svve1 Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Hei. Jeg e på jakt etter noen nye høyttaler som d e godt med bass i. Nå har jeg 2 12" cerwin vega som e på ca 250 - 300 watt. Og en bilforsterker som er på 500 watt. Jeg har koblet den om, og har den på rommet. ikke i bilen. Rommet mitt er Lxb 600 cm 400 cm ca. Hva er forskjelen Hva er forskjelen på en vanlig forsterker? Er den like god som bil forsterker? Foreksempel en bilforsterker er 2x1000 watt. Og en vanlig forsterker er 2x100 watt. hvilke er best. er det noe forskjell på dem? eller hvis de er samme foreksempel bilforsterkeren er 100 watt og den vanlige forsterkeren er også 100 watt. hvike er best? Når det gjelder DB Hvliken høyttaler er best når d gjelder bass elementer er d de som har høyest db? Jeg tenkte jeg skulle kjøpe to 15" det er disse http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=703364 &cart_id Tror du jeg klarer drive disse med min bilforsterker på 2x500 watt eller bør jeg kjøpe en vanlig. Hvor mange watt må forsterkeren ha får at den kan drive de? Håper på svar Endret 24. juni 2006 av svve1 Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 hvilken bilforsterker? en forsterker, og spesiellt bilforsterkere er veldig flink og skryte på seg watt... vil absolutt anbefale en "vanlig" forsterker ment til hjemmebruk. Hvis du føler det er for lite bass i dine CV høyttalere som du har nå så vil jeg tro at det skyldes for puslete forsterker. for de burde i teorien slå rimelig bra.. Hvilke CV høyttalere er det forresten? Lenke til kommentar
svve1 Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) hvilken bilforsterker? en forsterker, og spesiellt bilforsterkere er veldig flink og skryte på seg watt... vil absolutt anbefale en "vanlig" forsterker ment til hjemmebruk. Hvis du føler det er for lite bass i dine CV høyttalere som du har nå så vil jeg tro at det skyldes for puslete forsterker. for de burde i teorien slå rimelig bra.. Hvilke CV høyttalere er det forresten? 6374006[/snapback] Bilforsterkeren kjøpte jeg på netthandelen. den heter uscarvor 2x500 Ja de slår ganske bra men det er liksom ikke nok. Jeg har ikke så god peiling på vilke type høyttaler. Det er den 12" som er her på denne sia http://www.cerwinvega.com/products/homeaudiovideo/index.html Hvis jeg kjøper ny forsterker hvor mange watt må forsterkeren ha får at den kan drive de? Endret 24. juni 2006 av svve1 Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Bilforsterkeren kjøpte jep på netthandelen. den heter uscarvor 2x500 6374313[/snapback] vel, da er det der problemet ditt ligger vil jeg anta. En NAD C372 f.eks ville nok gitt nytt liv i høyttalerne dine. ps, ikke se deg blind på watt. en 50 watts forsterker kan spille ræva av en 100 watts osv.. les her hvis du lurer på hvorfor. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 uscarvor er jo et sikklig jall merke da og hvordan får du strøm til en bilforsterker inne ? Lenke til kommentar
svve1 Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) uscarvor er jo et sikklig jall merke da og hvordan får du strøm til en bilforsterker inne ? 6377444[/snapback] Jeg bruker en data. Den tar ut dc 12 voldt. og har ganske mange watt . Endret 25. juni 2006 av svve1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 vell det kan og være et problem da , er ikke sikkert at du klarer og levere nokk strøm til forsterkeren , hvist du skal få 2X500 ut bør strømforsyningen din være på litt over 1100W og jeg har enda ikke sett strømforsynere til data som er så store . kjøp deg heller en normal husforsterker du får mye bedre lyd med en gang da Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 kjøp deg heller en normal husforsterker du får mye bedre lyd med en gang da 6379563[/snapback] jepp, ikke bare mere trøkk, men også bedre lydkvalitet. -- hifiklubben og slike kjeder lar deg ofte låne med forsterkeren hjem for og test før du kjøper. Lenke til kommentar
svve1 Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) vell det kan og være et problem da , er ikke sikkert at du klarer og levere nokk strøm til forsterkeren , hvist du skal få 2X500 ut bør strømforsyningen din være på litt over 1100W og jeg har enda ikke sett strømforsynere til data som er så store . kjøp deg heller en normal husforsterker du får mye bedre lyd med en gang da 6379563[/snapback] Ja det er sant det. Spiller jeg på fullt går maskinnen av. Men nå har jeg fått eller skal kjøpe en forsterker. Vet ikke hvor mange watt den er på men den heter MARANTZ INTEGRATED STERO AMPLIFIER PM-53. Er det noe for meg? Den er brukt og kostet 400 kr er den verdt det. Jeg har ikke peiling så jeg spør dere Endret 25. juni 2006 av svve1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 vell den er nokk bedre , ikke det at jeg sieter på så mye info om den akkurat nå . men det er vell nepp rett forsterker til CV da , di er ikke kjent for og være av di kraftigeste på markedet , men lyde skal være bra på di gi meg en max pris så skal jeg se hva jeg kan finne til deg som er brukende Lenke til kommentar
