Gå til innhold

Trenger forslag til nytt multimeter

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle prøve å volt-modde mitt 7800gtx 512mb grafikkort, men fant fort ut at da trenger jeg et multimeter. Så noen forslag hadde vært å foretrekke :) . Åssen er det å bestille fra elfa? Går det helt greit? :hmm: Jeg skal likevel bestille noen variable resistorer og litt smått derifra, så det kan jeg kanskje kjøpe multimeter der også? Eller er det snakk om superdyr frakt eller noe sånt? :p

Jeg tenkte å ikke slenge altfor mange lapper inn i det her, med mindre det er stor forskjell? Jeg skal i første rekke måle Vcore og volt til minne, men blir sikkert brukt til mye annet og. Kan jeg feks. måle motstand i en resistor med det? Hadde vært kjekt å måle at motstanden blir riktig før jeg setter i gang :p

Hvis det er av noen interesse så er det link til guiden her: http://www.vr-zone.com/?i=2943

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...0&dok=11343.htm

Greit, billig og godt multimeter med mange funksjoner :)

Det er absolutt ingen problemer ved å bestille via elfa.

6374563[/snapback]

Nå har jeg fått det multimeteret der, men så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal måle motstanden?? Jeg bestilte også noen slike variable resistorer: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2012589.htm

Den ene 200 ohm og den andre 100k ohm. Hvordan skal jeg måle motstanden i de?

Lenke til kommentar

Det du har kjøpt kalles potensiometre. De har 3 kontaktpinner. Motstanden mellom 2 (kaller de A og C) av benene er konstant 200 eller 100k etter hvilket potensiometer du måler på. Motstanden mellom den siste kontaktpinnen (kaller den B) og de to andre pinnene varierer ettersom du skrur på potensiometeret. Skrur du den ene veien vil motstanden mellom A og B øke mens motstanden mellom B og C vil synke. Skrur du andre veien blir det motsatt. Legger du sammen motstanden mellom A og B med den mellom B og C blir motstanden den samme som mellom A og C samme hvilken posisjon potensiometeret har. Hvis du ser på hvordan en potensiometer er bygd opp skjønner du fort hvorfor det blir slik som jeg har forklart.

Du kan forestille deg potensiometeret som en lang motstandstrå med A og B helt i hver sin ende av denne motstanden. Motstanden mellom dem blir derfor det samme som gjennom hele tråden. Mellom A og C har du B som du kan skru frem og tilbake på motstandstråen. Motstanden mellom A og B er da avhengig av hvor nærme B er A. Samme blir det for mellom B og C.

Skal du bruke potensiometeret som en variabel motstand kobler du deg inn på B og A eller C. En mulighet som ofte brukes er å koble B sammen med A eller C. Da er det bare 2 mulige punkter igjen å koble seg inn på og det blir veldig enkelt. Hvis du studerer den sort/hvite tegningen på siden du linker til er det en tegning av det jeg besktiver her. Eneste forskjell er at der heter pinnene 1,2 og 3 istede for A,B og C.

På bildet du linker til er B den pinnen som står alene på den ene siden. Ofte står 3 pinner på linje og B er da oftest den i midten.

space

Endret av space17
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...