Gå til innhold

ultra-fin "Rubbing compound" ?

Anbefalte innlegg

Hey,

Er det noen som vet hvor det går ann å få fatt i det som de i utlandet kaller "rubbing compound" ? Det er så langt jeg forstå mer eller mindre sandpapir i flytende form.

Fortrinnsvis gjerne i Norge om det er fintkornet nok tilgjengelig, men ellers kan jeg også bestilel fra statene om nødvendig. Kjenner noen til noe sånt?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rubbing compound fåes så og si "over alt". Jeg har brukt Biltema sin og må si at den er utrolig bra! Du får det jo ellers på bensinstasjoner, bilrekvisitabutikker osv.

Angående hvor finkorna de er vet jeg ikke, men etter min erfaring vil jeg iallfall si at den fra Biltema er det.

Link til Biltemas rubbing compound: http://www.biltema.no/products/product.asp...8&iItemId=83083

Kan garantere deg at du blir forbløffet! Det ble iallfall jeg. Overflata ble utrolig blank og fin. Gikk over med litt chrome polish fra Autosol og nydeligere aluminiumsavkapp har jeg har aldri sett! :)

Edit: En liten advarsel: Vær forsiktig når du åpner boksen for det driter tyter ut, stinker som fy og bleika en fin liten flekk på buksa mi! Fant uansett ut at det var litt tøft, så jeg tok en trebit og "kasta" litt rubbing compound utover buksa, gned det litt ut, venta og tørka av. Tøff bukse! =D

Har selv ikke funnet en god måte å lukke boksen uten at innholdet tyter ut av bulken som oppsto da jeg skulle åpne boksen. Men det er viktig at den lukkes, for ellers blir rubbinga knusk tørr og helt ubrukelig!

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Tok en lofri klut som modern hadde liggende. Det beste er jo en poleringmaskin, eller bare poleringsputer til Dremel eller til bormaskin. Jeg skal kjøpe poleringspute til Dremel, har hørt at det gir en mye bedre finish med en slik polering enn om man gjør det for hånd. :)

Lenke til kommentar
Tok en lofri klut som modern hadde liggende. Det beste er jo en poleringmaskin, eller bare poleringsputer til Dremel eller til bormaskin. Jeg skal kjøpe poleringspute til Dremel, har hørt at det gir en mye bedre finish med en slik polering enn om man gjør det for hånd. :)

6392713[/snapback]

Det tviler jeg VELDIG sterkt på.

Greit nok at du får fin finish fort og greit om du sliper ned til høy korning (800 eller 1200) og så maskin-polerer, men det kan ikke måles med hvor perfekt overflate du kan få hvis du går til 4000 kornign (eller enda høyere), og så polerer for hånd. Maskinpolerer du over 4000 korning, så vil det bare bringe frem micro-riper i overflaten.

Du kan få bra resultat med maskin, men det ultimate vil alltid være å gjøre det for hånd om du har nok tid til det. Har selv en del erfaring med både å bruke maskin og polere for hånd.

Kan om ønskelig ta et bilde av hvordan du kan få en overflate med 12.000 korning + håndpolering. Det blir så godt som et perfekt speil ved så fin korning.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

6392713[/snapback]

Det tviler jeg VELDIG sterkt på.

Greit nok at du får fin finish fort og greit om du sliper ned til høy korning (800 eller 1200) og så maskin-polerer, men det kan ikke måles med hvor perfekt overflate du kan få hvis du går til 4000 kornign (eller enda høyere), og så polerer for hånd. Maskinpolerer du over 4000 korning, så vil det bare bringe frem micro-riper i overflaten.

Du kan få bra resultat med maskin, men det ultimate vil alltid være å gjøre det for hånd om du har nok tid til det. Har selv en del erfaring med både å bruke maskin og polere for hånd.

Kan om ønskelig ta et bilde av hvordan du kan få en overflate med 12.000 korning + håndpolering. Det blir så godt som et perfekt speil ved så fin korning.

-Stigma

6394484[/snapback]

Få se da :D

Petter

Lenke til kommentar
Hos en optiker eller noen som produserer glasslinser/brilleglass! De bruker det på brilleglass og sånt.

6407016[/snapback]

Woot!

Ttakker og bukker for tips!

:thumbup:

Mvh,

Han Derre

6412036[/snapback]

Nja... brukes skjeldent mer enn 4000-6000 på optikk. Hubble-teleskopet ble finpusset med 6000 korning. Tviler på at en vanlig optikker har såpass fint (om han har noe i det hele tatt da... mange optikere i dag er av bruk og kast mentaliteten og kan ikke det samme som de "gamle" faglærte).

Jeg kjøpte min 12.000 korning på en amerikans hobbybutikk, men som sagt så var padsene veldig små og lite egnet til store overflater. Ver dog ikke spesiellt dyrt, men unntak av frakten da.

-Stigma

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Biltemas rubbing er langt fra ultrafin, dessuen kan den ikke brukes med maskin. Jeg har fulgt lakkeringsguiden på mnpctech.com men brukt biltema rubbing istedet for 2000 grit sandpapir og polert opp med maskin, lammeullsrondell og autoglym paint restorer (rosa). Den tilsvarer 3M's Perfect-It compound og det funket strålende. Speilblankt etter åtte runder.

Endret av wizkid
Lenke til kommentar

Biltema Rubbing koster 30,- på biltema (jaggu), og Autoglym fås kjøpt på ymse bensinstasjoner og jernia-butikker. Billigste er dog hos Mekk, i alle fall her i Telemark. Paint Restorer koster ca 120,- for en flaske, og den er meget drøy i bruk. Mekk fører også Hempel (sp?) som også fører en fin flytende rubbing men den er litt dyrere enn Autoglym.

Lenke til kommentar
Biltema Rubbing koster 30,- på biltema (jaggu), og Autoglym fås kjøpt på ymse bensinstasjoner og jernia-butikker. Billigste er dog hos Mekk, i alle fall her i Telemark. Paint Restorer koster ca 120,- for en flaske, og den er meget drøy i bruk. Mekk fører også Hempel (sp?) som også fører en fin flytende rubbing men den er litt dyrere enn Autoglym.

6427271[/snapback]

Du kunne ikke vist oss resultatet? ( et skikkelig bilde ;))

Så:

Biltema rubbing - biltema

Autoglym - Bensinstasjoner

Hempel - Mekk

autoglym paint restorer (rosa)

Rosa?

Petter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...