svve1 Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) vell den er nokk bedre , ikke det at jeg sieter på så mye info om den akkurat nå . men det er vell nepp rett forsterker til CV da , di er ikke kjent for og være av di kraftigeste på markedet , men lyde skal være bra på di gi meg en max pris så skal jeg se hva jeg kan finne til deg som er brukende 6381558[/snapback] Jeg kjøpte den MARANTZ INTEGRATED STERO AMPLIFIER PM-53. Seff de spiller bedre nå. Men kan den gå i stykker hvis jeg kobbler til formange høyttaler eller subber? Hvis jeg kjøper ny forsterkere eller brukt så gir jeg max 3000 kr. Er den MARANTZ INTEGRATED STERO AMPLIFIER PM-53 verdt 400 kr Endret 25. juni 2006 av svve1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) klar hvist du overbelaster den så kan du "drepe" forsterkern" jeg klarte og smelte strømforsyningen på den første jeg hadde , men jeg hadde 8 høytalere på den ( som var paralell koblet på 2 utaganger ) så jeg regner med en belstning nede i under 1ohm en plass og det er jo tilnermet kortslutning . verkstedet sa det var ikken noe point og fikse den heller , var for mye smeltet plast rundt om inni den ^^ da hadde jeg spilt på fult volum i 1time i strekk før det plutselig bli helt stille jeg var vell 13-14 på den tiden og hadde : 2 stk jamo staiv saker et jamo 2X1 sett ( to satter med en 2X6" subb 2 tandber høytalere med noen rare ellemter som var avlange i EDIT: rart det er ikke noe info om PM 53 på marantz sine sider :/ sikker på at det er navnt ?? Endret 25. juni 2006 av FtZ- Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 den marantz'n er eldgammel. er vel 15 år + siden den var på markedet? men om den duger vet jeg ikke. lite info og finne. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 vell etter hva jeg fant var den vists på 2X60w , noe som generelt er litt for lite til cv men den spiller nokk bedre en den bilforsterkerne uansett Lenke til kommentar
svve1 Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 vell etter hva jeg fant var den vists på 2X60w , noe som generelt er litt for lite til cv men den spiller nokk bedre en den bilforsterkerne uansett 6382253[/snapback] Oki se om du kan fine noen bra forsterker som duger til CV. som ikke koster over 3000 kr Den forsterken jeg kjøpte spiller bare på en av de kontaktene de andre er liksom helt døde. det eneste som skjer er at høytaleren beveger sei når jeg skrur på volumet. det er 4 kontakter 4 oppe og 4 nede. Hva kan være galt med de andre. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 vell etter hva jeg fant var den vists på 2X60w , noe som generelt er litt for lite til cv men den spiller nokk bedre en den bilforsterkerne uansett 6382253[/snapback] Oki se om du kan fine noen bra forsterker som duger til CV. som ikke koster over 3000 kr Den forsterken jeg kjøpte spiller bare på en av de kontaktene de andre er liksom helt døde. det eneste som skjer er at høytaleren beveger sei når jeg skrur på volumet. det er 4 kontakter 4 oppe og 4 nede. Hva kan være galt med de andre. 6382526[/snapback] Viss du har et stramt budsjett(3000 kr), så vil eg anbefale deg å slutte å kjøpe alt mulig drit som du ikkje veit nokenting om Marantz er vel et bra merke, ikkje misforstå, men den må og vere kraftig nok. Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 XTZ Class A-100 denne er litt overbudsjettet ditt, 3750,- norske kroner inkl porto og moms greier. men den er en liten kraftplugg med god lydkvalitet. (sparer en tusning her siden det er et demo eksemplar. ) ellers vil jeg anbefale deg og holde utkikk med bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 jepp den skulle nokk gjøre livet behaglig , og så har du en sikklig forsterker dersom du skal bytte høytalere og Lenke til kommentar
svve1 Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 jepp den skulle nokk gjøre livet behaglig , og så har du en sikklig forsterker dersom du skal bytte høytalere og 6384984[/snapback] Ok jeg får se. Da må jeg spare litt til da Lenke til kommentar
svve1 Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 jepp den skulle nokk gjøre livet behaglig , og så har du en sikklig forsterker dersom du skal bytte høytalere og 6384984[/snapback] Ok jeg får se. Da må jeg spare litt til da 6389066[/snapback] Jeg har ett spørsmål til. Hva er best av nad og effektforsterker? Hva er forskjell på dem? http://www.lydfaktor.no/index.php?cPath=37 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå