Gå til innhold

CPU volt og ytelse

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva er optimal Volt som PSU'en skal levere til prosessoren? 1.35 V?

Min leverer bare 1.12. Lurer på om dette har mye å si for ytelsen?

Er det kristisk? Kan det tyde på en defekt PSU?

Når jeg åpner "system" underkontrollpanelet kommer navnet på CPU'en frem, men hastigheten varierer for hver gang maskinene er startet. Det er en AMD 62 X2 4200 +, som vel skal ligge på 2.2 GHZ, men det står alt fra 1.00 til 1.8 GHZ?.

Sjekker jeg derimot Guru eller et par av Benchmark prog. så står det 2.2 CPU. ? er det Windows som "ikke henger" med som gjør dette?

Endret av firberblad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Pirke*: det er hovedkortet som leverer støm til CPU'en ;)

Ellers er det ingen universalsvar på dette, det avhenger av prossessor, men det optimale er så lite som mulig til å kjøre CPU'en stabil 24/7. Så lenge den er stabil under en lang kjennomgkjøring Prime95, er ikke spenningen ett problem.

CPU'en din justerer i tillegg klokkefrekvensen dynamisk (Cool'n'Quiet), slik at den ikke kjører fullt når det ikke trengs, og klokker seg opp igjen når behovet er det :)

Lenke til kommentar

Takker for "pirket", hehe.

Maskinene har fått kjørt seg siden i går (da den ble bygd). Har testet ut diverse spill og benchmarker og så langt etter et døgn er den dønn stabil og ingen krasj eller blue screen så langt. Skjermortet er et 7900 gt, og i 03 og 05 får jeg 19100 og 9000 i score. Det er vel ikke så helt "gæli" er det vel?

Skal fortsette med litt tester så får vi se. Er meget fornøyd så langt, men lurte altså på dette med Volten.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du har veldig lite å bekymre deg for :) Dagens AMD X2-prossessorer har såpass god yield, at de kan klokkes bra, eller kjøre på lav spenning. Jeg vet ikke hva standardspenningen for din CPU er, det avhenger av steppingen, men ingen CPU'er er like, og er man heldig, kan man skreddersy dette til å få mest mulig ytelse, eller minst mulig varme :)

Jeg vet faktisk ikke hva som er bra eller dårlig score i 3Dmark lenger, har faktisk omtrent sluttet å benchmarke... men ett 7900gt skulle gi akseptabel ytelse ja ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...