

 

 

Og forresten, mesteparten av "eksosen" som du kaller det fra damplokomotivene er vanndamp. Det er ikke bare skadelige utslipp etter forbrenningen av kullet du ser.

Lenke til kommentar

New Scientist hadde nettopp en artikkel om en ny metode for å spalte vann. Det er snakk om en metode som kan produsere hydrogen etterhvert som det er bruk for det, f.eks i en bil. Dermed slipper man å ha med en tank med hydrogen i bilen, det er nok å ta med seg noen liter vann og noen kg bor. For å få like mye energi som det er i 45 liter bensin trengs det 40 liter vann og 18 kg av grunnstoffet bor som gir 5 kg hydrogen.

 

Oksyget i vannet binder seg kjemisk til boret og blir til boroksyd. Ved neste tanking byttes klumpen med boroksyd i en klump med rent bor og prosessen kan fortsette. Metoden innebærer også en metode for å rense boret for oksygen via et par enkle trinn, men dette gjøres altså ikke i bilen, men på fyllestasjonene.

 

I Japan kjøres det for tiden en skuter som drives på denne måten, så det altså ingen problemer med å få til prosessen i en bil.

 

Mer om denne vann/bor-teknologien, inkludert linker til artikler om metoden på http://www.raggus.net/bilforum/viewtopic.php?t=2798

Lenke til kommentar
Elektrolyse er da ikke så spesielt, nytt og fancy?

6387966[/snapback]

Riktig. Det er forsøk på ungdomsskolen som består i å spalte vann med to elektroder av grafitt, kobberledninger og batteri. Det bobler ikke rent mye med lite støm men det virker godt nok.

Lenke til kommentar
Hva skiller en hydrogenbil fra den bilen som han hadde laget?
Det spørs hva du legger i begrepet "hydrogenbil", for det finnes to svært ulike måter å bruke hydrogen på:

 

I en forbrenningsmotorbil i stedet for bensin: Hydrogen(gass) kan erstatte bensin(damp) i en helt vanlig forbrenningsmotor (ikke dieselmotor). Mazda kjører f.eks en RX-8 med Wankelmotor som går på hydrogen i stedet for bensin. Hydrogengass inneholder mer energi per liter enn bensindamp, så en slik hydrogenbil får større effekt og høyere dreiemoment enn samme bil som kjøres på bensin.

 

I en elbil i stedet for batterier: Batterier egner seg godt for stort forbruk i kort tid (som i engelske melkebiler) eller et lite forbruk i lang tid, men de egner dårlig til å ta ut et stort forbruk i lang tid (typisk elbil), for da øker den indre kjemiske motstanden i batteriene voldsomt, slik at mye av energien i batteriene går over til varme i stedet for til strøm.

 

Da NASA utviklet Apolloprogrammet trengte de et alternativ til tunge og ineffektive batterier. De oppdaget at ved å lede hydrogen og oksygen på hver sin side av en tynn membran, så ville hydrogenatomene vandre gjennom membranen for å forene seg med oksygenet på den andre siden og danne vann. I prosessen dannes det spenning i membranen som kan tappes ut som strøm. Det er dette som kalles en brenselcelle, og den kan erstatte et batteri. Brenselceller egner seg godt der man trenger mye strøm over en lengre periode, altså akkurat det man trenger i en elbil.

 

Det største minuset med hydrogenbiler er at trykktanker for hydrogen er store og tunge, men i Apollos tilfelle betydde ikke dette noe, for romskipet hadde allerede med seg hydrogen og oksygen som rakettdrivstoff.

 

Hvis man kan oppbevare hydrogenet i bilen som vann inntil man har bruk for hydrogen, så kan man vinne mye. Men å bruke elektrolyse er dumt, for det brukes mer energi for å spalte vann enn det man får i det resulterende hydrogenet. Det hadde altså lønt seg bedre å bruke strømmen direkte i bilen i stedet for å bruke den til å spalte vann med. Hvis man derimot kan reagere vannet kjemisk med et annet stoff, et såkalt katalysatorstoff, med minimalt energiforbruk i prosessen, så kan en hydrogendrevet bil virkelig ha en sjangse til å lykkes. Det er nettopp dette forskerne bak vann-/bor-systemet hevder at de har fått til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...