v0lume Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) halo, jeg har kjøpt meg nytt hovedkort og grafikkort, satte dette inn og koblet til mine to gamle harddisker. Alt ser ut til å fungere til jeg kommer til XP loadinga, da kommer det bluscreen i et blink og den restarter. Jeg har vært borti noe lignende før, og da kjørte jeg XP cden for å kjøre chkdsk. Om jeg prøver å boote fra Xp cd'en, starter den først å laste in alle filene, når det er gjort, kommer det bluescreen og dette kommer opp: Det er oppdaget et problem og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen- Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt gjør du følgende: Utfør virussjekk på datamaskinen. Fjern alle nylig installerte harddiskstasjoner eller drivere for harddiskstasjoner. Kontroller at harddiskstasjonen er riktig konfigurert og avsluttet. Kjør CHKDSK/F for å se etter skader på harddiskstasjonen og start på nytt hvordan kan jeg kjøre chkdsk om jeg ikke kommer meg inn i console? denne feilmeldingen kommer opp: Teknisk informasjon xxx STOP: 0x0000007B (0xF7C8263C, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000) jeg fant ut at 0x0000007B: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE "Windows lost access to the system partition or boot volume during the startup process. Typical causes: Installing incorrect device drivers when installing or upgrading storage adapter hardware, or a virus" kan alt skyldes en hardware feil, at jeg har koblet noe feil? i mine øyne ser jeg ikke at jeg har det jeg søkte på og fant denne posten fra et anna forum Han skylder på PSU'en sin, min PSU er en Sunbeam 540W Kan en PSU skape slike problemer? Spec Intel p4 HT 3,4 2 WD Sata Hardisker NY Asus P5LD2 Deluxe NY Geforce 7900GT 1 giga ddr2 ram (ingen floppy) takker for alle svar Endret 24. juni 2006 av woodno Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Jeg hadde samme problemet da jeg kjøpte nytt hovedkort for et par år tilbake. Jeg spurte hva som kunne løse det, og da fikk jeg til svar at med nytt hovedkort (og da også chipset) må man installere Windows på nytt. Mulig det er en vei rundt dette, men du har i alle fall det som siste utvei edit: Jeg gjorde det med en gang siden jeg ikke hadde noe særlig data å ta vare på, og det fungerte. Endret 24. juni 2006 av Steffenm Lenke til kommentar
v0lume Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 snakka også med en fyr som hadde bytta HK, han formaterte også... Men det må da finnes en vei utenom?? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Du kan forsåvidt bare kjøre en "repair install". Da vil den beholde alt som det er fra før. edit: Det gjør du slik. Endret 24. juni 2006 av Smirnoff Lenke til kommentar
v0lume Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Mulig du ikke forstod meg, når jeg prøver å sette inn Xp'cden kommer den til den laste linja, og når alt er lasta, kommer det bluescreen og en feilmelding som sier: Windows avsluttes for å forhindre skade... så kommer ingen vei med XP plata Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Ah da misforstod jeg. Jeg skjønte det slik at du fikk blåskjerm under oppstarten av Windows. Hvis ikke XP-cd fungerer så har jeg ingen flere kloke råd, desverre. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Du må isolere problemet. Kople fra harddiskene og utføre vannlig oppstart for installasjon av Windows, se hvor langt den kommer. Lenke til kommentar
v0lume Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 skjønner ingenting... jeg koblet ut disken som hadde windows på seg, og satte inn en hasrddisk som bare det ligger noen filmer på... og får opp samme feilmelding Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Det jeg mente var å ikke ha harddisk at all. Uten hardisker vil windows komme til et punkt hvor den sier at ...ingen harddisk er funnet..... Men det kan væra noe, med andre hardware. Minne, at CPU blir varmt og slår av, ja du vet det skal ikke mye til for at det blir stopp. Jeg skal laste ned bruksmanualen for kortet ditt og se litt på det. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Har du prøvd uten hardisker? Minne , er den plassert på yellow eller svarte sockets? Lenke til kommentar
