ikaro Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Hei.. Skal kjøpe meg et kamera fortrinnsvis til fotografering av landskap og gårder mens jeg flyr med motorisert paraglider. Er veldig usikker på hva jeg bør velge. Mens jeg flyr er mulighetene begrenset for de store innstillingene av kameraet. Zoomen må jeg nødvendigvis betjene. Skal foregå mens det er oppholdsvær og godt med lys. Tenkte først på Panasonic DMC-FZ30, men etter å ha lest en del tester og forum, har jeg kommet fram, til at det må ? (bør) bli en speilrefleks. Nikon D50 og Canon 350D er speilrefleks jeg vurderer. Er klar over at disse kameraene er debatert mye her, men siden bruken min er litt spesiell tar jeg sjansen på å poste dette. Jeg tenkte å holde budsjettet på et lavt nivå inntil jeg har prøvd dette ut. Fotograferingen er på et hobbynivå Siden fotograferingen skal foregå i godt lys, er kanskje Panasonicen god nok. Jeg tenker også på muligheten å ta bildet i stort format for deretter å beskjære ut de områdene som er interessant. Hvilket kamera, linser bør jeg velge? Mvh ikaro Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Det er fullt mulig at Panasonic'en er det beste til ditt bruk, grunnet den store dybdeskarpheten. Hvis fokusen generellt er presis, så vil det bli enklere å få skarpe bilder med den. I tillegg kan du bruke lcd som søker, som vil være uvurderlig for ditt bruk. Jeg tror rett og slett ikke slr er det beste alternativet til ditt bruk, og det er nettopp gr. bruk av lcd som søker. Det finnes p.t. kun et slr som kan bruke lcd som søker, og det er Olympus E330. Det virker som om du er det perfekte eksempel på en som kan dra nytte av dens spesielle egenskaper. Hvis ikke den frister deg, så er også Sonys R1 glimrende for deg, men den har litt begrensning mht tele. Noe sier meg likevel at man ikke bruker så ekstrem tele til slikt bruk. Hvis lang tele er viktig, ville jeg heller satset på en avansert semikompakt med bildestabilisator. Det utelater min favoritt i klassen, Fuji S9500. Du står da igjen med to alternativer, Panasonic FZ30 og Samsung Pro 815. Konklusjonen blir å se på følgende kameraer: Panasonic og Samsung på semikompaktsiden. Sony R1 er et alternativ innen klassen med slr-lignende bildekvalitet, men begrenset zoom. Olympus E330 hvis du satser på slr. Vanlig slr ville jeg ikke brukt. Å måtte kikke i den optisker søkeren når du flyr vil være en stor ulempe. Derfor ville jeg utelatt de to alternativene du har kikket på til nå. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Hvis lang tele er viktig, ville jeg heller satset på en avansert semikompakt med bildestabilisator. Det utelater min favoritt i klassen, Fuji S9500. Du står da igjen med to alternativer, Panasonic FZ30 og Samsung Pro 815. 6374020[/snapback] Samsung P815 har ikke bildestabilisator. Det er jo dessuten utrolig traurig ikke å ha vidvinkel når man skal ta landskapsbilder, så en FZ30 bør vel eventuelt utstyres med en vidvinkelkonverter. Har du pengene, så er Olympus E330 en "no brainer" i mine øyne. Husk at dette er bilder tatt på stor avstand og med vide utsnitt, så dybdeskarphet blir det vel nok av uansett... Lenke til kommentar
ikaro Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Hei Takk for synspunkter. Fz-30 var aktuell til mitt bruk bla pga zoomen som ikke forandret lengde under zooming og displayet som kunne snus slik at det vendte innover og dermed var beskyttet. Dette fordi at etter å ha tatt bilder kunne jeg bare slippe det ned i fanget. Men så var det 1000 kr spørsmålet mitt Hvordan blir kvaliteten på bildene spelrefleks vs FZ-30 ? Har lest mye på nett i det siste om kamera (egne kunnskaper er desverre mangelfulle),og der blir det fremhevet speilrefleksens bedre bildekvalitet. Dette blir særlig tydelig ved høye iso verdier. Ved iso over 200 blir dette et problem med FZ-30. Men hva med mitt tilfelle der jeg bruker det ved gode forhold.(godt lys), og holder meg på lave iso verdier. Er det stor forskjell på bildekvaliteten da? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Så lenge du kan klarer deg med lav iso, så blir ikke forskjellen så veldig stor. Forskjellen i kvalitet avhenger av kvaliteten på objektivet. Er enig med anew i at E330 er en "no brainer". I tillegg lager Olympus gode zoomer, og det er nok å foretrekke foran fastoptikk i ditt tilfelle. Du vil kanske trenge litt høyere iso enn 200, siden raske lukkertider er å foretrekke når man er i fart. Tror likevel FZ30 og FZ20 vil være gode alternativer, siden de har anti shake og koster mindre. Har du budsjett til det, og tar denne fotograferingen alvorlig, så ville jeg uten tvil valgt E330. Andre slr'er synes jeg du skal glemme. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Er det stor forskjell på bildekvaliteten da? 6374331[/snapback] Ikke veldig, men en speilrefleks vil nesten alltid ha bedre dynamikk enn en kompakt på grunn av den dramatisk mye større bildebrikken (de færreste er klar over hvor stor forskjellen faktisk er). Dette blir særlig tydelig når det er stor forskjell i lysforholdene på ulike deler av bildet. Endret 24. juni 2006 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå