Gå til innhold

Er dette en jordfeilbryter?

Anbefalte innlegg

Det foregår fantastisk mye svartarbeid på elektrikerfronten.

Artig når man får i oppdrag å koble til en varmekabel som en kompis har lagt.

Nå har vi en policy om at vi kun kobler til varmekabler som er termografert dersom det er "noen andre" som har lagt dem, og da har i grunne vinninga gått opp i spinninga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem skal koble den til, fylle ut dokumentasjonen og skrive samsvarserkleringen?

Har du ingen firma som kan stemple samsvarserklæringen så vil du ikke ha en godkjent varmekabel i badegulvet ditt når tilsynet kommer på besøk.

6380797[/snapback]

And then your fucked my good friend :devil:

Vennen din kan koble så mye han vil, men han kan ikke koble strøm til det. En elektriker med fagbrev klasse L kan bare koble på sitt eget hus, dvs. ikke kamerater sine, ikke foreldra sine, ikke besteforeldra sine, ikke sønnen sitt...

Å, faen, jeg som surrer nå ja. har nettop blitt ferdig med GK, ekke alt som sitter ;)

Bør sitte til neste år, blir litt mer omfattende enn GK ja... (om du skal gå VK1 Elektro that is...)

6382015[/snapback]

jepps, vet det. skal gå VK1 elektro ;)

Lenke til kommentar
Har du ingen firma som kan stemple samsvarserklæringen så vil du ikke ha en godkjent varmekabel i badegulvet ditt når tilsynet kommer på besøk.

6380797[/snapback]

Kommer de på besøk sånn helt uten videre da?

Er det ikke i forsikringssaker og liknende sånt blir undersøkt?

Lenke til kommentar
Hvem skal koble den til, fylle ut dokumentasjonen og skrive samsvarserkleringen?

6380797[/snapback]

And then your fucked my good friend :devil:

Vennen din kan koble så mye han vil, men han kan ikke koble strøm til det. En elektriker med fagbrev klasse L kan bare koble på sitt eget hus, dvs. ikke kamerater sine, ikke foreldra sine, ikke besteforeldra sine, ikke sønnen sitt...

Hva hvis man bor hos foreldrene sine da? Har man lov til å koble i sitt "eget" hus da?

Må man ha dokumentasjon på det man har installert i sitt eget hus?

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å ansette en elektriker svart når man kan få polakker fra Drammen for halvparten av prisen? ;)dt.no

De fleste svartjobber går gjennom en kontroll dersom de er utført FORSKRIFTSMESSIG.. Eltilsynet ser ikke på når den og den stikkontakta var montert (eller hvem som har montert den), men om de er montert på forskriftsmessig måte. Har akkurat vært på opprydningsjobb hjemme hos en hobbyelektriker. MYE rart!! Folk blir litt flaue når vi kommer.. "nei, jeg husker ikke helt hvem som var her.. det der må vel ha vært en 15 år siden eller no" - så er det helt nye kabler&lamper.. Yeah Right ;P

Derimot større jobber ála varmekabler/ombygging av skap - fra skrusikringer til automater f.eks. skal både ha papirer og meldes fra til e-verket.

Dersom huset ditt brenner ned går brannteknikere (og forsikringsselskap)i praksis rundt med mikroskop for å kontrollere det elektriske anlegget. Dersom de oppdager noe uregelmessig (noe de veldig sjeldent finner, med mindre det er en eller annen halvmongis som har lagt opp det elektriske) som kan ha startet brannen, går de deretter på huseier. Dersom huseier oppgir navn på den/de som har utført jobben (noe de kvier seg for dersom den er utført svart, men oppgir allikevel når forsikringsselskapet truer med avkortning i erstatning), går forsikringsselskapet løs på elektrikeren som har vært der, enten han har jobba svart eller ikke. Dersom det er gjort hvitt, går de i det minste løs på bedriften... Så det er litt kjipt å stå der som SvartePer med millionkrav over hodet.

Derfor er det lurt å dokumentere hva man gjør, selv om man jobber svart. Et bilde av ei stikkontakt er veldig lurt å ha dersom huseier vurderer å legge opp noe eget utfra den stikkontakta man har montert selv. :)

Lenke til kommentar

Ser anlegget nytt ut samtidig med at det ikke foreligger samsvarserklærings så skriver tilsynet ut et feilskriv.

Da må huseier skaffe seg et firma som ser over installasjonen og godkjenner den.

Er det da jeg som kommer er jeg pirkete fordi det er jeg personlig som står ansvarlig for det jeg har godkjent.

Før 1998 var det krav om at alle installasjoner skulle meldes til eltilsynet.

Etter 1998 bortfalt dette kravet og elektroentrepenørfirma skulle skrive ut samsvarserklæring.

En annen ting er jo endringer i designet på utstyret som er brukt og ut fra det kan man fastsette cirka når installasjonen er gjort.

Og til slutt, jeg ser i allefall at det ikke er norske elektrikere som har utført installasjonen om det er estlendere eller polakker som har gjort det.

Lenke til kommentar

Samsvarserklæring er noe drit.. Hater de skjemaene. Gud veit hva som kan skjule seg bak vegger og sånn.. Polakker som kler inn koblingsbokser = IKKE KULT. Dersom jeg skriver ei samsvarserklæring spesifiserer jeg den og den stikkontakta. Ingenting skal overlates til tilfeldighetene, for når et eller annet skjer, kommer "de" etter deg med en eneste gang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...