v0lume Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) jeg har prøvd uten ja, og da kom det opp: Uten Xp plata i: Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key Med Xp plata i: Samme feilmelding som før jeg har en stk 512 i gul socket og 1 stk 512 i svart socket, de er ved siden av hverandre i samme "kolonne" Endret 24. juni 2006 av woodno Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Da er det nok ikke hardiskene som er problem. Du kan ikke få feilmeldning for hardiskene , når du har ingen der. Så problemet er .....ja hvor hen? Ut fra at det er ingeting galt med Cd plata di, prøve med kun en minne brikke. Du har defult setting i Bios, sant ? Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Skal dem ikke sitte i de to gule?.. A1, B1 ?, hvertfall sånn på mitt AMD moderbord, mulig det er en forskjell... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Skal dem ikke sitte i de to gule?.. A1, B1 ?, hvertfall sånn på mitt AMD moderbord, mulig det er en forskjell... 6374041[/snapback] Det er riktig det, som morten_s registrerte. 2 gulle eller 2 svarte for Dual config. Endret 24. juni 2006 av wiberos Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Du kan kjøre en (veldig bra) test av minnet for å sjekke om det er selve modulene det er noe galt med. http://www.memtest86.com/ Lenke til kommentar
v0lume Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) minne brikkene er helt nye, så tror de er ok. i feilmeldinga jeg får opp står det jo 0x0000007B..... som har noe med INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE å gjøre ( i følge ei feilmeldings nettsie): "Windows lost access to the system partition or boot volume during the startup process. Typical causes: Installing incorrect device drivers when installing or upgrading storage adapter hardware, or a virus" har default ja, og cdplata går jeg god for.... kanskje jeg bør poste denne posten i Lagringsmedier katagorien?? Endret 24. juni 2006 av woodno Lenke til kommentar
sideburns Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 halo, jeg har kjøpt meg nytt hovedkort og grafikkort, satte dette inn og koblet til mine to gamle hddisker.Alt ser ut til å fungere til jeg kommer til XP loadinga, da kommer det bluscreen i et blink og den restarter. Samme problem her. Har oppgradert fra MSI K7T266 Pro2-RU med Athlon 1333 cpu og Chieftec 350W psu, til ASRock 939Dual SATAII hovedkort, Chill Psu, AMD Athlon 64 3500+ cpu og to 512 Mb Corsair Value minnebrikker og når jeg prøver å starte dette med mine to gamle PATA disker, kommer jeg til menyen hvor du kan velge sikkermodus, siste fungerende & starte på vanlig måte. Når jeg prøver starte på vanlig måte, blafrer det opp en blå skjerm med et budskap jeg ikke rekker å lese før maskinen starter på nytt. Når jeg prøver sikkermodus, ser det ut som om den laster drivere før det kommer opp en melding om at jeg kan avbryte lasting av en bestemt sys. fil. Uansett om jeg prøver ESC eller å la det gå sin gang, ender det med restart av maskinen. Har prøvd å reparere med Windows CD etter å ha satt CD/DVD til boot i BIOS, men windows installasjon starter ikke. Leste på microsofts supportsider at man kunne risikere å måtte reinstallere windows hvis man feks setter i hk med annet brikkesett. Er ikke lommekjent i BIOS, men går ut fra at innstillingene her er ok siden det først stopper opp etter at windows forsøker å laste. Tenker å løse dette med å sette inn gml hovedkort for å ta vare på windowsinnstillinger/emigrere data, og så sette inn en ny SATAII disk som jeg installerer Windows på og hvor jeg prøver å hente inn de gamle windows innstillinger. Takknemlig for andre forslag! Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Når man bytter hovedkort eller flytter harddisk med OS til en annen pc, MÅ man kjøre "repair install" ved første boot. Do Not BOOT into Windows XP on first boot after Motherboard or Hard Drive change! If booting from CD is not an option, return to BIOS and make sure booting from CD is the first boot option. Booting into Windows is only an option when you do a direct replacement of the Motherboard, otherwise it is like playing Russian Roulette. If you lose, it is fatal! http://michaelstevenstech.com/moving_xp.html Det viktigste nå må jo være å redde data. Tror jeg ville forsøkt en Knoppix eller annen linux live cd for å se om det er mulig å få tilgang til data'ene på hdd'ene. Evt. forsøkt å putte hdd'ene inn i en annen pc. Lykke til! Lenke til kommentar
v0lume Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) jaja, alle problemer har en løsning det viste jeg at jeg ikke hadde koblet cdrommen på IDE PRI på hovedkortet.. jeg førsøkte alle de andre portene, og på pri funka cd'en og alt no bluescreen har nå igjen et anna problem med at den "gyldige" xp installasjonen blei borte når jeg raparerte, og får nå ikke aktivert windows og lastet ned SP2 slik at jeg ikke får lagt inn drivere og masse shit mista også noe anna data, men bildene er intakt og har brendt de på en dvd men det er et anna problem takker for alle som har hjulpet Endret 25. juni 2006 av woodno Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå