chubbchubb Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Hei ! Kom hjem fra arbeid og skrudde på Pc. Fikk blå skjerm med en feilmelding. Prøvde systemgjennoppretting, sikkermodus med og uten internett, sist fungerende operativsystem osv uten at det ville virke. Pc`en har jeg hatt i kun 2 mnd. 250 Gb harddisk, 2,2 ghz prossesor, 250mb skjermkort, 1 gb ram. Jeg reinstallerte Xp og det funket. Men det som skjer nå er at Cpu bruker mye kjerneminne når jeg kun er på desktop. Spiller jeg musikk på WMP stiger Cpu bruken enda høyere (mellom 70-80%) og det forårsaker lagging. Kan heller ikke spille spill lengre pga lagging der også. Fikk en feilmelding i går som lyder følgende: "Warning! Attribute Raw Read Error rate changes from 253 to 100." + denne feilmeldingen: "Attribute (unknown attribute) changes from 154 to 145." Tenkte å ta den med til en reperatør, men før jeg gjør det vil jeg gjerne spørre forumleserne og det er noe annet jeg kan gjøre før jeg tar den med. Alle svar mottas med takk ! Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Feilmeldingene høres ut som S.M.A.R.T errors, d.v.s at det er noe galt med harddisken. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Fortell litt mer om HW: Hovedkort? Har du oppdaterte drivere osv? Bruker du brannmur evt hvilken? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Sjekk disken med diagnostic program. Du finner slike på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
chubbchubb Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Hei ! Takk for svar. Hovedkortet er: MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Lyd, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16 Driverne er oppdaterte. Brannmuren er fra Norton(Symantec) i tillegg til den i Xp da. For øyeblikket har jeg 4 internettsider kjørende om gangen. Cpu ytelsen er på mellom 50 - 80% og det lagger voldsomt. Dette er frustrerende. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Deaktiver xp firewall, selv om det antagelig ikke kan relateres til problemen så er det ikke nødvendig med 2. Sjekk i Task manager hvilke prosesser det er som bruker all CPU tiden, og post de her. Du er sikker på at du ikke også bruker Nforce firewallen som blir lagt inn "automatisk" med chipset driverne? Lenke til kommentar
chubbchubb Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Hei og takk for svar ! Xp firewall var deaktivert fra før. Alle 36 prosessene står det 00 på. Ledig systemprosess står det 99. Hvordan sjekker man at Nforce firewall er i bruk ? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Skjønner ikke at du kan skrive "CPU ytelsen er mellom 50-80%" når systemet Idler. (Regner med det betyr at 50-80% av CPU tiden er i bruk) Nforce Firevall: Kommer opp et icon på Taskbar som heter noe som: Network Access Manager Det enkleste her er å slette Chipset driverne, laste ned nye og ikke svare ja på spm om en vil legge inn Network Access Manager. Ellers så bør du se på Håreks anbefaling. Meget mulig det er en diskfeil. Lenke til kommentar
chubbchubb Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Prøvde med Håreks anbefaling, men programmet som tester HDD fant ikke harddisken min. Snodige greier. Tror jeg tar den inn til en sjekk hos reparatør. Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 jeg hadde no liknenede etter et lyn nedslag hos oss. da var det en hardware feil. for meg så var det hovedkort som måtte byttes ut. men det ser ut som om det er Hardisken din som har fått seg en smell Lenke til kommentar
chubbchubb Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Ok Lucifer. Takk for svar:) Om det er lyn hos meg som har forårsaket dette vet jeg ikke. Mulig det. For det regnet ganske mye den dagen det skjedde. Har prøvd det meste nå og mener det er det beste å få den sjekket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå