Gå til innhold

Hvilken telezoom skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg telezoom, valget står på Sigma 70-300mm f/4-5,6 APO DG eller en brukt Nikkor AF 80-200 f/2,8 ED.

Jeg tror den sistnevnte er best, hva syns dere? Skal jeg kjøpe 80-200mm?

Og et spørsmål til; kan jeg bruke telekonverter til et av disse objektivene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal kjøpe meg telezoom, valget står på Sigma 70-300mm f/4-5,6 APO DG eller en brukt Nikkor AF 80-200 f/2,8 ED.

Jeg tror den sistnevnte er best, hva syns dere? Skal jeg kjøpe 80-200mm?

Og et spørsmål til; kan jeg bruke telekonverter til et av disse objektivene?

6372285[/snapback]

Nikkoren skal kunne gå kjempefint med iallfall 1.4x telekonverter. Vurderingene varierer når det gjelder 1.7x og 2.0x. Jeg har sjøl gjort byttet fra Sigmaen til en 80-200-Nikkor, så for meg er saken ganske klar. Bildekvalitetsmessig ligger Nikkoren i snitt langt over (men omkring 70-100mm, f.eks til portrett, kan Sigmaen være riktig fin), så hvis du har råd til og orker å bære Nikkoren... :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok, men da satser jeg på Nikkoren :thumbup: Når jeg kan kjøpe den brukt så legger jeg gjerne til 1-2000 ekstra enn det Sigmaen koster.

Jeg har 50mm f/1,4 som jeg kan bruke til portrett og kitobjektivet da 18-70mm.

Takker for svar, var ikke helt sikker, men nå er jeg det!

Lenke til kommentar
Takk for linken! Skal sjekke den ut nå  :thumbup:

MEN et spørsmål til, passer Nikkor objektivet til min D70 (jeg regner egentlig med det, da...)  :blush: ?

6372391[/snapback]

Ikkeno problem! Jeg bruker min 80-200 (AF-S-versjonen) på D50 og D1H, like bra på begge hus.

Lenke til kommentar

Når du kjøper 80-200 brukt må du huske å spørre om hvilken versjon/årgang det er snakk om. De eldste har skyvezoom og er mindre verdt, de litt nyere har vrizoom men fortsatt vanlig AF, mens de nyeste har AF-S og IF og er mest verdt.

Ulempen med skyvezoomen er at den ikke har stativfeste og kan være uvant å bruke. Fordelen med AF-S er at den fokuserer raskere og har "IF" (den endrer ikke lengde når du fokuserer og zoomer).

Ta gjerne til takke med de billigere versjonene (selv har jeg skyvezoomen), men da må naturligvis prisen stå i forhold til det!

Jeg ville anslått ca 2-4.000 for skyvezoom, 3-5.000 for AF vrizoom og 5-7.000 for AF-S vrizoom.. Nyprisen for AF-versjonen (egentlig utgått, men selges ennå) er 10.000kr, AF-S-versjonen er 12.000kr.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Oida, så stor forskjell!

Takk for at du sa ifra, det objektivet som jeg ev. skal kjøpe er det skyvezoom på. Og selgeren vil ha 3000,- for den og jeg har kommet med forslag om 2500,- Er det grei pris tror dere eller skal jeg droppe det?

Lenke til kommentar

For meg høres prisen bra ut, om objektivet er godt holdt og du ikke er avhengig av f.eks. stativfeste. Spør gjerne om solblender og etui er inkludert, det var det på mitt. Jeg er veldig lykkelig med mitt objektiv, og du kan få se eksempelbilder:

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=153125

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=153878

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=225205

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=149350

...pluss de fleste av disse:

http://folk.ntnu.no/anderfo/pics/2005-04-2...tter/index.html

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Det er ganske mange 80-200/2.8-Nikkorer i ulike varianter som bys fram, i kvalitet er det vel AF-S-varianten, som dessverre ikke selges lenger som er best, deretter AF-D-varianten som du i dag kan få ny til ca 10000, og så eldre modeller, bl.a skyvevarianten. Men forskjellene er små, dette er veldig gode objektiver alle sammen. Synes det er fint om dere kan forhandle i området 2500-3000 for en sånn skyvezoom, selgerne vil gjerne ha mer, men en kan få fine, nesten ubrukte Sigma 80-200/2.8 HSM (med AF-motor, altså raskere autofokus) for 4500-5500, så jeg synes det er et bra prisleie.

Edit: AF-S-varianten av dette objektivet ble trukket tilbake til fordel for 70-200/2.8 VR. Data for AF-D-varianten her

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Jeg søkte på det objektivet, men fikk ikke opp noe treff.

Er det denne du mente: Sigma 70-200mm F2,8 APO EX DG HSM Sigma?

6375202[/snapback]

Ja, meg som blander 70 og 80-mm rett som det er. På bruktmarkedet, foto.no ligger det ute en 80-200 AF-D Nikkor, nesten ny, til 6000, og en Sigma 70-200 "som ny" til 5000. Du kan jo prøve deg med bud, men det er kanskje litt mere brukte objektiver du er ute etter. Kan lønne seg å være litt tålmodig. De dukker opp ganske ofte - og, som du har erfart, særlig de rimeligste forsvinner rimelig kjapt også :) For et par uker sida var det f.eks en Sigma 70-200 med 1.4x telekonverter lagt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...